אל על וג'ט בלו יקימו תוכנית האצה משותפת לסטארט-אפים

התוכנית תספק לסטארט-אפים שירותים שונים ואף תעניק להם מימון ראשוני בהיקף של חמישים אלף דולר, בתמורה לכ-6% מהמניות של כל סטארט-אפ

פרופסור כריסטנסן קלייטון טבע את המונח Disruption שהפך בעברית ל"טכנולוגיה משבשת" או "חדשנות משבשת". הוא התייחס לכך שלתאגידים קשה לייצר חדשנות משמעותית בגלל מגוון סיבות, בהן ביורוקרטיה וקיבעון מחשבתי. הגישה של קלייטון חרגה מזמן מגבולות האקדמיה והפכה למשאת הנפש של סטארט-אפים שנחושים לשנות תעשיות שלמות. יש מגוון של דוגמאות לחברות שביצעו Disrupiton - בהן אובר שהפכה לחברת המוניות הגדולה בעולם מבלי שיש בבעלותה מונית בודדת.

סגמנט נוסף אשר בו מנסים להטמיע חדשנות הוא תחום התעופה. השחקניות הקיימות משקיעות בפיתוחים פנימיים ובמקביל מבינות שהדבר הגדול הבא עשוי להתגלות בסטארט-אפ שאף אחד (עדיין) לא שמע עליו. בהקשר הזה, בתקופה הקרובה תחל לפעול תוכנית Navigator - מדובר באקסלרטור (מאיץ סטארט-אפים) שיופעל על ידי קוקפיט, זרוע ההון סיכון של חברת התעופה אל על ו-JetBlue Technology Ventures, ששייכת לחברת הלואו קוסט ג'ט בלו.

הנרי חן ויינשטיין, מנכ"ל Cockpit, מסביר בשיחה עם "גלובס" מה מתכנן הגוף החדש לעשות. לדבריו, "אנחנו רוצים להקים דלת גדולה עבור יזמים, בתחומים של תעופה ותיירות. הם יוכלו לעבור דרכה כדי לעשות שינוי משמעותי בתעשייה. בנינו פלטפורמה עם הגוף המקביל של ג'ט בלו ומדובר בגשר שמחבר בין תל אביב לבין הסיליקון ואלי. אנחנו מאפשרים ליזמים מכל העולם, לבוא ולמנף את ההזדמנות - להיכנס בצורה משמעותית לעולם התעופה".

המחזור הראשון של האקסלרטור יושק ביום חמישי בטקס רשמי ויתחיל לפעול בסוף אוקטובר. באקסלרטור צפויות להשתתף ארבע עד שש חברות, כאשר שלושת החודשים הראשונים של הפעילות יהיו בתל אביב והחודש האחרון בעמק הסיליקון. התוכנית תספק לסטארט-אפים שירותים שונים ואף תעניק להם מימון ראשוני בהיקף של חמישים אלף דולר, בתמורה לכ-6% מהמניות של כל סטארט-אפ. במסגרת המיזם יערכו החברות 'דמו דיי' שבו יציגו את הפיתוחים שלהן בפני חברות תעופה, שדות תעופה, יצרניות מטוסים וגורמים נוספים שעשויים להפוך ללקוחות. הסטארט-אפים באקסלרטור עשויים לקבל תמיכה נוספת, אם הפיילוטים יעוררו עניין ויצליחו לייצר שיתופי פעולה.

- איזה שינויים טכנולוגים יכולים לשנות את תעשיית התעופה?

ויינשטיין: "זה מאוד מגוון. אנחנו מדברים על דברים טכנולוגיים ומנסים לפתור בעיות גדולות כדי לייצר חברות גדולות. זה יכול להיות שירותים בשדה התעופה, בטרקלין וכמובן על המטוס עצמו. כל מה שקשור למטען ונגישות, גם אבטחת סייבר וגם ביטחון פיזי של שדות התעופה. נושאים אחרים הם שירות לקוחות, לפני הטיסה וגם אחרי הטיסה. אנחנו מחפשים גם חברות שמטפלות בצריכת דלק או מציעות קשר איכותי יותר עם הנוסעים - בכל עת."

"כל המוצרים האלה צריכים לקוח והרבה פעמים הלקוח הוא חברת תעופה - לאו דווקא אל על. כדי שבואינג יגידו 'זה משהו שמעניין אותנו', הם ירצו לשמוע שיש צורך כזה".

- אם יש חברה עם פיתרון מוצלח, תאפשרו לה למכור אותו לחברות נוספות שהן לא אל על או ג'ט בלו?

"כן, זה נהדר. יתרה מכך, יש חברות שקוקפיט כבר השקיעה בהן (ללא קשר לתוכנית ההאצה החדשה) והטסנו אותן לפגוש לקוחות בחו"ל. אנחנו מחפשים דברים שמשפיעים על כל התעשייה ולא רק על אל על".