איך משפיע גל הטרור על פמס, יצרנית חומרי גלם לשוק המיגון?

כשיותר ויותר מדינות ואזורים גיאוגרפיים הופכים מטרות לפעולות ואיומי טרור, עולה קרנן של יצרניות אמצעי הלחימה והמיגון ■ איך פמס משתלבת במציאות הזו?

מוצרים יעודיים  / צילום: אתר החברה
מוצרים יעודיים / צילום: אתר החברה

לאירועים ביטחוניים וגיאופוליטיים בעולם השלכות מרחיקות לכת על חברות העוסקות באספקת שירותי אבטחה ובייצור מוצרי הגנה, בליסטיקה ומיגון. תפיסת הביטחון שהולכת ומתעצמת עם עלייתם של ארגוני טרור ברחבי העולם, והגידול במספר אירועי הטרור והפיגועים, לצד שיפור ביכולות ארגוני הטרור - תפעולית וטכנולוגית - מחדדים ומעצימים את הצורך בהפניית תקציבי ביטחון הולכים וגדלים על מנת למגר את תופעות האיומים על מדינות ואזורים גיאוגרפיים רבים ברחבי הגלובוס. בנוסף, לארגוני הטרור עלולה להיות השפעה גם על יציבות שלטונית של משטרים ומדינות, לצד ערעור האינטרסים הכלכליים של המעצמות ברחבי העולם. כתוצאה מכך, החשיבה האסטרטגית הביטחונית מתמקדת בנקיטת מהלכים לצמצום השפעתם של האיומים הללו.

מנגד, חברות הפועלות בתחומי ההגנה והביטחון מתמודדות עם השפעות המשבר הפיננסי העולמי שפרץ במלוא עוצמתו ב-2008. אירוע זה הביא עמו באופן טבעי לאימוץ מדיניות תקציבית מרסנת מצד המדינות המפותחות, מהלך שהיו לו השלכות דרמטיות על היקף תקציבי הביטחון במדינות המערב, אשר להן משקל משמעותי בהוצאה העולמית על ביטחון, ובראשן כמובן ארה"ב.

טבעי הוא שהמציאות הביטחונית בה אנו חיים יוצרת ביקושים לאמצעי לחימה לצד אמצעי מיגון. ציוד המיגון משמש בעיקר לקשת של כוחות הביטחון ומעניק הגנה לצד יצירת יתרונות בשדה הקרב. מוצרי המיגון דורשים חוזק ויכולת ספיגה בליסטית. למעשה, מדובר בטכנולוגיות מתקדמות שדורשות השקעה רבה במחקר ופיתוח. בצד הביקושים, צבא ארה"ב מרכז את תקציב הביטחון הגדול בעולם; בצד ההיצע של אמצעי מיגון, ניתן לציין את החברות המובילות: Honeywel, 3M ו-BAE Systems.

ובישראל, חברת פמס , שנסחרת בבורסה המקומית בשווי של כ-780 מיליון שקל, מפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי גלם לשוק המיגון העולמי והמקומי ("לוחות" המשמשים לאפודי מגן ועוד), ונחשבת לאחת החברות המובילות בתחומה בעולם. הלוחות מיוצרים בעיקר מסיבים סינתטיים ומחומרים נוספים. החברה מוכרת את הלוחות ללקוחות עסקיים כבסיס לייצור אמצעי מיגון שונים, לרבות מיגון אישי, כלי רכב קלים וכבדים, אמצעי מיגון תעופתי וכלי שיט. במסגרת הלקוחות העסקיים נכללים ממשלות, צבאות ומשטרים ברחבי הגלובוס.

בשנת 2005 הקימה חברת פמס מפעל ייצור בארה"ב, לייצור יריעות חד-כיווניות בדומה למוצרים המיוצרים על ידי החברה בארץ. הצורך בהקמת המפעל נבע מדרישה לגמישות באספקת מוצרים מצד לקוחתה הגדולה ביותר - ענקית המיגון האמריקאית Honeywel, המייצרת אמצעי מיגון מגוונים (אפודי מגן, כלי רכב) עבור צבא ארה"ב. כיום המכירות לארה"ב מהוות מעל למחצית מההכנסות של פמס, נתון שמשקף מחד בסיס מכירות איתן, ומאידך מחדד את התלות בלקוח עיקרי. לפמס מכירות גם בישראל, באירופה ובמדינות נוספות.

 

תקציבי הביטחון חזרו לעלות

ב-3 השנים האחרונות מציגה פמס עלייה בהיקפי המכירות, על רקע העלייה במפלס אי-הוודאות והחששות מגלי טרור נוספים בעולם. לאחר שחוותה תקופה של ירידה בתקציבים המופנים לתחום הביטחוני (ארה"ב), הסביבה העסקית הנוכחית חיובית יותר עבור החברה, בעיקר במדינות אירופה. אזור זה מתמודד כיום עם פעילות טרור ואיומים בהיקפים שלא נחזו בעבר, ופמס צומחת במדינות אירופה בקצבים מהירים, תוך שהיא מקטינה את התלות בלקוחה העיקרית שלה. השיפור במחזור ההכנסות מתורגם בפמס לעלייה ניכרת ברווחים, על רקע השליטה בהוצאות התפעוליות על ציר הזמן ויתרון לגודל המובנה בפעילות יצרנית.

ראוי לציין גם את איתנותה הפיננסית של פמס. הונה העצמי של החברה בהיקף 44 מיליון דולר משרת מאזן של 55.5 מיליון דולר, ללא חוב פיננסי ונזילות של כ-20 מיליון דולר. התזרים השוטף מאפשר מדיניות חלוקת רווחים אגרסיבית, המיטיבה עם בעלי המניות ללא פגיעה בפעילות החברה.

להערכתנו, גם בטווח הקצר וגם בארוך יותר, התמורות הביטחוניות הגלובליות והאתגרים הנערמים לפתחם של משטרים דמוקרטיים, יפעלו לטובת הפניית תקציבים להגברת אמצעי מיגון ושכלולם. מוצרי פמס עשויים בהחלט לענות על חלק מהביקושים, תוך כדי הרחבת סל המוצרים והתאמת האמצעים לסביבה הביטחונית החדשה, בהתאם לסוגי האיום.

■ הכותבים הם כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה.