הבנק המרכזי בבריטניה הותיר הריבית ללא שינוי על 0.5%

זאת בניגוד לצפי האנליסטים, שחזו את הורדת הריבית ל-0.25% ■ הליש"ט מזנקת בכ-1.4% מול הדולר, והעליות בבורסה בלונדון התמתנו ■ על הפרק: הורדת ריבית באוגוסט

מארק קרני הקנדי / צילום: רויטרס
מארק קרני הקנדי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי בבריטניה, בראשותו של מארק קרני, החליט להותיר את שיעור הריבית הנוכחי על כנו. זאת, בניגוד להערכת האנליסטים, שחזו כי הבנק המרכזי בממלכה יבחר לחתוך את הריבית ב-0.25%. כיום שיעור הריבית בבריטניה עומד על 0.5%. 

ההחלטה עברה ברוב של 8 מחברי הבנק, מול חבר אחד בלבד שהתנגד, ותמך בהורדת הריבית ל-0.25%. לאחר ההחלטה, הלי"שט זינקה בכ-1.4% מול הדולר ל-1.332 דולר לליש"ט, והבורסה בלונדון שינתה כיוון ועברה להיסחר ביציבות עם נטייה לירידות, כאשר לפני כן נסחרה בעליות שערים מובהקות. זמן קצר לאחר מכן שבה הבורסה בלונדון להיסחר בעליות, עם כי מתונות יותר מאלה שקדמו לפרסום ההחלטה.

"רוב חברי הבנק המרכזי בבריטניה מצפים להקלה במדיניות המוניטרית באוגוסט", כך נכתב בהודעה הרשמית שפרסם הבנק.

מדובר בהחלטת הריבית הראשונה של הבנק המרכזי בבריטניה מאז הברקזיט - החלטתה של בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי. ההחלטה הבריטית, נזכיר, גררה שורה של אזהרות משלל גורמים, שהצביעו על האפשרות להפיכתה של בריטניה למדינה לא רלוונטית שתספוג מכה כלכלית קשה. 

לפני 8 ימים הוריד הבנק המרכזי בממכלה את את דרישות ההון של הבנקים במדינה, צעד שנועד לרכך את ההשלכות השליליות של הברקזיט. באותה עת, ציין קרני כי בריטניה ערוכה להתמודד עם השלכות הברקזיט ולגבור עליהן. 

"החלטת הנגיד הבריטי משדרת למשקיעים את בטחונו ביכולתה של הכלכלה הבריטית להתמודד עם הברקזיט. אלמלא היה נוהג כך, הדבר היה מעביר מסר של חשש, בנוסף לעובדה שיעילות הפחתה נוספת מוטלת בספק", אמר עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אפסילון, בהתייחסו להחלטת הבנק המרכזי.

אמש, נזכיר, תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה החדשה, נכנסה לתפקידה באופן רשמי. "בעקבות משאל העם, אנחנו נמצאים לקראת שינוי לאומי גדול", אמרה מיי. "אני יודעת שמאחר שאנחנו בריטניה, אנחנו נעמוד באתגר. בעוד אנחנו עוזבים את האיחוד האירופי, אנחנו ניקח על עצמנו תפקיד חדש ואמיץ שיהפוך את בריטניה למדינה שעובדת לא רק עבור המבוססים, אלא עבור כל אחד מאיתנו", הוסיפה.