האם אתי אלון תצא מחר לחופשי אחרי כ-15 שנים בכלא?

ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר צפויה לדון מחר פעם נוספת בבקשתה של אלון לשחרור מוקדם ממאסרה ■  "אתי מאמינה שהפרקליטות תקיים את מה שהיא הבטיחה", אמרה אחייניתה

האם אתי אלון (49) שגנבה 250 מיליון שקל מהבנק למסחר תצא מחר לחופשי אחרי כ-15 שנים בכלא?

ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר צפויה לדון מחר (ה') פעם נוספת בבקשתה של אלון לשחרור מוקדם ממאסרה. מחר, נזכיר, תודיע הוועדה גם האם היא מקבלת את בקשתו של משה קצב לשחרור מוקדם.

בדיון האחרון בעניינה של אלון, שנערך בחודש פברואר, הובטח לה כי בקשתה תישקל בחיוב בחודש אוגוסט. ולכן, לפי ההערכות, אלון תצא סוף סוף לחופשי. אלון יושבת בכלא כבר 15 שנים מתוך 17 שנות מאסר שנגזרו עליה, ועד עתה סירבה המדינה לאפשר לה להשתחרר מהמאסר.

בפברואר האחרון נפתח לאלון פתח גדול של תקווה

"אנו מחליטים לדחות את הדיון ל-4 באוגוסט 2016, ואנו מודיעים לאסירה ולצדדים כי נשקול בחיוב את שחרורה של האסירה באותו מועד, אם אכן תמשיך בהליכי השיקום", כתבה הוועדה שבראשה עומד השופט בדימוס שלמה שהם.

עם זאת, הוועדה סייגה את עצמה והבהירה כי אלון תשוחרר באוגוסט רק "אם אכן תמשיך בהליכי השיקום, אם לא יתקבל מידע מודיעיני חסוי בדבר קשריה עם ראשי ארגוני פשיעה או אחרים שאליהם הועברו הכספים (שגנבה), או כל מידע אחר שיש בו כדי להראות את מסוכנותה של אלון לאחר שחרורה, וכן בתנאי שהתנהגותה תהא ללא דופי".

לדברי ועדת השחרורים בהחלטתה, "מלאה הסאה. אלון קיבלה עונש חמור, ולאחר שתעבורנה למעלה מ-14.5 שנים מעת שנכנסה למאסר, נראה כי ראוי שנישא עינינו אל עבר העתיד אל סיכויי השיקום של אלון. נראה לנו כי בשלב זה אכן אין סכנה מרובה בשחרורה, וגם הפגיעה באמון הציבור איננה גבוהה".

למרות החלטתם החיובית מבחינתה של אלון, חברי הוועדה הבהירו את החומרה הרבה שהם מוצאים גם היום במעשים שביצעה. "המדובר בעבירה הכלכלית אולי החמורה ביותר שנעברה במדינת ישראל שבעקבותיה קרס הבנק למסחר, נגנבו כספים בשווי של כ-250 מיליון שקל, ועלות מעשיה של אלון למדינה עמדה על כחצי מיליארד שקל", כתבו. "כפי שכתבנו בעבר, ראינו חומרה יתרה בכך שהכספים עברו לארגוני פשיעה, וייתכן כי פגיעה חמורה בציבור, לרבות בתחושת הביטחון שלו ובגופו, בשל אירועי יריות ברחובות קשורים קשר ישיר למעשיה של האסירה".

הוועדה קבעה כי לקראת הדיון ב-4 באוגוסט יוגשו דוחות מעודכנים בדבר מסוכנותה של אלון והליכי השיקום שלה, והוועדה תשקול במועד זה את תנאי שחרורה. "האסירה תמשיך בשיקום הפרטני שהיא מקבלת בין כותלי הכלא", חתמה הוועדה את החלטתה.

"אתי מאמינה שהפרקליטות תקיים הבטחתה"

בראיון לניב רסקין בגלי צה"ל הבוקר אמרה אחייניתה של אלון, נואל, כי היא מתרגשת ובאותה מידה חוששת מההחלטה הצפויה. "אתי מאמינה שהפרקליטות תקיים את מה שהיא הבטיחה ותעמוד מאחורי המילה שלה. הוועדה בסופו של דבר היא זו שקובעת ותחליט. לא נשכח שכל השמחה הזו מלווה בהרבה עצב, שסבתא שלי (אימה של אתי. ח' מ') נפטרה לפני שבוע וחצי", אמרה האחיינית.

המעילה בבנק למסחר נחשפה בשנת 2002, אז התברר כי עובדת הבנק, אתי אלון, גנבה מכספי הבנק בהיקפי ענק, דבר שהביאו לקריסתו. בסך-הכול, מעלה אלון, ממארס 1997 ועד אפריל 2002, בסך של יותר מ-271 מיליון שקל.

כספי הגניבה נועדו לסייע לאחיה, עופר מקסימוב, שנהג להמר והסתבך בחובות עצומים בשוק האפור. במסגרת המעילה פתחה אלון 206 חשבונות פיקטיביים, בהם העמידה הלוואות "גב אל גב", ואת כספי ההלוואה משכה לרשותה. מ-202 חשבונות אחרים בבנק גנבה אלון כספים תוך שבירת פיקדונות הלקוחות ומשיכתם.

בשל מעשיה נגזר על אתי אלון עונש מאסר בפועל של 17 שנה וקנס של 5 מיליון שקל. על שותפה של אלון, אחיה עופר מקסימוב, נגזרו 15 שנות מאסר; ועל אביה, אביגדור מקסימוב, שהורשע במעורבות בפרשה, נגזרו 6 שנות מאסר, והוטל עליו לשלם קנס בסך מיליון שקל.