הנשיא אובמה: דונלד טראמפ אינו כשיר להיות נשיא

נשיא ארה"ב אמר במסיבת עיתונאים בבית הלבן: "למה הרפובליקאים תומכים בו"? ■ "אצל טראמפ, לא מדובר במעידה מקרית; אצלו זה דבר יום-יומי", הוסיף

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ג'), כי דונלד טראמפ, מועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, אינו כשיר לשמש כנשיא. "טראמפ מוסיף להוכיח זאת (כל יום)", אמר הנשיא.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן, קרא אובמה למנהיגי המפלגה הרפובליקאית להסיר את תמיכתם במועמד של מפלגתם. לדבריו, הוא היה נוהג כך לו מועמד של המפלגה הדמוקרטית היה מצטייר כאדם שאינו כשיר להוביל את המעצמה הגדולה בעולם.

נשיא ארה"ב ציין, כי מנהיגים רפובליקאים בכירים, כמו יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, וראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, מיץ' מקונל, מתחו ביקורת קשה על התבטאויות שונות של טראמפ, לרבות הזלזול שהביע במשפחה מוסלמית ששכלה את בנה במלחמה בעיראק, אך איש מהמנהיגים הרפובליקאים לא לא נקב במפורש בשמו של טראמפ.

הביקורות שמותחים הרפובליקאים על טראמפ יישמעו "חלולות", אם הם יוסיפו לתמוך במועמדם עד הבחירות בנובמבר, אמר אובמה.

"השאלה שהמנהיגים הרפובליקאים צריכים לשאול את עצמם היא: אם אתם אומרים, פעם אחר פעם, במילים קשות מאוד, שמה שאמר טראמפ אינו קביל, אז מדוע אתם מוסיפים לתמוך בו"? - שאל הנשיא.

הוא אמר, כי דברי טראמפ על הוריו של הומאיון קאן, החייל המוסלמי שנפל בקרב, והעובדה שהמועמד הרפובליקאי אינו שולט בידע הבסיסי הנדרש על נושאים חיוניים באירופה, המזה"ת ואסיה - כל אלה מראים שהוא "אינו מוכן לתפקיד הנשיא באופן מעורר רחמים". (ההורים תקפו את טראמפ בוועידה הדמוקרטית ולאמר מכן בראיונות בטלוויזיה ובמאמרים בעיתונים).

"אובמה וקלינטון ערערו את היציבות במזה"ת"

"זה אינו מצב שבו אין אנו עדים למעידה מקרית; אצל טראמפ, זה דבר יום-יומי", אמר אובמה. "צריך להגיע שלב שבו עליך לומר, 'זה לא מישהו שאני יכול לתמוך בו כנשיא ארה"ב, גם אם הוא מתיימר להיות חבר במפלגתי. העובדה שזה לא קרה מצביעה על כך שהביקורות של הרפובליקאים על טראמפ הן חלולות".

אובמה ציין, כי בהחלט ייתכן שיהיו חילוקי דעות רעיוניים עם מנהיגי המפלגה היריבה. לדבריו, היו לו חילוקי דעות עם מיט רומני, שהיה המועמד הרפובליקאי לנשיאות ב-2012, על נושאים שונים, אך מעולם לא היה עולה בדעתו לומר שהוא אינו כשיר לשמש כנשיא. "אם הוא היה נבחר הוא היה נשיאי והייתי מקבל זאת".

בתגובה על דברי אובמה, פרסם המטה של טראמפ את ההודעה הבאה: "אובמה וקלינטון במו ידיהם ערערו את היציבות במזה"ת, הגישו את עיראק, לוב וסוריה לדאע"ש והתירו לדיפלומטים אמריקאים להיטבח בבנגאזי. הם העלו את איראן על מסלול להשגת נשק גרעיני. והם התירו לעשרות חיילים משוחררים למות בעודם ממתינים לטיפול רפואי שמעולם לא התממש".

הודעת מטה טראמפ מאשימה את קלינטון בכך שסיכנה את ארה"ב ושלחה או קיבלה אי-מיילים רשמיים משרת פרטי ואחר-כך מחקה ראיות לכך. בהודעה נטען, שהיא שיחררה פושעים זרים מבתי כלא בארה"ב ואלה רצחו אחר-כך אזרחים אמריקאים. עוד נאמר בהודעה ש"הם" (נראה שהכוונה לקלינטן ואובמה) השיקו את ההתאוששות הכלכלית הגרועה ביותר מאז המיתון הגדול (במאה שעברה) וייצאו את מקומות העבודה הטובים ביותר בארה"ב אל מעבר לים כדי להשביע רצונם אינטרסים גלובליים מיוחדים.

"קלינטון מוכיחה שהיא אינה ראויה לשמש בשום תפקיד ממשלתי", נאמר בהודעת טראמפ.