שופט מחוזי בהתבטאות מעניינת על הקשר בין תמ"א 38 וקבוצות רכישה

השופט יעקב שינמן בכנס לשכת עורכי הדין: "לקחת קבוצת דיירים שקשורים לתמ"א 38 ולחשוף אותם בפני יזמים של קבוצות רכישה זה רעיון לא טוב ומסוכן מדי"

יעקב שינמן  /  צילום: דוברות בתי המשפט
יעקב שינמן / צילום: דוברות בתי המשפט

"לקחת קבוצת דיירים שקשורים לתמ"א 38 ולחשוף אותם בפני יזמים של קבוצות רכישה זה רעיון לא טוב ומסוכן מדי. קבוצות רכישה אמורות להיות קשורים לפרויקט מרגע רכישת הקרקע ועד תומו של הפרויקט. לתמ"א 38 יש מטרה משלה, והיא חיזוק מבנים ישנים, ורק לאחרונה התחילו להפנים את חשיבותה הבלעדית" - כך אמר ביום שישי האחרון שופט בית המשפט המחוזי מרכז, יעקב שינמן, בפאנל שעסק בקבוצות רכישה בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

נציין כי בשנתיים האחרונות החלו מארגני קבוצות רכישה לנסות ולהיכנס גם לתחום התמ"א 38, ועל רקע מציאות זו התייחס השופט שינמן לנושא. במקביל, גם במהלך פרשת ענבל אור הסתבר עד כמה החיבור בין קבוצת רכישה לתמ"א 38 הוא בעייתי, אך נציין כי עד כה לא מדובר בהיקף רחב של התופעה.

השופט התייחס גם להצעת החוק שמקדם חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) להסדרת תחום קבוצות הרכישה, הצעת חוק שהחלה להתקדם בין היתר על רקע התפוצצות פרשת ענבל אור וחברת "אדמה", ואמר: "צריך לחזק את נושא החבות של מארגן קבוצות הרכישה. הוא מקבל את השכר הכי גבוה, אבל לאורך התהליך כולו לא מוטלת עליו מספיק אחריות. לא על בעלי המקצוע, לא על מצגי-שווא, ובכלל - אילו כישורים יש לו להתמנות לתפקיד הזה? אני לא חושב שמתווך, למשל, יכול ליטול על עצמו תפקיד חשוב כזה. את הפינה הזו צריך לסגור בהצגת החוק הזו".

חבר הכנסת אלי כהן, שהשתתף גם הוא בפאנל, אמר: "הצעת החוק החדשה בנושא קבוצות רכישה לא רק שלא תפחית את מספר קבוצות הרכישה אלא תוביל לקיומן של יותר ויותר קבוצות רכישה, מאחר שהצעת החוק כוללת מנגנונים הגיוניים שנותנים בטחון למשתכן".

יו"ר ועדת מקרקעין, ומי שעזר בניסוח הצעת החוק האמורה, עו"ד אברהם ללום, התייחס לדבריו של השופט שינמן ואמר: "הצעת החוק מדברת על מארגן מלא, על אדם שילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו. אם הוא מתחייב על כך, אל תיקחו אותו כמארגן".

עוד במסגרת הפאנל, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התייחס לחשיבות הצעת החוק, אך הוסיף כי יש להקפיד שהיא לא תפגע בשוק החופשי: "יש בהחלט מקום לחקיקה ולהתערבות המחוקק נגד שרלטנים ומציגי מצגי-שווא, אבל צריך להיזהר מהתערבות יתר בכוחות השוק. הייתי מכניס בהצעה כמה תיקונים, ובין היתר מעביר יותר אחריות ללקוחות בקבוצה".