קבינט הדיור אישר הקמת יישוב בדואי חדש בדרום הארץ

היישוב יקום מדרום לשגב שלום וישתרע על פני 6,000 דונם ■ היישוב יאוכלס ע"י 9,000 בני הפזורה שמתגוררים כיום באופן בלתי חוקי באזור רמת חובב

ישוב בדווי בנגב / צלם רויטרס
ישוב בדווי בנגב / צלם רויטרס

קבינט הדיור אישר היום (ב') להקים יישוב בדואי חדש דרומית ליישוב שגב שלום בדרום הארץ. תוכנית הקמת הישוב מגיעה לאחר יותר מ-15 שנים בהם לא הוקם יישוב חדש לאוכלוסייה הבדואית והוא מיועד עבור תושבי פזורת אל עזזמה המתגוררים כיום באופן לא חוקי בקרבת נאות חובב. את ההצעה קידם שר החקלאות אורי אריאל , הממונה על הרשות להסדרת התיישבות הבדואים.

מדובר ביישוב חדש המתוכנן לקום על שטח כ- 6,000 דונם, במגרשים שהמדינה תפתח עבור כ-9,000 התושבים שנכון להיום מתגוררים כאמור,באופן לא חוקי, על כ-70 אלף דונם של אדמות מדינה באזור רמת חובב.

סיבה נוספת להקמת היישוב החדש היא מגבלות של המשרד להגנת סביבה הקובעות כי יש להרחיק את פזורת ואדי אל נעם מאזור רמת חובב וזאת מכיוון שאזור זה נמצא תחת סיכון בריאותי וישנו איסור בניה בשל  הימצאות חומרים מסוכנים באתרים נאות חובב ורמת בקע.

"מדובר בהחלטה חשובה כי יש בה איזון נכון בין פיתוח ההתיישבות הבדואית ובין חיזוק המשילות של מדינת ישראל בנגב", כך השר אריאל בישיבת קבינט הדיור, "המהלך הנוכחי מספק פתרון הוגן וטוב על שטח של 6,000 דונם כי במקביל נפנה השתלטות בלתי חוקית על אדמות מדינה בנגב בהיקף של 70 אלף דונם. המשילות של ממשלת ישראל מחייבת גם פינוי השתלטות לא חוקית אך במקביל מציאת פתרונות דיור".

במקביל, במסגרת הצעת ההחלטה שאושרה היום כאמור, הרשות לפיתוח התיישבות הבדואים בנגב הדגישה כי הקמת היישוב החדש תלווה גם פיתוח כלכלי חברתי ששם דגש על מספר נקודות. בין היתר מדובר על הקמת יישוב חדש בעל אופי חקלאי התואם למשלח ידם של תושבי פזורת ואדי אל נעם, הישוב ישלב בין תעסוקה מסורתית כגון חקלאות ובין תעסוקה חדשנית ומודרנית. במקביל, על פי התוכנית, בשולי הישוב יוקצו שטחים המיועדים לתעסוקה חקלאית ובנוסף לכך יוקצו שטחים לאזורי תעסוקה אשר יכללו בין היתר תעסוקת נשים, חקלאות מודרנית, ותיירות.