פיצויי פיטורים גם למתפטרים: ההשלכות של החלת סעיף 14

חוק ההסדרים מציע תיקון שאמור למנוע בלבול בשאלה למי מגיעים פיצויי פיטורים ■ מדריך ומחשבון פיצוי פיטורין

אבטלה, מובטלים, פיטורים / צלם: פוטוס טו גו
אבטלה, מובטלים, פיטורים / צלם: פוטוס טו גו

חוסר ודאות ושטחים אפורים יש סביב השאלה מתי מגיעים לעובד שעוזב את עבודתו פיצויי פיטורים, ולפי פרסומים מתחילת השבוע משרד האוצר מבקש להבהיר את המצב באמצעות חוק ההסדרים שיוב לאישור הממשלה והכנסת בצמוד לתקציב המדינה הדו-שנתי לשנים 2017-2018. בתחילת השבוע פורסם שהאוצר מבקש למעשה להחיל על כלל העובדים את עקרונות סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, שלפיו עובדים יהיו זכאים לקבל את כל צבירת הפיצויים בפנסיה באופן אוטומטי, ללא תנאי, גם אם התפטרו ביוזמתם. עוד לפי החוק המתגבש, עובדים המשתכרים יותר מ-30 אלף שקל בחודש ישלמו לראשונה מס הכנסה על פיצויי הפיטורים שיקבלו.

לפי החוק הקיים, מעסיק חייב לשלם פיצויים לעובד שפוטר ועבד אצלו לפחות שנה והם מחושבים לפי גובה המשכורת ותקופת העבודה. במקרים מסוימים, גם עובד שהתפטר זכאי לפי חוק לקבל פיצויים: עובדת שהתפטרה כדי לטפל בילד לאחר חופשת לידה, אדם שהעתיק את מקום מגוריו בעקבות נישואים או גירושים למרחק של 40 ק"מ לפחות, מי שעוברים לגור ביישוב חקלאי או ביישוב פיתוח, מי שמתפטר מסיבות בריאותיות שאינן מאפשרות לו להמשיך בעבודתו, וגם עובדים המתלווים לבן או בת זוגם היוצאים לשליחות ציבורית. מלבד אלה, סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים קובע תנאי נוסף המזכה בפיצויי פיטורים: הרעה מוחשית בתנאי העבודה או היווצרות נסיבות מיוחדות במקום העבודה שבהן "אין לדרוש מעובד כי ימשיך בעבודתו".

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע שהפרשות המעסיק לקרן פנסיה או ביטוח מנהלים יכולות להיות תחליף לפיצויי הפיטורים שעליו לשלם, אם נקבע כך בהסכם קיבוצי החל על המעסיק והעובד, או שניתן לכך אישור משר הכלכלה. ההפרשות יהיו תחליף לפיצויים בתנאי שהמעסיק הפריש את מלוא פיצויי הפיטורים - 8.33% מהשכר מדי חודש.

היתרון הגדול בהחלתו של ההסדר לפי סעיף 14 הוא שהוא מזכה את העובד בכספי הפיצויים שנצברו בקופת הפנסיה גם במקרה שהתפטר וללא קשר לנסיבות סיום יחסי העבודה וגם אם עבד פחות משנה. החיסרון - הוא עלול לפטור את המעסיק מתשלום פיצויי פיטורים מלאים המגלמים את העלאות השכר של העובד לאורך שנות עבודתו. נניח שעובד השתכר 10,000 שקל בעשר השנים הראשונות ו-12 אלף שקל בעשר השנים הבאות. אם המעסיק הפריש מדי חודש 8.33% לקופת הפיצויים של אותו עובד, הוא מילא את חובו ולא יהיה חייב בתשלום נוסף לעובד בתום תקופת עבודתו, זאת אף שבעשר השנים הראשונות שולמו בפועל פיצויי פיטורים לפי שכר של 10,000 שקל ולא לפי השכר האחרון הגבוה יותר.

