הקיץ של אלשטיין: לאחר עסקת אדמה, גייס כ-700 מיליון שקל

כעת, כל שנותר לאלשטיין לעשות הוא לבלום באמצעים משפטיים את ניסיונה של דורית סלינגר, להתחיל במכירת כלל ביטוח במנות של 5% מדי ארבעה חודשים, ולגרום לה לאשר את שעבודן של חלק ממניות כלל ביטוח כביטחון לאיגרות החוב שזה עתה הונפקו

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

אחרי שנתיים קשות כבעל השליטה של קבוצת אי.די.בי פתוח, בחודשיים האחרונים הקלפים מחייכים סוף סוף לאדוארדו אלשטיין. אחרי שבלם את הניסיון של מחזיקי אג"ח ט' לפרק את אי.די.בי, וחתם על הסכם למכירת ההחזקה (40%) בחברה הנכדה אדמה, לפי שווי חברה של כ-3.5 מיליארד דולר, השלים השבוע אלשטיין גיוס חוב של 685 מיליון שקל לאי.די.בי ולחברה הבת דיסקונט השקעות (דסק"ש).

כעת, כל שנותר לאלשטיין לעשות הוא לבלום באמצעים משפטיים את ניסיונה של דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, להתחיל במכירת מניות השליטה בכלל ביטוח במנות של 5% מדי ארבעה חודשים, ולגרום לה לאשר את שעבודן של חלק ממניות כלל ביטוח כביטחון לאיגרות החוב שזה עתה הונפקו.

היום הודיעה דסק"ש כי השלימה גיוס של 360 מיליון שקל בהנפקה של 303 מיליון אג"ח נוספות מסדרה ו' הארוכה שלה (מח"מ 4.6 שנים) במחיר של 1.19 שקל לאיגרת. אג"ח ו' הצמודה למדד המחירים לצרכן, נסחרה היום לפי תשואה לפדיון של 5.9% בלבד, לאחר שרק לפני חודשיים וחצי עוד נסחרה בתשואה שנתית של 9.3%.

ירידה חדה בתשואות האג"ח

הירידה החדה בתשואות האג"ח של דסק"ש הגיעה ברובה כתגובה להודעת החברה על הסיכום למכירת החזקתה ביצרנית מוצרי ההדברה, אדמה, לידי שותפתה לשליטה, כמצ'יינה הסינית. עסקה זו, עתידה להעשיר את קופתה של דסק"ש ב-230 מיליון דולר.

עוד קודם לכן השלימה החברה האם, אי.די.בי פתוח, גיוס של 325 מיליון שקל בהנפקת סדרת אג"ח י"א החדשה, שצמודה למדד המחירים לצרכן ונושאת מח"מ של כ-3 שנים. ביקוש גבוה מצד המשקיעים אפשר לחברה להשלים את הנפקת האג"ח בריבית של 4.25% בלבד (צמוד למדד), לאחר שבהצעה הראשונית הסכימה לשלם ריבית גבוהה בהרבה של 6.6%. להבטחת תשלום החוב, תשעבד אי.די.בי כ-19% ממניות כלל ביטוח (כ-34% ממניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי), בעלות שווי שוק של כ-420 מיליון שקל.

תמורת ההנפקה תשמש את אי.די.בי לפירעון חובות לבנקים ולמחזיקי האג"ח בהיקף של 267 מיליון שקל, שעומדים לפדיון עד סוף 2016. עם זאת, ב-2017 תידרש החברה לפרוע לנושיה הפיננסיים עוד 805 מיליון שקל (מתוכם 548 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה), כאשר המקורות לכך טרם הובהרו. נוסף על כך, היא נדרשת כאמור להשיג את אישור סלינגר לשעבוד המניות כנגד האג"ח החדשות, אחרת תיאלץ לפרוע אותן למחזיקים בתוך זמן קצר.

את שתי ההנפקות הובילו השבוע אייל גרינבאום, מנכ"ל אפסילון חיתום (חברת החיתום של הקבוצה), שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי ודסק"ש, וגיל קוטלר, המכהן כסמנכ"ל הכספים של שתי החברות.