הכלכלנים המומים: כלכלת אירלנד צמחה ב-26% ב-2015

הצמיחה המדהימה מוסברת בעיקר על ידי האופי הפתוח של כלכלת המדינה הקטנה ומשיכת חברות אמריקאיות שנהנות משיעור המס שלה, 12.5% עם זאת ברור כי מדובר בנתונים מנופחים וקשה לדעת מה שיעור הצמיחה האמיתי

בעוד יומיים אמור ג'ים פאואר להגיע ללונדון כדי לדווח ללשכת המסחר הבריטית-אירית על כלכלת ארצו. כעת אין לו מושג מה הוא הולך לומר להם. הכלכלה האירית צמחה ב-26% בשנת 2015, דיווחו אנשי לשכת הסטטיסטיקה המרכזית לכלכלנים ועיתונאים המומים בדבלין אתמול (ג'). לפני כן הוערכה הצמיחה ב-7.8%.

הנתונים של אירלנד התקבלו בתערובת של פליאה ולגלוג. "זו כלכלת שדון אירי", צייץ בטוויטר הכלכלן פול קרוגמן, חתן פרס נובל. טום הילי, מנהל מכון המחקר הכלכלי Nevin, אמר: "אני לא בטוח שאפילו רוסיה הסובייטית עברה את הנתונים הללו בשנות ה-30".

"אני לא הולך לקום ולומר שהצמיחה הייתה 26%", אומר פאואר, כלכלן עצמאי. "אין לזה משמעות, כולם היו צוחקים אילו סין פרסמה נתונים כאלו".

הצמיחה המדהימה מוסברת בעיקר על ידי האופי הפתוח של כלכלת אירלנד ומשיכת חברות אמריקאיות שנהנות משיעור המס שלה, 12.5%. בין החברות שהגיעו לאירלנד בעיקר באמצעות רכישות של חברות מקומיות (שרשמית הן רכישות הפוכות, כמובן) אפשר לציין את פריגו ואת ג'ז פרמצבטיקלס. חברות בעלות נכסים בסך 523 מיליארד אירו (580 מיליארד דולר) מיקמו באירלנד את המטות שלהן ב-2014, עלייה מ-391 מיליארד אירו שנה לפני כן, לפי לשכת הסטטיסטיקה האירית. כל זה מוביל לעדכונים תכופים של הנתונים, למורת רוחם של כלכלנים ומשקיעים. העדכון האחרון הוא הקיצוני ביותר שנרשם עד כה.

"אנחנו כלכלה קטנה מאוד, ואם נרשם אצלנו גידול חד בנכסי חברות, זה מה שקורה", אומר מייקל קונלי מלשכת הסטטיסטיקה. כשמסבירים את זה, הנתונים הופכים לאמינים, הוא אומר.

שר האוצר האירי מייקל נונן ציין שנתוני הצמיחה של התמ"ג מורידים את יחס החוב לתוצר ואת הגירעוון התקציבי ביחס לתמ"ג. הבעיה היחידה היא שיש להם סיכונים כלפי מטה.

קודם כול, כניסת החברות משיקולי מס מנפחת בצורה מלאכותית את הכלכלה המקומית. כאשר מטה של קבוצת חברות נרשם באירלנד, כל הרווחים העולמיים של הקבוצה הזו נרשמים לעתים כהכנסה לאומית אירית, והם חלק מהתמ"ג, לפי משרד האוצר.

משנת 2008, התמ"ג האירי נהנה מתוספת של 7 מיליארד אירו בזכות מעבר של חברות לרישום באירלנד, בלי פעילות או תעסוקה נוספות במדינה. כך עולה גם היקף התרומה של אירלנד למוסדות האיחוד האירופי, שמתבסס על גודל הכלכלה של המדינה.

העניין השני הוא שכלכלנים כמו פאואר אינם יכולים להבין מהם הביצועים ה"אמיתיים" של כלכלת אירלנד. פאואר אומר שהוא עוקב אחרי נתונים כמו תעסוקה ותקבולי מס כדי לנחש מה הייתה הצמיחה הבסיסית של הכלכלה. להערכתו היא הגיעה בשנה שעברה ל-5.5%.

"לי נראה שאירלנד צומחת בקצב סביר ולא דרמטי", הוא אומר. "יש היום כה הרבה עסקאות (עם חברות זרות) שאף אחד לא באמת מבין".