עסקת UMI הולכת ומסתבכת; קרדן דוחה אסיפת הבעלים לאישורה

הדיל של יוסף גרינפלד: יקבל ממשפחת עיני כ-40 מיליון שקל לטובת הסדר עם נושיו וישעבד לה את רוב החזקותיו בקרדן יזמות

דוד עיני (מימין) ויוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי ואביב חופי
דוד עיני (מימין) ויוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי ואביב חופי

העסקה לפירוק השותפות בחברת יבוא הרכב וההשכרה UMI הולכת ומסתבכת. היום הודיעה חברת קרדן ישראל, המחזיקה ב-46.1% ממניות UMI, על דחייה של ארבעה ימים במועד אסיפת בעלי מניות, שאמורה לאשר את מכירת המניות לידי השותף המרכזי שלה לבעלות על UMI - חברת המזרח של משפחת עיני.

בקרדן ישראל ציינו כי הסיבה לדחיית האסיפה מיום חמישי (מחר) ליום שני הקרוב, היא שיחות שמקיימת החברה עם משקיעים מוסדיים שמחזיקים במניותיה. ככל הנראה, מנסה הנהלת קרדן ישראל, בראשות המנכ"ל איתן רכטר, לשכנע את המוסדיים בכדאיות העסקה לחברה, במסגרתה יימכרו מניות UMI תמורת כ-397 מיליון שקל, למרות הבעיות שהתגלו בדרך אישורה.

אלא שבמקביל דיווחה היום קרדן כי לחברה הגיע אמש מידע חדש על קשריו של יו"ר הדירקטוריון שלה ואחד מבעלי השליטה, יוסף גרינפלד, עם משפחת עיני, בנוגע לתמיכת המשפחה בהסדר הנושים של גרינפלד. מידע זה שופך אור על אפשרות ממשית, לפיה בעתיד הלא רחוק תהפוך משפחת עיני לאחת מבעלות השליטה בקרדן יזמות, במקומו של גרינפלד.

לגרינפלד, המחזיק ב-22% מזכויות ההצבעה בקרדן יזמות (החברה האם של קרדן ישראל) הסכם הצבעה עם רכטר (9.9%) ואבי שנור (21.3%), שהופך את שלושתם לבעלי השליטה בחברת ההחזקות. אלא שהיום כבר הודיעו רכטר ושנור שהם בודקים ביחד עם יועציהם המשפטיים את תנאי ההצעה המעודכנת של משפחת עיני לתמיכה בהסדר הנושים של גרינפלד, על רקע הסכם השליטה שלהם עמו.

גרינפלד, שהגיע לסף פשיטת רגל, נמצא כיום בהליך גישור חסוי מול נושיו אצל השופטת בדימוס ורדה אלשיך. מהמסמך החדש שפרסמה היום קרדן, עולה כי בשבוע שעבר חתמו חברת המזרח של משפחת עיני וחברת טלרומית של גרינפלד, על מסמך עקרונות סודי, במסגרתו ישועבדו רוב החזקותיו של גרינפלד בקרדן יזמות (13.3% מהון החברה ו-14.9% מזכויות ההצבעה) לטובת המזרח, בתמורה להלוואות שייתנו לו בהיקף של 34.3 מיליון שקל, לתקופה של שלוש שנים וחצי. בנוסף, תעניק המזרח ערבות של 6 מיליון שקל להתחייבויות של גרינפלד לבנקים.

מסמך עקרונות זה כפוף עדיין לכך שהגישור של גרינפלד עם כלל נושיו - להם הוא חייב יותר מ-300 מיליון שקל ואינו מסוגל להחזיר - יסתיים בהסדר נושים שיאושר בידי הבנקים. אלא שתמוה ביותר מדוע לא נחשף תוכנו, כאשר על הפרק כבר מונחת הצעה החלטה של קרדן ישראל לבעלי מניותיה, לאשר את מכירת אחזקתה ב-UMI לחברת המזרח של משפחת עיני. גרינפלד, כאמור, הוא יו"ר הדירקטוריון, הן של קרדן ישראל והן של החברה האם, קרדן יזמות.

