צפו: הצצה לסמארטפון פורץ הדרך שמעולם לא הושק

הסיפור סביב המכשיר החכם של נוקיה שהתבסס על טכנולוגיית מגע כל-כך מתקדמת, שעד היום היא נחשבת לעתידנית ■ האם כעת ה-McLaren ייצא סוף-סוף לשוק?

נוקיה מקלארן / צילום: וידאו
נוקיה מקלארן / צילום: וידאו

בשנים האחרונות, נפוצו בעיתונות הטכנולוגית סיפורים על כך שנוקיה פספסה את עידן הסמארטפונים לגמרי באשמתה: זה לא שהיא לא יכלה להתחרות באייפון - היא פשוט לא רצתה. מהנדסים בחברה סיפרו שמכשיר כמעט זהה לאייפון פותח בחברה ב-2004 - שלוש שנים לפני חשיפת המתחרה של אפל. אלא שנוקיה, ששלטה באופן מוחלט בשוק עם מכשירים מסורתיים בעלי לחצנים, ביטלה את הפיתוח מכיוון שחשבה שאין לה צורך במכשיר שייצורו יקר יותר וקשה יהיה להסביר לאנשים איך משתמשים בו.

אך לחברה הפינית היתה הזדמנות להפוך את הקערה על פיה - והיא חזרה על אותה טעות טרגית. בשנים 2013-2014 שוב פיתחה החברה סמארטפון שהקדים את זמנו. הפרויקט בוטל ביולי 2014 - שלושה או ארבעה חודשים לפני ההשקה המתוכננת.

לאחרונה הצליחו שלושה בלוגרים טכנולוגיים להשיג אבטיפוס של המכשיר, ובסוף השבוע האחרון חשפו דניאל רובינו וזק באודן מ-Windows Central ומייקל פישר מ-Mobile Nations את כל מה שאפשר לדעת על המכשיר המהפכני שמעולם לא הושק.

המכשיר, שנקרא בתחילה בשם הקוד Goldfinger ובשלב מאוחר יותר McLaren, התבסס על טכנולוגיית מגע כל-כך מתקדמת, שעד היום היא נחשבת לעתידנית. הטכנולוגיה, שנקראת Projected Capacitive, מסוגלת לזהות היכן נמצאת כל אחת מהאצבעות של המשתמש בקרבת המכשיר - על הגב, הדפנות, המסך ואף סנטימטר או שניים מעליו.

כך, למשל, תכננו נוקיה ומיקרוסופט יחד ממשק שבו החזקת האצבע מעל אריח של אפליקציה מסוימת תפתח כמה ריבועי מידע. באפליקציית הטלפון הוצגו כך קיצורי דרך לחיוג לאנשים האחרונים שדיברתם איתם, ובאפליקציית הדפדפן - קיצורי דרך ללשוניות הפתוחות ולמועדפים. הדמיון של הרעיון הזה ל"מגע התלת-ממדי" של אפל בולט מאוד.

כאמור, המכשיר ידע לזהות גם את צורת האחיזה של המשתמש. כך, אפשר היה לדחות שיחה נכנסת כאשר המכשיר ביד על ידי הידוק האחיזה, או לענות בעזרת הצמדת המכשיר לאוזן.

יכולת זיהוי המגע המתקדמת הייתה רחוקה ממושלמת, אבל הסיבה העיקרית לביטולה היתה אחרת - הנסיינים שקיבלו את המכשיר פשוט לא הצליחו להבין מה עושים עם היכולת הזו.

עם זאת, ייתכן שמכשיר דומה יושק בעתיד הקרוב. לפני כחודשיים חשפה מיקרוסופט כי היא עובדת על אותה טכנולוגיית מגע שהיתה במכשיר שביטלה, ואף רשמה עליה פטנט. כמעט במקביל אישר בכיר במיקרוסופט כי החטיבה שיצרה את מחשב ה-Surface של החברה עובדת בימים אלה על סמארטפון שאמור להיות שונה לחלוטין מכל מה שאנחנו מכירים. המכשיר המדובר צפוי לצאת רק בשנה הבאה.