הפוליטיזציה של ילדי תימן

שוב יובלו מזרחיים רבים לקלפיות כדי להצביע למפלגה שמוליכה אותם שולל?

צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר
צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר

קודם כל, גילוי נאות מאוד: אני לא מאמין לאף מילה שיוצאת מפיו של השר צחי הנגבי. במיוחד כאשר הוא מבקש לשכנע שהוא פועל למען האינטרס הלאומי. אני לא מוכן לשכוח לו את פרשת המינויים הפוליטיים ההמוניים, את אמירתו שבשום אופן לא יסכים להיות שר בלי תיק ועוד שקרים לרוב. מאז ימיו כבריון פוליטי, הוא לימד את עצמו לדבר בלחש - אבל לחישה שלו נשמעת יותר כהכשת נחש. כשראש הממשלה מינה אותו לטפל בחיסיון על פרשת ילדי תימן, הוא ידע מה הוא עושה.

מרב ההון הפוליטי

אין כמו בנימין נתניהו לאתר נושאים שיוכלו לעזור לו ולמפלגתו בבחירות, ובד בבד לקומם אנשים נגד הצד הנגדי של המפה הפוליטית. פרשת ילדי תימן, שהתרחשה לפני עשרות שנים, לא הייתה יכולה לעבור מבלי להיתפש בגלי הרדאר של נתניהו. השאלה היא איך עושים מהפרשה את מרב ההון הפוליטי, והתשובה המתבקשת בעליל היא הנגבי. בבחירות הבאות יתברר שהממשלה לא עשתה שום שינוי מהותי במצבם של העניים והנזקקים, שרבים מהם משתייכים אל עדות המזרח. מה שיישאר מכל העשן העדתי של ממשלת הימין הן האמירות המטורללות של השרה מירי רגב, וזה לא מספיק כדי למחוק את הכישלונות. אבל ילדי תימן? זה החלום הרטוב של פוליטיקאים כמו הנגבי ונתניהו - כי זה משהו שפועל על הרגש, לא על השכל וההגיון.

הגזילה שאולי לא היתה

הנגבי, נאמן לאדוניו ולעצמו, כבר התחיל בהפיכת הטרגדיה האנושית של ילדי תימן להסתה פוליטית. מבלי שיביא ולו שמץ של ראיה חדשה, הוא קבע אתמול (שבת) בערוץ 2 כי "הייתה גזילה של מאות רבות של ילדים במזיד". לכך, כאמור, אין כל ראיה. בוודאי לא ל"במזיד". לעומת זאת, אם נאמר שהנגבי גזל למען אנשי ליכוד כמות גדולה של תפקידים במגזר הציבורי - לכך יש לא רק ראיה, אלא אפילו הרשעה.

השאלה ללא התשובה

והנה הפוליטיזציה הבוטה והדמגוגית של הפרשה: "האם הממסד ידע או לא ידע, ארגן או לא ארגן?" הכיש הנגבי אצל רינה מצליח. למי שאינו מבין, "הממסד" זה ממשלת מפא"י, ובשפה עכשווית: השמאלנים האשכנזים. ומה התשובה לשאלה שהעלה הנגבי? "ייתכן שלעולם לא נדע". אז למה להציג שאלה שאין עליה תשובה? כי זה אלף-בית בהסתה. אין לך עובדות? תעלה השערות, ניחושים - כל דבר שיכול לקבע את הבלתי מוכח. אם ליוצאי תימן, ולכלל הציבור, חשוב לדעת את העובדות, הם צריכים לדרוש שהנושא יטופל על ידי גורמים מקצועיים, ולא פוליטיים. אחרת שוב יובלו רבים בציבור המזרחי לקלפיות, כדי להצביע בהמוניהם למען המפלגה שלא מפסיקה להוליך אותם שולל.