"גלובס" ומדלן מדרגים את יזמי תמ"א 38 ופינוי-בינוי המובילים

הסודות נחשפים: כל התשובות על החברות המובילות בתמ"א 38 ובפינוי-בינוי במגזין אחד, המחולק הערב למנויי "גלובס" ■ צפו בטבלאות 

תמ"א 38 גבעתיים / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 גבעתיים / צילום: תמר מצפי

לראשונה בישראל, לאחר שתחום ההתחדשות העירונית - תמ"א 38 ופינוי בינוי - צבר בשנים האחרונות תנופה הולכת וגוברת, כולל לא מעט אוויר חם והבטחות סרק מסוכנות של יזמים לרגע, מוציאים "גלובס" ומדלן דירוג של יזמי תמ"א 38 ופינוי בינוי.

הדירוג המלא, בחלוקה לפי ערים ועוד, מתפרסם הערב (ב') במגזין מיוחד של "גלובס". לראשונה יוכלו בעלי דירות ואחרים לדעת מה הרקורד האמיתי של היזם המציע להם את שירותיו.

רק לאחרונה חגגה תמ"א 38 עשור מאז הפכה לחוק, כתמריץ שהעניקה המדינה לבעלי דירות, כדי לשכנע אותם לחזק את הבניין מפני רעידות אדמה. אם בשנים הראשונות היה מדובר בתוכנית שמעטים הכירו, בגלל יישום אפסי ומורכבות משפטית, ביצועית וכלכלית, בחמש השנים האחרונות מדובר בהיפוך יוצרות ונדמה שכל ישראלי שני מתעסק בטרנד החם.  

 

אם בשנת 2010 עמד שיעור הדירות החדשות שנמכרו בפרויקטי תמ"א 38 על פחות מאחוז מכלל הדירות החדשות שנמכרו על ידי קבלנים, בשנת 2015 המצב שונה לחלוטין: שיעור הדירות החדשות שנמכרו בפרויקטים של תמ"א 38 נסק והגיע לכ-8.9%.

מתודולוגיית הדירוג

דירוג היזמים מבוסס על נתונים ומסמכים רשמיים שנסרקו וחולצו בחודשים האחרונים מעשרות מקורות, והוא אינו נשען על הצהרת חברות. המדד נגזר מנתוני האמת באמצעות אלגוריתם סטטיסטי שפיתחה מדלן, כך שימקסם הבחנה בין החברות לפי היקף העשייה שלהן.

מדד תמ"א 38: המדד מדרג חברות פעילות בענף לפי מספר הפרויקטים שהן מקדמות, מספר הדירות בבניינים, במקור (משקל רב יותר) ואלה שנוספו, והשלב שבו נמצא כל פרויקט. למדד נחשבים רק פרויקטים בשלב בקשה להיתר, או מתקדם מזה. תנאי סף לכניסה למדד הוא שלחברה יש לפחות שלושה פרויקטים, שלכל הפחות הוגשה לגביהם בקשה להיתר, ושאחד מהם הגיע לשלב קבלת היתר או אכלוס. ככל שיש יותר דירות הניקוד עולה.

אם לחברה יש כבר פרויקט שאוכלס, כל הפרויקטים שלה (שעברו את שלב בקשת היתר) יקבלו תוספת ניקוד.

מדד פינוי בינוי: המדד מדרג את היזמיות לפי מיזמי הפינוי בינוי שהן מקדמות לפי שני היבטים: קנייני ותכנוני. למדד נכנסו חברות שיש להן לפחות שלושה פרויקטים שעונים לתנאי סף: תנאי לכניסה של פרויקט למדד בהיבט הקנייני הוא לפחות 50% חתימות של בעלי הדירות. תנאי הכניסה בהיבט התכנוני הוא קליטת התוכנית בוועדה המחוזית, ואם התוכנית בסמכות מקומית - רף הכניסה הוא הפקדה להתנגדויות.

הפרויקטים שעברו את רף הכניסה העניקו ליזמיות ניקוד לפי שיעור החתימות (הניקוד קופץ כשיש 80% ויותר), ועולה ככל שהפרויקט מתקדם בשלבי רישוי וביצוע. הניקוד הגבוה ביותר ניתן לדירות שאוכלסו. הניקוד נקבע לפי משקל הדירות הישנות.

להלן הדירוגים:

 

דירוג יזמי פינוי בינוי
 דירוג יזמי פינוי בינוי