הבריטים מודאגים - פניות רבות לאזרחות במדינות האיחוד

כמות הפניות של בריטים לקבלת אזרחות גרמנית עלתה פי עשרה מאז המשאל ■ בריטים שחיים בבריטניה זקוקים לעתים להוכחה שהוריהם או סביהם היו בעלי לאומיות במדינה האירופית

דרכון גרמני / צילום: רויטרס
דרכון גרמני / צילום: רויטרס

מדינות אירופיות כולל גרמניה, הונגריה ופולין דיווחו בימים האחרונים על גאות בפניות של אזרחים בריטים שמתעניינים בקבלת אזרחות מקומית כדי להבטיח את זכותם להתגורר ולעבוד באירופה בעקבות הצבעת הברקזיט בבריטניה לפני שלושה שבועות.

כאשר עדיין לא ברור מה יהיו תנאי העזיבה של בריטניה את האיחוד האירופי, הבריטים המתגוררים ועובדים באירופה עלולים לאבד את זכותם לעשות זאת ברחבי האיחוד בעקבות משאל העם הבריטי.

כמות הפניות של בריטים לקבלת אזרחות גרמנית עלתה פי עשרה מאז המשאל. שגרירות גרמניה בלונדון מסרה ל"פייננשל טיימס" שמדי יום התקבלו 200-250 פניות בבקשה למידע על איך לפנות לקבלת אזרחות גרמנית, בהשוואה לממוצע יומי של 20-25 פניות חודש לפני המשאל.

הקונסוליה ההונגרית בלונדון קיבלה 150 פניות של התעניינות בקבלת אזרחות מאז המשאל שנערך ב-23 ביוני, בהשוואה לפחות מעשר פניות לפני כן מתחילת השנה.

מנהלת ההגירה השבדית קיבלה 316 פניות בשבוע של בריטים לקבלת אזרחות שבדית בשבועיים שאחרי משאל העם, לעומת ממוצע של 20 פניות בשבוע לפני כן. באותה תקופה, הקונסוליה הפולנית בלונדון קיבלה 350 פניות של בריטים, בעוד שבכל שנת 2015 נרשמו רק 100 פניות רשמיות של בריטים לקבלת אזרחות פולנית.

קשה לומר מהם סיכויי ההצלחה של פניות כאלו. בריטים שמתגוררים בבריטניה זקוקים לעתים להוכחה שהוריהם או סביהם היו בעלי לאומיות במדינה האירופית.

השגרירות הגרמנית מסרה שתושב בריטניה זקוק להורה גרמני כדי שבקשתו תישקל. "יש מספר לא קטן של אנשים שנראה ודאי שהם לא יעמדו בדרישות, אבל עדיין אין לנו נתונים מדויקים", מסר דובר השגרירות, נורמן וולטר.

סבים איטלקיים? אזרחות

למדינות אחרות יש תנאים ליברליים יותר. איטליה, ששגרירותה קיבלה בלונדון למעלה מ-500 אי-מיילים בנושא אזרחות מאז הצבעת הברקזיט, מציעה אזרחות לזרים שיכולים להוכיח שלפחות סבא או סבתא שלהם היו איטלקים.

"משפחות רבות עברו מאיטליה לבריטניה בגלל מלחמת העולם השנייה, וניסו להסתיר את זהותן האיטלקית כשהן הגיעו. הן דיברו רק באנגלית וכמה מהן שינו את שמותיהן", אמר פרנצ'סקו רואיז, דובר בשגרירות. "כעת בריטים רבים להוטים לפתע לגלות מחדש את השורשים האיטלקיים שלהם. רובם לא היו פונים אלינו ללא הצבעת הברקזיט".

אלו שיש להם סבים וסבתות שנולדו באירלנד זכאים לדרכון אירי, ושר החוץ האירי קרא להם לא להזדרז לפנות כדי שלא להציף את שירות הדרכונים של המדינה הקטנה.

אזרחות של האיחוד האירופי מקנה חופש תנועה ומגורים בכל אחת מ-28 המדינות החברות, כולל הזכות לפתיחת עסקים בכל מדינה ללא הגבלות נוספות.

למרות שכל דרכון אירופי זכאי לאותן זכויות באיחוד, לא כל הדרכונים מציעים את אותה מידת חופש תנועה באיחוד. אנליסטים מדרגים את הדרכונים של גרמניה ושבדיה כמבוקשים ביותר, כי הם מקנים כניסה פטורה מאשרה למספר הרב ביותר של מדינות בכל העולם. מנגד, הדרכונים של בולגריה ורומניה הם הפחות מבוקשים.

אבל גם שגרירות בולגריה בלונדון קיבלה 15 פניות לקבלת אזרחות מאז 24 ביוני. "בדרך כלל אין לנו כמות כזו של פניות, וזה דבר חדש בשבילנו", אמר דובר של השגרירות.