צו פירוק לקבוצת ענבל אור; כונס מיוחד יבחן האם להכריזה כפושטת רגל

(עדכון) - עו"ד איתן ארז מונה למפרק קבוע וכונס נכסי ענבל אור ■ אור: "אם אני אישה בלונדינית יותר קשה להאמין לי? מורידה את הכפפות ואלחם"

ענבל אור/ צילום:איל יצהר
ענבל אור/ צילום:איל יצהר

 

נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א השופט איתן אורנשטיין סיים היום (ב') את משיכת ההליכים האינסופית של ענבל אור. בהחלטה ארוכה ומנומקת, הפרושה על פני 56 עמודים, הכריע אורנשטיין: החברות בקבוצת ענבל אור יפורקו.

בנוסף, הוציא אורנשטיין צו לכינוס נכסיה הפרטיים של ענבל אור, וקבע כי אור תגיש דוח על נכסיה, הכנסותיה והוצאותיה ותעבור חקירת יכולת על מנת להכריע האם יש להכריז עליה פשוטת רגל.

עו"ד איתן ארז מונה למפרק החברות בקבוצת אור סיטי נדל"ן וכן לכונס הנכסים הזמני על נכסיה הפרטיים של ענבל אור.

בתום הדיון אמרה אור: "אני מכבדת את השופט, אבל אגיש ערעור. אני לא חפה מטעויות אבל אני סבורה שיש לי מספיק לשלם ולהחזיר את הכסף לנושים וכעת כל נכסי אצל המפרק", אמרה אור בסוף הדיון. לשאלת העיתונאים מדוע לדעתה השופט אינו מקבל את עמדתה אמרה אור: "אם אני אישה בלונדינית יותר קשה להאמין לי? אני לא רוצה להיכנס לזה. השופט אפילו לא עיכב ביצוע. אני מורידה את הכפפות ואלחם".

אור נשאלה אם זו מכה אישית עבודה וענתה: "ממש לא. אני אשת עסקים - פעם עולים ופעם יורדים. אני אישה צעירה ויש לי את כל החיים לפניי".

 

נזכיר, כי עד אתמול ניסתה אור לבטל את רוע הגזירה ולגייס את תמיכת הנושים בהצעת הסדר שהעלתה, כאשר כינסה פגישה עם נושיה בבית ציוני אמריקה בת"א. ואולם, השופט לא השתכנע ממאמציה ומטענותיה כי היא מסוגלת לפרוע את חובותיה.

ענבל אור ואוריאל זעירא עו"ד/ צילום:איל יצהר
 ענבל אור ואוריאל זעירא עו"ד/ צילום:איל יצהר

ענבל אור ועורך דינה, אוריאל זעירא, היום בביהמ"ש 

"לא נצפים מקורות שיספקו חמצן"

"סבורני שאין חולק שהחברות אינן יכולות לעמוד בהתחייבויות השוטפות שלהן, הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים ובהיעדר כספים לפרוע את המגיע", כתב השופט אורנשטיין בהכרעת הדין. "משכך מבחינה תזרימית הן מצויות בחדלות פירעון. לפנינו בעיה תזרימית בהיקף ניכר למשך זמן רב ולא אירוע נקודתי. גם בעתיד הנראה לעין לא נצפים מקורות שיספקו את החמצן שלו זקוקות החברות באופן נואש".

אורנשטיין סקר כשלים בדוח הנכסים שהגיש רו"ח יואב סומך מטעמה של ענבל אור, אשר ממנו עלה כי אור וקבוצת החברות בבעלותה סולבנטיות (מסוגלות לפרוע את חובותיהן). על דוח זה כתב השופט, כי הוא מתבסס על שווי הנכסים של החברות בקבוצת אור כמוגמרים, "בעוד שבפועל מדובר בחזון אוטופי ולא מציאותי" ו"לצורך השלמת הפרויקטים יש צורך להעמיד מימון מיידי בסך של כ- 110 מיליון שקלים".

על פי השופט, אור נכשלה בהוכחת מקורות מימון קיימים או למצער אפשריים. "הגעתי לכלל דעה שלא ניתן להסתמך על דו"ח סומך ויש להעדיף את ממצאי בעל התפקיד, שהינו גורם אובייקטיבי שמונה על ידי בית המשפט ואשר לעמדתו החברות נמצאות בגרעון מאזני של כ-56 מיליון שקל", כתב אורנשטיין.

"לא ניתן לסמוך על בעלת השליטה"

השופט התייחס בפסיקתו גם לעירוב בכספים בין הפרויקטים השונים וכן לשימוש האישי שעשתה אור בכספי הפרויקטים של החברות. "כשל נוסף הינו במשיכות של בעלת השליטה (ענבל אור, א' ל"ו) לצרכים פרטיים, ובין אלה לגרוש שלה, לעניינים אישיים ועוד. מדובר בכספים שהופקדו בנאמנות להבטחת התחייבויות כלפי רוכשים. לא היה מקום להשתמש בכספים האמורים שלא למטרה שלשמה נועדו. אין בידי לקבל את הטענה שדי בחיוב הכרטיס של בעלת השליטה, שכן אין עסקינן בכספים של החברות, שמאפשרים משיכות לבעל שליטה, אלא כספי לקוחות שלא מן הנמנע שיהיה צורך להשיב להם את כספם", כתב השופט.