"כשלים בעסקה"

במקביל, נאלצה היום קרדן ישראל לחשוף את המכתב המלא שקיבלו הדירקטורים שלה מהאחים משה ושמואל ליסטנברג (ושעל קבלתו דיווחה החברה בתחילת השבוע), בעקבות דרישת רשות ני"ע. האחים ליסטנברג, שמחזיקים יחדיו ב-16.2% מזכויות ההצבעה בקרדן יזמות, טענו כי נפלו כשלים חמורים באישור העסקה ובמתן הדיווחים עליה לציבור, והזהירו את הדירקטורים מפני הנזקים הכבדים שעתידים להיגרם בשל כך לכלל בעלי המניות.

משה ליסטנברג, אחד החתומים על המכתב, מוכר במגזר העסקי בין השאר כבעליה של חברת רולטיים, המייבאת לישראל את מותגי השעונים סווטש, אומגה, Tissot, Hublot, Longines ועוד. על החזקותיו נמנית גם רשת חנויות השעונים והתכשיטים אימפרס, לה 12 חנויות ברחבי הארץ, ושבה נמכרים בין השאר המותגים שמייבאת רולטיים.

משה ליסטנברג הוא גם החתן של יוסף גרינפלד, אולם בין השניים קיים סכסוך אישי ארוך שנים. במכתב חשפו הוא ואחיו לראשונה את הקשרים האישיים בין גרינפלד לבין משפחת עיני, ואת העובדה שעניין זה הוסתר מבעלי המניות.

באותו מכתב נטען עוד כי בעת אישור העסקה לא מינה הדירקטוריון ועדה בלתי תלויה לניהול משא ומתן מול הרוכשת וכי מחיר העסקה נקבע ללא חוות דעת כלכלית, כאשר הערכת השווי שהוגשה לדירקטורים נכתבה בדיעבד והתבססה על הנחות בלתי סבירות.

עוד ציינו האחים כי משפחת עיני זכתה לתנאי מקל של פריסת תשלומים על פני חמש שנים, בעוד שמכירת מניות UMI על בסיס תנאי ההיפרדות בהסכם בעלי המניות, היה מחייב את חברת המזרח בתשלום אחד (כאשר את האשראי לכך היו נדרשים להשיג מגורמים אחרים כמו הבנקים).

המוסדיים יאשרו?

עם ההתפתחויות הללו ינסה רכטר בכל זאת לשכנע את הגופים המוסדיים לתמוך בעסקה, בהצעה שלפי המועד החדש אמורה לעלות להצבעה ביום שני אחר הצהריים.

כבר שלשום פורסם ב"גלובס" על בסיס נתוני אתר Stocker.co.il, כי בעלי מניות המיעוט המרכזיים בקרדן ישראל, שתמיכת רובם נדרשת לצורך אישור העסקה, הם חברת הביטוח הפניקס (עם אחזקה של 5.4% מקרדן ישראל), בית ההשקעות פסגות (שמחזיק ב-5.3% מהמניות), וכן חברות הביטוח הראל (3.4% מהמניות) וכלל (3.2% מהמניות).

תמיכת ארבעת גופים אלו נדרשת לאור העובדה כי הם מחזקים יחדיו 17.3% ממניות קרדן ישראל, שהן 66% מסך מניות המיעוט בחברה (במניות השליטה מחזיקה החברה האם קרדן יזמות). עם זאת, קבלת התמיכה מהגופים המוסדיים הפכה כעת קשה יותר, לאור המלצת חברת הייעוץ אנטרופי ללקוחותיה המוסדיים, כפי שנחשף כאן, להתנגד לעסקה במתכונתה הנוכחית בגלל ההליך הלא תקין שליווה את אישורה במוסדות החברה.

באנטרופי ציינו כי היקף ההשקעה של קרדן ישראל ב-UMI מהווה כ-21% מסך נכסיה על בסיס המאזן המאוחד לסוף 2015. לאור זאת, ולאור הקשרים העסקיים של היו"ר ואחד מבעלי השליטה גרינפלד, ראוי היה שאת הליך העסקה היתה מנהלת ועדה בלתי תלויה מטעם הדירקטוריון, ולא נציג אחר מקרב בעלי השליטה (המנכ"ל רכטר). עוד ציינו באנטרופי את הודעת החברה בנוגע למכתב שקיבלה מהאחים משה ושמואל ליסטנברג, כסיבה נוספת המחזקת את דעתה בנוגע לחשיבות הקיום של הליך תקין בעסקה מעין זו.

מבנה ההחזקות
 מבנה ההחזקות