בסרטון שאתם צופים בו כעת נראה אלוף היו-יו בן קונדה (Conde) מבצע פעלולים מרהיבים עם יו-יו שאינו מחובר לחוט. נשמע לכם בלתי אפשרי? ובכן, בשביל זה צריך להבין על היו-יו קצת יותר ממה שידענו עליו מאז שהפעלנו אותו לראשונה אי שם בגיל חמש. ואנחנו מדברים על הפיזיקה שמאחורי היו-יו.
אל תבהלו - היא פשוטה למדי. כשקונדה משחרר את היו-יו מהיד, הוא מקנה לו מהירות גדולה, וכיוון שהחוט מלופף סביבו, היו-יו מסתובב סביב צירו וצובר מהירות זוויתית שמגיעה עד ל-6,000 סל"ד, כלומר 6,000 סיבובים לדקה!
רק כדי לסבר את האוזן, נאמר לכם שמהירות המנוע של מכונית פרארי מסוג F-12 ברלינטה, שבשנת 2012 נחשבה למכונית הדגל הדו-מושבית של פרארי, הגיעה גם היא ל-6,000 סל"ד. ועכשיו נמשיך.
המהירות הזוויתית העצומה משפיעה על התנע הזויתי של היו-יו ומסייעת לו להישאר יציב מאוד. כך, יכול בן לתמרן אותו במדויק וליצור אשליה של ריחוף. גם צעצוע הלהטוטנות המכונה "דיאבולו" פועל על אותו עיקרון - תנע זוויתי שעוזר לשמור על היציבות בזמן המעוף.
כדי "לתפוס" את היו-יו חזרה באוויר, מצליף קונדה בחוט ישר לתוך המגרעת שביו-יו, והליפוף של החוט מפעיל כוח חזק מספיק, גם בלי להיות קשור לציר כמו ביו-יו רגיל. הכוח שמפעיל חוט מלופף גדל באופן מעריכי עם מספר הליפופים.
כך, לדוגמה, קושרים ספינות גדולות לרציף, וכך גם משתמשים בשוט כדי לתפוס חפצים רחוקים, כמו בסרטי אינדיאנה ג'ונס. הדרך להעלות את היו-יו חזרה בלי לקשור את החוט היא זהה - משיכה קטנה של החוט גורמת ליו-יו להתלפף על "הצד השני", כיוון הסיבוב נשאר זהה, אך החוט מתקצר במקום להתארך. כל הפעלולים האלו דורשים לא רק ידע בפיזיקה כמובן, אלא בעיקר מיומנות רבה ותרגול ממושך.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.