רותח בבריכת השחייה בריו: שיאי עולם - וקאמבק אוסטרלי

שחיינית הונגריה קיזזה יותר מ-2 שניות מהשיא ב-400 מעורב ועצרה את השעון על 4:26.36 דקות, בדרך לזכייה במדליה אולימפית ראשונה ■ האוסטרליות ניצחו במקצה השליחות

ברזיל- אולימפיידת ריו 2016/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ברזיל- אולימפיידת ריו 2016/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בריכת השחייה ממשיכה להיות מוקד עניין ודרמות במשחקים האולימפיים. אחרי שיא העולם שקבע אדם פיטי במהלך מקצה המוקדמות של 100 מטר חזה, הגיעו הגמרים, שהראו שהיה שווה לחכות. התוצאה של הבריטי הייתה רק יריית הפתיחה למה שהתרחש בהמשך.

קטינקה הושו ההונגריה בת ה-27 הדהימה את העולם והראתה יכולות על אנושיות, כשניפצה את השיא הקיים ב-400 מטר חופשי ביותר מ-2 שניות (!) בדרך לזכייה במדליית ראשונה בקריירה שלה. אם חשבתם שזה יהיה השיא היחיד שנראה בבריכת השחייה ביום הראשון, אז כדאי שתחשבו שוב.

השליחות האוסטרליות שברו את השיא של עצמן וקבעו עולם חדש במקצה 100X4 חופשי נשים. בכך, נחתם היום הראשון בבריכת השחייה עם 3 שיאי עולם, במה שהראה שיש לנו למה לצפות לקראת ההמשך.

השם קטינקה הושו מוכר לחובבי השחייה. ההונגריה, עבורה זו הייתה ההופעה הרביעית במשחקים האולימפיים תמיד הייתה קרובה לזכייה במדליה, אבל פספסה ברגע האמת. בגיל 27 הושו החליטה שהגיע זמן לשים סוף לאכזבות, והיא עשתה זאת בדרך הכי גדולה שיכולה להיות.

במקצה שנראה כמעט ולא אנושי, קטניקה הושו, שמכונה "אשת הברזל", הצדיקה את הכינוי שלה. ההונגריה השאירה אבק למתחרותיה, רשמה זמן מדהים של 4:26.36 דקות ב-400 מ' מעורב אישי וריסקה את שיא העולם הנוכחי. ההונגריה הקדימה ביותר מ-2 שניות את התוצאה של האלופה האולימפי הקודמת, יה שיוון, מלונדון 2012, שעמד על 4:28.43 דקות, וסיפקה תוצאה שקשה יהיה לשבור בשנים הקרובות.

מדליין דירדו, שרשמה תוצאה נהדרת של 4:31:15 דקות לא חשבה שהתוצאה תספיק לה רק למדליית הכסף, בעוד מיריה בלמונטה הספרדיה זכתה במדליית כסף כשעצרה את השעון על 4:32.39 דקות.

אכזבה לאמריקאיות

אחרי השיא של הושו, נבחרת השליחות של אוסטרליה קיבלה השראה ורצתה לשבור שיא עולם משל עצמה. האוזיס היו המועמדות המובילות לזכייה בזהב בזכות האחיות קייט וברונטה קמפבל, ועמדו בציפיות עם שיא עולם חדש. האמריקאיות ניסו לאתגר, אך היתרון האיכותי של הנציגות מארץ הקנגורו בא לידי ביטוי בפוטו פיניש, בדרך לניצחון יוקרתי.

נבחרת אוסטרליה שברה את השיא של עצמה, וקבעה שיא עולם חדש עם תוצאה של 3:30.65, שלוש עשיריות יותר מהשיא הקודם שלה. האחיות קמפבל, רשמו ציון דרך היסטורי במשחקים האולימפי, כשהפכו לאחים הראשונים שזוכים במדליית זהב על הבמה הגדולה מכולן.

מדובר במדליית זהב שנייה לאוסטרלים בבריכה בריו, כבר כפול ממה שהשיגו בלונדון, במה שמרמז על התהליך החיובי שעובר על מצב השחייה במדינה. נבחרת ארצות הברית עם קייטי לדקי, סיימה במקום השני עם 3:31.89 שסידרו לה מדליית כסף, והשאירו את האמריקאים ללא מדליות זהב ביום הראשון בבריכת השחייה. קנדה זכתה במדליית ארד עם זמן של 3:32.89 דקות.

עליונות יפנית

מקצה הגמר הראשון שיצא לדרך היה ה-400 מטרים מעורב, כששמונת השחיינים לא הצליחו לשבור את שיא העולם של מייקל פלפס, שעמד על 4:03.84 דקות, שנקבע במשחקים האולימפיים בבייג'ין ב-2008. צ'ייס קאליש האמריקני היה הפייבוריט לנצח לאחר שהעפיל לגמר עם זמן של 4:08.12 דקות.

יחד עם זאת, לקוסוקה האגינו היו תוכניות אחרות. היפני הוכיח עליונות והשיג את התוצאה השלישית בטיבה בהיסטוריה ( 4:06:05 דקות), במה שסידר לו מדליית זהב יוקרתית. קאליש המאוכזב סיים 4:06.75 את מקצה הגמר, בעוד דאיה סטו היפני רשם הישג מבחינתו כשזכה במדליית הארד היוקרתית בזכות זמן מצוין של 4:09.71.

מדובר בפעם הראשונה מאז המשחקים האולימפיים ברצלונה 1992, במשך חמש תחרויות שונות, ששחיין שאינו אמריקאי, זוכה בזהב במקצה זה.

חילופי הדורות במקצה זה באו לידי ביטוי גם במשחקים האולימפיים. בו סון יאנג, האלוף מאולימפיאדת לונדון, קיווה לשמור על התואר שלו. יחד עם זאת, יאנג ידע שהפייבוריט לזכות הוא אלוף העולם מק הורטון.

האוסטרלי פתח בצורה צולעת, אך הצליח לרשום קאמבק מרשים בדרך לפוטו פיניש צמוד, בו הצליח לסיים כמנצח בזכות זמן נהדר של 3:41.55 דקות, במה שסידר לו זכייה במדליית זהב. הסיני שסיים ב-3:41.68 דקות, הסתפק רק במדליית כסף, בעוד גבריאל דאטי האיטלקי זכה בארד בזכות זמן של 3:43.49 דקות . גם הפעם שיאו של פאול בידרמן הגרמני, שרשם 3:40.07 שניות אי שם ב-2009 נשמר.