לעקוב אחרי הכספים

עו"ד גל גורודיסקי, מומחה לדיני עבודה ופנסיה, אומר שבמצב החוק הקיים, לעתים עובדים צריכים להילחם על קבלת הצבירה של הפיצויים בקרן הפנסיה. "לכאורה, העובד זכאי לקבל את צבירת הפיצויים בפנסיה כבר היום, אבל בפועל הוא צריך להילחם על קבלת פיצויים או על קבלת הצבירה בקרן הפנסיה. זאת, עקב חוסר הבהירות של ההסדרים הקיימים ולאור העובדה שמעסיקים מנצלים לרעה את חוסר הבהירות ולא משחררים את הפיצויים לעובד, גם כאשר הוא זכאי לכך".

לדברי גורודיסקי, "לפי הפרסומים, החקיקה החדשה תפשט את המצב ותאפשר לעובד לקבל את צבירת הפיצויים בפנסיה בכל מקרה", ועם זאת הוא מוסיף: "אצל רוב העובדים במשק הצבירה בסעיף הפיצויים בהסדר הפנסיוני נמוכה באופן משמעותי מחבות הפיצויים, גם בגלל שהמעסיק הפקיד לפיצויים בפנסיה פחות מ-8.33% (על פי חוק מותר למעסיק להפריש פחות, אבל במקרה של פיטורים עליו להשלים) וגם בגלל שהמעסיק לא הפקיד על כל השכר. על פי הפרסומים, עובד שיפוטר גם יקבל את כל צבירת הפיצויים בפנסיה בכל תנאי וגם יוכל לדרוש מהמעסיק לשלם לו את הפרש פיצויי הפיטורים הנובע מההפקדות החסרות".

לשם המחשה, נניח שעובד שפוטר השתכר 10,000 שקל בחודש ועבד חמש שנים. הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים בסך 50 אלף שקל. אם המעסיק הפקיד לו רק 6% לפיצויי פיטורים מהשכר ונצברו לזכותו 36 אלף שקל, הוא יהיה זכאי להשלמה של 14 אלף שקל".

- כיצד ישפיע התיקון על המעסיקים?

"הפרסומים על החקיקה הקרובה עשויים לגרום למעסיקים שלא שחררו את צבירת הפיצויים לעובדיהם שהתפטרו (החוק יחול רטרואקטיבית ויהיה רלוונטי בכל מצב שהמעסיק מחזיק בכספים שהופרשו לפיצויים - ח"מ) לבקש מחברת הביטוח להחזיר להם את הצבירה כדי שבמועד פרסום החוק היא לא תעבור לבעלות העובד. חברות הביטוח וקרנות הפנסיה ידרשו מהמעסיק לחתום על כתב שיפוי כתנאי להחזרת הפיצויים של העובד לרשותו, אך מעסיק שיעשה זאת מסתכן בתביעה משפטית של העובד להחזרת הכספים".

- מה צריכים לעשות העובדים?

"עובד שהתפטר בשבע השנים האחרונות או שעומד להתפטר ולא קיבל את צבירת הפיצויים בהסדר הפנסיוני על שמו צריך לפנות באופן מיידי לחברת הביטוח או לקרן הפנסיה בכתב ולהודיע לה שלא תחזיר את צבירת הפיצויים למעסיק ותשלח לו אישור שהכספים רשומים על שמו והם בבעלותו הבלעדית. אם חברת הביטוח לא תעשה זאת הוא יוכל להגיש תביעה לבית הדין לעבודה כדי לקבל את הכספים המגיעים לו".

לסיכום, אומר גורודיסקי, "החוק החדש נותן יתרון לעובד שמתפטר מאחר שהוא מאפשר לו לכאורה לקבל את צבירת הפיצויים בהסדר הפנסיוני ללא תנאי, ועם זאת, עובדים שיפוטרו עדיין יצטרכו לבדוק אם הצבירה בפוליסה מכסה את כל מה שהמעסיק חייב להם כפיצויי פיטורים".