מלניה טראמפ: דונלד היה - ותמיד יהיה - מנהיג מופלא

נאום אשת המיליארדר בוועידת המפלגה הרפובליקאית החמיץ הזדמנות לשייף את הקצוות המחוספסים של אישיותו ■ ג'וליאני: נמאס לי מהקמפיין המשמיץ של קלינטון והמדיה נגד טראמפ

דונלד טראמפ / צלם רויטרס
דונלד טראמפ / צלם רויטרס

מלניה טראמפ, שמקווה להיות הגברת הראשונה של ארה"ב, היתה אמורה להיות כוכב ערב הבכורה של ועידת המפלגה הרפובליקאית, שנפתחה אמש (ב') בקליוולנד, אוהאיו. נאומה תוזמן לשעת השיא בצפיה, כאשר שלוש רשתות השידור הגדולות הצטרפו לסיקור האירוע, במקביל לערוצי החדשות בכבלים. הציפיה נבנתה כל הערב. הנה, סוף סוף, אשתו היפיפייה של המועמד הרפובליקאי בפועל תחשוף טראמפ אחר שלא הכרנו ותשייף את הקצוות המחוספסים של אישיותו.

אולי נלמד ממנה, שהמיליארדר המגלומן, שיורה מהמותן, שמחרף את יריביו ומתנגדיו הוא, נאמר, גם אדם בעל שיעור קומה, איש משפחה חם ואוהב, שמתמוגג מחדווה למראה נכדיו ונוהג לתרום בסתר לאגודת צער בעלי חיים. זו היתה הזדמנות מצוינת לשפר את דימויו של טראמפ, להאניש אותו, לשלב אנקדוטות מהבית, לאתחל את הפרסונה שלו לקראת השלב הבא בקמפיין. זה לא קרה. ההזדמנות הזו הוחמצה.

נאומה של מלניה טראמפ נכתב כנראה ע"י ועדה והנוסח עבר כמה עיניים. אלמלא השימוש התכוף במילה "בעלי" ואזכור כמה פרטים ביוגרפיים של הנואמת, יכול היה לשאת את הנאום הזה כל פונקציונר רפובליקאי. בסופו של דבר, זו היתה עוד הטפה למאמינים. נכון אמנם, שהאיכויות האסתטיות של גב' טראמפ היו פיצוי נאות על רדידות נאומה.

מעל לכל, נאומה היה - שומו שמיים - תפור כולו בחוטים של תקינות פוליטית. "הבחירות המקדימות ב-2016 היו קשות", היא אמרה. "הן החלו עם 17 מועמדים ואני יודעת שדונלד יסכים עמי עד כמה כשרוניים היו כולם. הם ראויים לכבוד והכרת תודה מאיתנו. אך כאשר מדובר בבעלי, הייתי אומרת שאני בהחלט מוטה לטובתו, ובצדק. אני חיה עמו זה 18 שנה ואני מודעת לכך שהוא אוהב את הארץ הזו מאז שנפגשנו בראשונה".

"אני יודעת מעומק לבי שנשיאותו תחולל שינוי עמוק ובר-קיימא", היא המשיכה. "לדונלד יש נחישות החלטה ללא גבולות והוא אחד שלא מוותר אף פעם. אם אתם רוצים מישהו שיאבק למענכם ולמען המולדת, אני יכולה להבטיח לכם שדונלד הוא האיש שלכם. הוא אף פעם לא יוותר ומה שחשוב יותר, הוא אף פעם לא יאכזב אתכם. דונלד היה - ותמיד יהיה - מנהיג מופלא. עכשיו הוא יעבוד למענכם".

"הוא יודע כיצד להוסיף להיות ממוקד ולשקוד על שיפור ארצנו ולשמור על ביטחונה", הוסיפה אשת המיליארדר. "הוא קשוח כאשר צריך להיות קשוח, אך הוא גם טוב לב, הוגן, אדם שאכפת לו. לא תמיד שמים לב לטוב הלב הזה, אך כל אחד יכול לראות זאת. זו הסיבה שהתאהבתי בו. דונלד נאמן מאוד למשפחתו, לידידיו, לעובדיו ולארצו. הוא רוחש כבוד רב ביותר להוריו, אחיותיו, לאחיו ולאחיו שמת. כל צרכי ילדיו סופקו והם זוכים לחינוך כה טוב שאפילו יועציו מודים שזו עדות מפליאה לאיכותו כגבר ואב".

לדבריה, בעלה ייצג את "כל האנשים, לא רק את חלקם...וזה כולל נוצרים ויהודים, ומוסלמים והיספנים ואפרו-אפריקאים ואסיינים ועניים ובני מעמד הביניים... בעלי מציע כיוון חדש והוא יקדם בברכה שינוי, רווחה ושת"פ גדול יותר בין עמים ומדינות".

כל אחד יכול להחליט אם זה אכן נאום שאשה כותבת על בעלה. דונלד טראמפ המתין לאשתו בשולי הבמה וגמל לה בנשיקה.

 

קדם לה על דוכן הנאומים רודולף ג'וליאני, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, שניחן בכישורים אורטוריים גדולים יותר מאלה של גב' טראמפ. הוא סחט תשואות אדירות מהקהל כאשר הביע מיאוס מ"קמפיין ההשמצות נגד טראמפ שמנהלים המדיה והמטה של הילארי קלינטון". לדבריו, טראמפ, כפי שהוא מתואר בתקשורת, אינו טראמפ שהוא, ג'וליאני, מכיר כבר 30 שנה. "תאמינו או לא, אבל הוא תורם בסתר", אמר ג'וליאני, ברמז לתחקירים בתקשורת, שלפיהם טראמפ מקמץ בתרומות לצדקה. "כל פעם שטרגדיה פקדה את ניו-יורק, דונלד טראמפ הושיט יד מסייעת, והא עשה זאת בעילום שם. מופתעים"?

כהרגלו, ובצמידות למוטו של ערב הפתיחה - "בואו נחזיר את הביטחון לאמריקה" - מתח ג'וליאני ביקורת על ממשל אובמה בגלל אי יכולתו "לזהות" קיצוניים איסלמיים. "זו הסיבה לכך שאויבנו רואים אותנו כחלשים ופגיעים" ולכן הטרוריסטים מתכננים "לבוא לכן ולהרוג אותנו".

למעשה, כל הנואמים בערב הארוך הזה ציירו את ארה"ב העכשווית בשחור ותיארו אותה כחברה בשקיעה, לאחר שמונה שנות שלטון דמוקרטי. הם תיארו כיצד ארה"ב נשמטת מאחיזתם (רמז לקובלנת לבנים על עליה בכוחן של קבוצות אחרות), על רצח שוטרים ברחובות לאור היום ועל בני משפחה שנרצחו ע"י מהגרים בלתי חוקיים. אחד מהנאומים שריגשו ביותר את הקהל היה נאומה שטוף הדמות של פטרישיה סמית, אמו של אחד מארבעת האמריקאים שנרצחו בקונסוליה האמריקאית בבנגאזי. הרפובליקאים טוענים זה מכבר שקלינטון אשמה בטרגדיה הזו, שאירעה במהלך כהונתה כשרת-החוץ, אך ועדת חקירה של הקונגרס לא הצליחה להעלות דבר נגדה. "אני מאשימה את הילארי קלינטון, אני מאשימה את הילארי קלינטון אישית על במות בני", אמרה סמית, והקהל רחש בזעם.

בתחילת הערב, פרצה התלקחות מרה בין מיעוט לא מבוטל של מתנגדי טראמפ, שסיסמתם "טראמפ - לעולם לא", לבין הרוב, שהעידה על השסע בין המחנות ועל אי יכולתו של טראמפ לאחד את המפלגה תחת הנהגתו. המתנגדים דרשו לערוך הצבעה במליאה על חבילת התקנות של הוועידה, לרבות הסעיף שכופה על הצירים שהתחייבו להצביע בעד טראמפ אכן להצביע בעדו. כמה מאות צירים דרשו לאפשר להם חופש הצבעה. הנהגת המפלגה דחתה את הדרישה באופן מזלזל, שחולל סערת צעקות וחילופי דברים מרים. "זה עוד לא נגמר", אמר אמש צ'אק טוד, הכתב הפוליטי הראשי של NBC.

מלכתחילה, נועדו לוועידה הרפובליקאית שלוש משימות: למכור לבוחרים דונלד טראמפ עם פרסונה שונה מזו שהציג המיליארדר במהלך החודשים הרבים שקדמו לוועידה; להציג מפלגה רפובליקאית מאוחדת תחת הנהגתו; ולכתוש עד כמה שאפשר את האויב, כלומר את הילארי קלינטון. בתום יומה הראשון של הוועידה, אפשר לקבוע בוודאות שרק המשימה האחרונה בוצעה בהצלחה.