הסתבכות הפרטת תעש: עכשיו גם המבקר מציע לעצור ההליכים

בפנייה לשר האוצר ביקש המבקר להימנע ממו"מ עם אלביט מערכות במסגרת הליך ההפרטה של תעש, עד לקבלת טיוטת הביקורת ובחינת הממצאים שעולים ממנה

יוסף שפירא / צילום: תמר מצפי
יוסף שפירא / צילום: תמר מצפי

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא ממליץ לשר האוצר, משה כחלון, לעצור את הליכי ההפרטה של התעשייה הצבאית (תעש מערכות) ולא לפתוח במשא ומתן בין רשות החברות הממשלתיות לבין אלביט מערכות - למכירת החברה.

מוקדם יותר היום (ג'), נזכיר, דיווח "גלובס" כי מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, צפוי להודיע על עצירת המכרז באופן שימנע פתיחת מו"מ כזה.

בפניה מטעם מבקר המדינה לשר האוצר נאמר, בין היתר, כי במסגרת פעולות הביקורת שנעשו ברשות החברות, עלו ממצאים הקשורים להרכב של ועדת המכרזים שמנהלת מטעם המדינה את המכרז למכירת תעש.

הוועדה מורכבת מחמישה בעלי זכות הצבעה: מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב; המשנה שלו, מאיר שמרה; היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד דלית זמיר מינץ; החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו והיועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג. בוועדה חברים גם נציג של אגף התקציבים באוצר ונציג של משרד הביטחון, אך אין להם זכות הצבעה.

 

אמש אישרה הוועדה ברוב דחוק את הצעת יוגב לפתוח במו"מ עם אלביט מערכות, שהיא המועמדת היחידה לרכישת תעש. זאת, חרף התנגדות נציגי משרד האוצר. המהלך של יוגב עורר סערה במשרד האוצר, בטענה שמדובר במחטף וכי טרם בשלו התנאים לפתיחת מו"מ עם אלביט מערכות, לאור היעדר הערכת שווי מלאה ומספקת לתעש והיעדר חוות דעת של הממונה על ההגבלים העסקיים.

מבקר המדינה עתיד להפיץ בקרוב טיוטת דוח ביקורת קשה על רשות החברות הממשלתיות, הכולל ממצאים על ליקויים לכאורה במינוי של רואי חשבון בחברות הממשלתיות. בפנייתו לכחלון ביקש המבקר להימנע ממו"מ עם אלביט מערכות במסגרת הליך ההפרטה של תעש, עד לקבלת טיוטת הביקורת ובחינת הממצאים שעולים ממנה.