התנהלות בעייתית נוספת שציין השופט הינה הצגת הנתונים בדוחות הכספים המבוקרים של החברות. "עמדתי לעיל על כך שהחברות הציגו נתונים שלא משקפים את המצב לאשורו. כך הוצג בספרים שערוך של הנכסים בעשרות מיליוני שקלים, שכביכול הם גמורים שעה שנמצאים רק בשלבים שונים של בנייה וחלקם עוד בטרם תחילתה. כמו כן, מוצגת הכנסה מתביעה בגין פרויקט בבלי שכלל לא הוגשה. כשל זה מבסס את המסקנה שלא ניתן לסמוך על נתוני החברות, כמו גם שאין לאפשר את המשך התנהלותן על ידי בעלת השליטה", כתב השופט.

הוא דחה את ניסיונותיה של ענבל אור להפיל את האשם לכך על רואי החשבון. "אין בידי לקבל את הטענה שלפיה הדוחות נערכו על ידי משרד רואי חשבון חיצוני, שכן בעלת השליטה אמורה לדעת היטב שהדוחות אינם משקפים את המציאות, כגון אי הגשת תביעה בגין פרויקט בבלי הגם שהוערכה בספרים בעשרות מיליוני שקל, שיערוך נכסים הגם שטרם נבנו, העברת מלאי בהקמה לנדל"ן להשקעה ועוד. זהו מידע שאמור להימצא בידיעת בעלת השליטה ושומה היה עליה לוודא שהדוח משקף את הדברים כהווייתם".

השופט הוסיף וציין כהתנהלות פגומה של אור את המכירה הכפולה של הדירה בפרויקט מציצים; את הטענה בדבר בבעלות בדירה ברחוב הל"ה בגבעתיים הגם שבספרים היא רשומה בבעלות אחת החברות וכך הוצגה בדיווחים לרשויות; מכירת דירה ברחוב ריינס ששייכת לבעלת השליטה חרף היותה משועבדת ושהמקדמה ששולמה לבעלת השליטה עולה על סכום החוב לבנק שלטובתו שעבוד על הדירה. "לא ניתן לסמוך על בעלת השליטה ולהותיר בידה את המושכות של ניהול עסקי החברות", קבע השופט.

"לא יכולה להתכסות בפשרה"

בהמשך התייחס השופט לבקשה למתן צו כינוס לנכסיה האישיים של אור. בקשת פשיטת הרגל נסובה על העדפת מרמה שנעשתה על ידי ענבל אור במכירת דירה בפרויקט "מציצים" ללוזון, שעה שסמוך לפני כן היא נמכרה לנרקיס, להבטחת פירעון ההלוואה שהעמיד לחברות.

בהתנגדותה לבקשת פשיטת הרגל טענה אור, כי לאחר שהגיעה להסכם פשרה עם שלי נרקיס- לפיו הוא יקבל את הזכויות לדירה בתמורה לתשלום של 2.25 מיליון שקל לעופר לוזון - אין עוד מקום לבקשת פשיטת הרגל. השופט דחה טענה זו וקבע, כי "יש להבחין בין מעשה פשיטת הרגל לבין אירועים שמאוחרים לו, שכן עסקינן בשני אירועים משפטיים ועובדתיים נפרדים. העובדה שהצדדים לסכסוך הגיעו להסדר במחלוקת שנוצרה כתוצאה מהעדפת המרמה אינה מאיינת את ההעדפה הפסולה ואינה מרפאה את המחדל של החייב. לא כל שכן, בעלת השליטה אינה צד לפשרה ואף התנגדה לה בתוקף, ומשכך גם קיימת בידה מניעות לטעון לתוקפה של הפשרה ולהתכסות בה כטעם להסרת בקשת פשיטת הרגל".

עוד קבע השופט, כי "הוכח שבעלת השליטה חדלת פירעון גם בהיבט האישי. גם בטעם זה יש כדי להעצים את הצורך במתן צו כינוס לנכסיה".

בתום הדיון ביקש בא כוחה של אור צו עיכוב ביצוע ההחלטה למשך 14 ימים לצורך הגשת ערעור, אך השופט דחה את הבקשה, בשל הנזקים הנגרמים לנושיה של אור מכל דחייה נוספת.

ענבל אור/ צילום:איל יצהר
 ענבל אור/ צילום:איל יצהר

תקציר הפרקים הקודמים: צ'ק המבוטל ופגישת הנושים

אמש כינסה אור פגישת נושים בתל אביב, וביקשה מהם להגיע להסדר. "מנסים להציג אותי כנוכלת אבל אלה גורמים אינטרסנטים. במקום להבריא את החברה כמו שנהוג בעולם, תוך שבוע הלכנו לפירוק. יום אחד לא נתנו לנו להגיע להסדר", ציינה אור.

בהמשך הפגישה, הציגה אור את המתווה שהיא מציעה להסדר. יש לציין בשלב זה כי לפגישת הנושים אין תוקף משפטי ורק המפרק הזמני של החברה רשאי לכנס אסיפה רשמית באישור בית משפט. "אני מבקשת שכל קבוצה תמנה נציגות של שלושה חברים בכל פרויקט ופרויקט ותחתום על טופס שמאשר שהקבוצה מעוניינת להגיע להסדר. בהמשך תוך 14 יום נגיש את ההסדר לבית המשפט", אמרה אור.

אתמול התברר כי ענבל אור הציגה לביהמ"ש צ'ק מבוטל כבטוחה להצעת הסדר הנושים במתווה שהציעה. לפי אור, היא הגיעה להסכמה כביכול עם משקיע שיכנס לפרויקט ז'בוטינסקי 104, ועם משקיע נוסף - למכירת דירותיה הפרטיות. בכספי שני ההסכמים מסרה אור - תוכל להחזיר כספים לנושיה הרבים. ואולם, בנק מזרחי הגיש הודעה לבית המשפט שלפיה נודע לבנק כי הצ'ק הבנקאי המדובר בוטל עוד ביום ה' האחרון בבוקר, עוד בטרם הוגשה ההודעה לבית המשפט.