הערכות: סיכוי נמוך למיסוי בעלי 3 דירות מגורים ויותר

כך מעריכים גורמים במערכת הפוליטית בקשר להעברה בכנסת את יוזמת האוצר ■ היועמ"ש מנדלבליט ובכירי האוצר נפגשו לדיון מכריע בנושא

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

סיכויים נמוכים להעביר בכנסת את יוזמת האוצר למיסוי בעלי 3 דירות מגורים ויותר - כך מעריכים גורמים במערכת הפוליטית. לדברי אותם גורמים, "מיסוי בעלי דירות הוא נושא שמעורר את ההתנגדות החזקה ביותר למהלכי האוצר במערכת הפוליטית". בתוך כך צפויה היום (ב') הכרעה לגבי הקשיים המשפטיים שמעוררת ההצעה למסות בעלי דירות.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אמור להיפגש עם צמרת האוצר לישיבה מכרעת בסוגיה לצד נושאי מיסוי נוספים הכלולים בהצעת התקציב הדו-שנתי שעדיין לא אושרו. מדובר, בין היתר, בהצעה שנחשפה ב"גלובס" - להחיות את מס הרכוש ולהטיל מס שנתי של 2.5% על מגרשים זמינים לבנייה שאותם מחזיקות חברות כמלאי עסקי.

בד-בבד גוברת הביקורת על מיסוי בעלי 3 דירות ויותר מצד משפטנים באקדמיה ובשוק הפרטי. "בהצעה של שר האוצר משה כחלון יש משהו קוסם, והוא הפשטות. לשים את היד על הצוואר של המשקיעים - מה שיכול להוביל מאוחר יותר למכירת אותן דירות שיחזרו לשוק. אבל במקביל - וזה דבר חשוב - יש כאן היעדר התייחסות מוחלט לגובה ההכנסות של כל בעל דירה מהדירה שהוא משכיר. מדובר בנקודה בעייתית בכל הנוגע לעקרונות מיסוי ראויים", אמר ל"גלובס" ד"ר אבי גורמן, מומחה לדיני מס ששימש בעבר יועץ משפטי ברשות המסים, מרצה בקריה האקדמית אונו ובעל משרד עורכי דין שעוסק בתחום המיסוי.

לדבריו, "ההצעה הזו תיצור מצב שאם יש לאדם 3 דירות קטנות בפריפריה, יהיה לו נטל מס מוגדל כמו למי שיש לו 3 דירות בתל-אביב. זו נקודה שהשר כחלון חייב לקחת בחשבון, כי אחרת הוא עשוי לחשוף עצמו בפני עתירות לבג"ץ מטעם בעלי נכסים.

"אדם שרכש להשקעה דירות קטנות בסכום לא גבוה בפריפריה, ודמי השכירות בהן נמוכים מאוד, יטען כי המס הזה יפגע ולא עולה בעקרונות מיסוי ראויים, ולממשלה יהיה קשה להגן על זה. בנוסף, לא בטוח שלקחו בחשבון מה יעשו עם אדם שיש לו חצי דירה? איך יספרו את החלק? יגיעו אולי למצב אבסורדי, שאדם שיש על שמו חצי דירה ימצא את עצמו משלם קנס גבוה".

מומחה מיסוי נוסף, עו"ד רו"ח יוסי אלישע, ראש מחלקת המיסוי במשרד עורכי הדין ליפא מאיר ושות', אמר ל"גלובס": "נוצרת אפליה ברורה בין אזרחים שונים, וזו עשויה להתגלות כאפליה חמורה שבעתיים, אם ניקח למשל פנסיונרים, אנשים שחסכו כל גרוש והשקיעו בדירה שנותנת להם 2,000 שקל שכירות. אז ייקחו להם עכשיו את הפנסיה?

"במקביל, הצעות כאלה מעלות את השאלה, אם זה לא יעבוד, מה ההצעה הבאה? מפחיד לחשוב. איסור על רכישת דירה? אנחנו נכנסים למקומות שספק אם הם חוקתיים. התחושה היא ששולפים רעיונות מהמותן בלי לחשוב על בסיס משפטי, על הפגיעה בקניין. יש כאן מקומות שהפגיע בקניין תהיה קטסטרופלית".

בתוך כך, קבינט הדיור אישר היום להפוך לקבועה את הוראת השעה לגביית ארנונה כפולה מדירות רפאים, שהייתה אמורה להסתיים בסוף 2016. מדובר באפשרות של הרשויות המקומיות לסווג דירות שלא נעשה בהן שימוש 9 חודשים בשנה כדירת רפאים, ולחייב את הבעלים בתעריף כפול של ארנונה. בעיריות תל-אביב-יפו, ירושלים וחיפה כבר החלו ליישם את הוראת השעה האמורה, שאושרה בשנת 2013.