34 הרוגים בשנה

למרות שכל-כך הרבה פועלי בניין נהרגו ב-2015, החיים ממשיכים במסלולם

אתר בנייה /  צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

34 הרוגים בפיגועי טרור בשנת 2015, זו כותרת שהיתה עושה הרבה רעש אם היו רק 17 אנשי ביטחון שאמורים למנוע אירועי טרור בכל הארץ וכשלו בתפקידם. דיווח על 34 הרוגים שנפגעים בכל שנה מהרעלות מזון משום שרק 17 טכנאי מזון מוסמכים עושים ביקורת במעל עשרת אלפים מפעלים היה עשוי לגרור תביעות משפטיות גדולות, סיקור תקשורתי גדול עוד יותר, הפגנות ועוד.

אבל כש-34 פועלי בניין נהרגו בשנת 2015 במהלך העבודה בפרויקטים שונים, החיים ממשיכים במסלולם. אמנם נשארו 34 משפחות שבורות, שנותרו ללא מפרנס, אבל אין הפגנות ואין מחאות.

ייתכן בהחלט שגורלם של אותם 34 ההרוגים היה שונה אם בלמעלה מ-10,000 אתרי בנייה בישראל היו יותר מ-17 מפקחים. זה המספר, וזה גודל השערוריה. האם העובדים שנהרגים בתאונות בנייה שקופים בגלל שרבים מהם אינם ישראלים? שהם עובדים זרים או פלסטינים? ארגונים שעוקבים אחר מספר תאונות העבודה בענף הבנייה מדווחים על מספרים מחרידים: 480 אנשים שנהרגו באתרי בנייה מאז שנת 2000. זו מחלה קשה, ולא חדשה. כמעט בכל שבוע שומעים על עוד תאונות ועוד הרוגים, רובם מנפילה מגובה. כך גם ממש בשבוע שעבר, ולא מסתמן שיפור במצב.

 

בימים הקרובים תועלה בכנסת הצעת חוק שמציעה לקבוע שאתר בנייה שהתרחשה בו תאונת עבודה שגרמה לפציעה קשה או למוות, ייסגר באופן מיידי ליומיים עם אפשרות לסגירת האתר עד חמישה ימים. החוק גם קובע סנקציה אמיתית של קנס כספי או עד שנתיים מאסר למי שלא ישאיר את האתר סגור. הצעת החוק הזו אמורה לעלות לאישור קריאה שניה ושלישית, והיא חשובה. מי שלא מכיר את ההתנהלות בענף הבנייה היה חושב שזה טריוויאלי, כפי שצה"ל עוצר אימונים כאשר מתרחשת חלילה תאונה. אבל הנקודה החשובה באמת היא שהמטרה צריכה להיות לא להגיע למצב שבו האתר יצטרך להיסגר.

אתרי בנייה הם מקומות עבודה שמשתנים כל הזמן, ויש בהם הרבה פוטנציאל לתאונות, אם זה גרם מדרגות ללא מעקה, מרפסות או חלונות פתוחים, כלי עבודה וכבלים חופשיים ועוד. אני מבקר לא מעט באתרי בנייה, ותמיד מספקים לי קסדה, ובדרך כלל גם מלווי חובשים אחת. אבל אי אפשר שלא לשים לב שכמעט בכל מקום העובדים עצמם נטולי מיגון. העובדים לא רוצים? המנהלים לא מקפידים? כל התשובות נכונות? אין לדעת. אבל עד שהדברים האלו לא ישתנו, התאונות לא יתמעטו.

את התאונות צריך למנוע עוד לפני שהן קורות אם על ידי אכיפה, פיקוח והסברה. לסגור אתר בנייה אחרי תאונה זה חשוב, אבל למנוע אותה חשוב הרבה יותר.