תעלומה: מה גורם לאיראן לאבד מטוסי קרב בקצב מסחרר

לפחות אחת לחודש מתרחשת באיראן תאונה מסתורית שגורמת לאובדן כלי טיס ולעיתים גם למותם של הטייסים והנווטים ■ האם מדובר בתעלומה בסגנון "משולש ברמודה" או צירוף מקרים?

מטוס איראני מתרסק/ צילום:רויטרס
מטוס איראני מתרסק/ צילום:רויטרס

חיל האוויר האיראני ממשיך לאבד מטוסים בקצב גבוה במיוחד: בשבוע שעבר דיווחו כלי תקשורת במדינה כי מטוס מסוג סוחוי 24 התרסק, ככל הנראה בשל תקלה טכנית. החיל הזה מאבד מטוס כמעט מדי חודש. חובבי קונספירציות יכולים לדבר על "משולש ברמודה" איראני, אבל האמת פחות אקזוטית: זה קורה בגלל ציוד מיושן ומחסור חמור בחלקי חילוף שנוצר בשנות החרם על איראן והסנקציות שהטיל עליה האו"ם.

על פי הדיווחים בכלי התקשורת באיראן, המטוס מסוג סוחוי 24 יצא לגיחת אימון שגרתית. כתוצאה מתקלה טכנית, הטייס והנווט איבדו את השליטה במטוס ונטשו אותו.

רק לפני חודש וחצי איבדו האיראנים מטוס מסוג F-7, שהינו חיקוי סיני למיג 21 הרוסי. גם אז הטייסים הצליחו לנטוש בשלום. חודש קודם הם איבדו מטוס קרב מסוג פאנטום, ובמקרה הזה הטייס והנווט נהרגו. סיפור מעניין התפרסם לפני כשמונה חודשים, כשמטוס קרב התרסק בשל כשל טכני. לטענת חיל האוויר האיראני, הטייסים נהרגו משום שלא נטשו את המטוס בזמן כדי שלא לפגוע בשטח מיושב. אבל בעוד שהחדשות היו על תאונה של מטוס קרב - בפועל הוצגו תמונות של מסוק, ולא בטוח שהן בכלל צולמו באיראן.

חיל האוויר האיראני סובל כבר עשרות שנים ממצב תחזוקה גרוע כשבידיו כלי טיס ישנים מאוד. מרבית מטוסי הקרב של איראן הם מטוסים אמריקאיים שהחלו לטוס בשנות ה-50, ה-60 וה-70, כשעוד היו יחסים תקינים בין המדינות, והיום הם נאלצים להיות מאוד יצירתיים בכדי למצוא להם חלקי חילוף. גם הדגמים הרוסיים או הסיניים לא מתקדמים, וחלקם כבר לא מיוצרים כלל.

מצבם של מטוסי חיל האוויר האיראני נחשב לכל כך גרוע של-30 עד 40% מהם אין בכלל יכולת להמריא. מנגד, הסרת החרם תאפשר לאיראן לקבל הרבה מאוד מזומנים ולרכוש מטוסים חדשים, וההערכה היא שבשנים הקרובות נשמע על הרבה מאוד עסקאות שמתבצעות שם.