15 חודשי מאסר וקנס של 1.5 מיליון שקל למנכ"ל מילומור לשעבר

פרדי רובינסון, שכיהן בעבר כמנכ"ל ויו"ר מילומור, הורשע בביצוע משיכות כספים אסורות של עשרות מיליוני שקלים מהחברה-הבת שחר המילניום, ללא תמורה וללא ביטחונות

פרדי רובינסון / צילום: אמיר מאירי
פרדי רובינסון / צילום: אמיר מאירי

15 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 1.5 מיליון שקל - זה הוא העונש שגזר היום (ד') שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, על פעיל שוק ההון פרדי רובינסון, בעבר בעל השליטה במילומור, שהורשע בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, פגיעה בניהול התאגיד ועבירות דיווח על-פי חוק ניירות ערך. 

עורכי דינו של פרדי רובינסון, נבות תל-צור וירון ליפשס, מסרו בתגובה כי "מדובר בעונש כבד, לאדם בן 70 שמעולם לא לקח כספים לכיסו הפרטי והורשע בגין מעשים שבוצעו לפני למעלה מ-10 שנים".

לדברי עורכי הדין, "החלטת בית המשפט מפתיעה, גם לאור אמירות ברורות של השופט כבוב עצמו במהלך המשפט על כך שנסיבות תיק זה אינן מצדיקות מאסר עבור מר רובינסון. בין השאר אמר השופט כבוב כי 'אני לא זוכר את עצמי שהתבטאתי באופן כל-כך גלוי בתיק לגבי נסיבות שאינן מצדיקות כלא כמו בתיק הזה'". 

לדברי תל-צור וליפשס, "כל מי שמכיר את מר רובינסון והתנהלותו לאורך השנים, יודע כי מדובר באדם ובאיש עסקים אשר תמיד לקח אחריות, עמד בכל התחייבויותיו והחזיר כל שקל. בכוונת פרדי רובינסון לערער לבית המשפט העליון, הן על עצם ההרשעה והן על גזר הדין". 

רובינסון, שכיהן בעבר כמנכ"ל ויו"ר חברת הנדל"ן הציבורית מילומור וכן כמנכ"ל ויו"ר החברה-הבת שלה "שחר המילניום", הורשע על-ידי כבוב ב-29 במארס בביצוע משיכות כספים אסורות של עשרות מיליוני שקלים מהחברה-הבת למילומור. 

"פרדי רובינסון לא ראה כלל את הגדר והחיץ שמפרידות בינו לבין החברות הציבוריות. הוא פעל בעניינן של החברות האלה כאילו הן חברות פרטיות שנתונות תחת שליטתו הבלעדית, בלי צורך לדווח, לעדכן או לקבל אישור, גם בעניינים שהחוק מחייב אותו לעשות כן", כתב כבוב בהכרעת הדין.

השופט ציין כי "רובינסון התייחס לכללים הבסיסיים ביותר של משטר תאגידי כהמלצה לא מחייבת, וראה באישיות המשפטית הנפרדת של החברות הציבוריות, בהן היה בעל השליטה, כעיקרון מוגבל, במיוחד כאשר הדבר נגד אינטרס אחר הנמצא לנגד עיניו".

יחד עם רובינסון הורשע גם אורן דואדי, שכיהן כסמנכ"ל הכספים של מילומור, בשורה של עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח במטרה להטעות. 

כתב האישום נגד רובינסון ונאשמים נוספים בפרשה הוגש באוגוסט 2014, 9 שנים לאחר ביצוע המעשים וכ-5 שנים לאחר תום החקירה. ואולם, האירועים בהם הורשע רובינסון, התרחשו בין שנת 2005 לשנת 2007.

החקירה בתיק החלה בשנת 2008, ופעולות החקירה העיקריות הסתיימו בשנת 2009. רק בנובמבר 2013 זומן רובינסון לשימוע, במסגרתו טען כי לא נפל כל פגם במעשיו, כי הוא לא לקח ולו שקל אחד לכיסו, וכי כל הפרשה עוסקת במערכת יחסים בין שתי חברות ציבוריות. כך הוא טען גם לאורך ניהול ההוכחות בפני בית המשפט בשנתיים האחרונות. 

למעלה מעשור לאחר ביצוע המעשים, בית המשפט דחה את קו ההגנה של רובינסון והרשיע אותו בשורת עבירות ניירות ערך, ובהן עבירות קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, הטעיית משקיעים ועוד.

רובינסון הורשע גם בעבירות של שיבוש מהלכי משפט ושל הדחת עד בנסיבות מחמירות. זאת, לאחר שנקבע כי כאשר החלה בדיקת רשות ניירות ערך בחברת מילומור, פעל רובינסון בניסיון להסתיר את מעשיו או להרחיק ממנו את האחריות.

התיק נוהל ע״י עורכי הדין יוני לבני ואסף עיסוק מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) ונחקר על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.