סורוס: טראמפ עושה עבודת דאע"ש; תורם 25 מ' ד' לקלינטון

המיליארדר חוזר לזירה הפוליטית אחרי שנים של התנזרות, בין השאר מפני שאובמה לא היה מספיק ליברלי ■ חיים סבן תרם לקלינטון 11.5 מיליון דולר

ג'ורג' סורוס/  צלם:רויטרס
ג'ורג' סורוס/ צלם:רויטרס

הפיננסיר ג'ורג' סורוס, אחד מהפטרונים הגדולים של השמאל בארה"ב, חוזר לתרום לפוליטיקאים וארגונים ליברליים, ובראשם הילארי קלינטון, אחרי שנים של התנזרות, שנבעה, בין השאר, ממורת רוחו מנשיא ארה"ב, ברק אובמה. סורוס סבור, שאובמה לא קידם בתקיפות מספקת את האג'נדה הליברלית. הונו של סורוס נאמד ב-24.9 מיליאר דולר.

על פי דיווח ב"פוליטיקו", סורוס תרם, או התחייב לתרום, יותר מ-25 מיליון דולר ב-2016 לקמפיין של קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, לפוליטיקאים דמוקרטים אחרים וכן לקידום נושאים שנמצאים בלב האג'נדה הליברלית, כמאבק נגד התחממות כדור-הארץ. הדיווח נשען על דו"חות רשמיים של ועדת הבחירות הפדרלית (FEC) ועל ראיונות עם מגייסי כספים למפלגה הדמוקרטית ומקורביו של המיליארדר. כמה מהמקורבים מצפים, שהוא יתרום סכומים נוספים, מעבר ל-25 מיליון דולר, ככל שיתקרב יום הבחירות.

המקורבים אומרים, שסורוס מעורב עתה בזירה הפוליטית יותר מכפי שהיה במשך שנים. המעורבות הזו נובעת משילוב של אמונה בהילארי קלינטון, שאותה הוא מכיר כבר 25 שנה, וחשש מעלייתו של דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות. סורוס טוען, שטראמפ "עושה את מלאכתו של דאעש" בכך שהוא זורע פחד בקרב הבוחרים בארה"ב.

 

יועצו הפוליטי של סורוס, מייקל ואקון, אמר שסורוס תורם "באופן עקבי" לנושאים שנמצאים על סדר היום הדמוקרטי, אך מה שמונח על כף המאזניים השנה חשוב במידה יוצאת דופן. כדבריו: "לבחירות האלה נודעה חשיבות רבה עוד לפני שטראמפ נעשה המועמד הרפובליקאי לנשיאות בגלל העוינות של הרפובליקאים לסוגיות רבות שחשובות ביותר לג'ורג' ושהוא תומך בהן במשך שנים רבות, לרבות רפורמות בחוקי ההגירה, רפורמות במערכת המשפט הפלילי וסובלנות דתית".

נכונותו של סורוס להזרים כספים לקמפיין של קלינטון במאמץ להביס את טראמפ נתפסת בחוגים דמוקרטים כסימן טוב מאוד למועמדת הדמוקרטית, מציין "פוליטיקו". הסיבה: סורוס, אולי יותר מכל תורם אחר בשמאל האמריקאי, נראה כבעל פוטנציאל לסחוף תורמים אחרים אחריו.

אך סורוס בוודאי אינו התורם הגדול היחיד לקלינטון. עם התורמים האחרים נמנים המיליארדר הישראלי-אמריקאי חיים סבן, שנתן 11.5 מיליון דולר; טום סטיאר, המייסד ומנהל משותף של קרן הנאמנות פאראלון ולוחם למען איכות הסביבה (31 מיליון דולר); ומנהל קרנות הנאמנות דונלד סוסמן (13.2 מיליון דולר).

ההשפעה המצטברת של גיוס התורמים הגדולים בשמאל לתמיכה בקלינטון מסייעת לקמפיין של המועמדת הדמוקרטית ושל ארגונים עצמאיים לתמיכה פוליטית (PAC) שניצבים בצידה לבנות יתרון פיננסי מסיבי על הקמפיין של טראמפ וארגוני PAC שתומכים בו. למעשה, לדברי "פוליטיקו", המנגנון הפוליטי של קלינטון מגמד את זה טראמפ.

התורמים המסורתייים של המפלגה הרפובליקאית מתייחסים בחשד לטראמפ. שלדון אלדסון הכריז לפני כמה חודשים שיתרום 100 מיליון דולר כדי לקדם את טראמפ לנשיאות, אך בינתיים אין שום ודאות שסכום זה, או סכום כלשהו, אכן הוזרם למועמד הרפובליקאי.

דפוס התרומות של סורוס למחנה הדמוקרטי ב-2016 דומה לזה של תרומותיו ב-2004 לקמפיין של ג'ון קרי, המועמד הדמוקרטי באותה שנה. סכומי הכסף הגדולים שהוזרמו אז לקרי, יחד עם הרטוריקה המתלהמת של סורוס הפכו אותו מטרה להתקפות של המדיה הימנית בארה"ב, שכינתה אותו יהודי אוטו-אנטישמי, קומוניסט ומיליארדר שמפעיל פוליטיקאים כמו בובות על חוט.

כמה מבעלי בריתו של סורוס טוענים, כי הביקורת הזו, יחד עם העובדה שקרי הובס ב-2004, הניעו את סורוס לשמור על פרופיל נמוך בזירה הפוליטית האמריקאית - עד עתה. ב-12 השנים האחרונות הוא הרבה לתרום לקרנות בינלאומיות שהוא בעל השליטה בהן. ב-30 השנים שחלפו תרמו קרנות אלה יותר מ-13 מיליארד דולר למלכ"רים להגנה על זכויות האדם, לחיזוק הדמוקרטיה במזרח אירופה ולהרחבת הגישה לשירותי בריאות בארה"ב ובעולם כולו.

סורוס תמך בברק אובמה ב-2008, אך הוא התאכזב במהרה לאחר שהשתכנע שאובמה אינו פועל בתקיפות מספקת לקידום האג'נדה הליברלית.