גרונר: הפחתת הרגולציה - משימה לאומית בראש סדר העדיפויות

מחר תדון הממשלה בהצעת החלטה שלפיה משרדי הממשלה לא יוכלו לקדם מהלכי רגולציה חדשים בחקיקה ראשית, אם לא יפחיתו רגולציה קיימת

אלי גרונר / צילום: תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

התוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018 שתידון מחר (ה') בממשלה כוללת הצעת החלטה שלפיה משרדי ממשלה שלא ישלימו מהלכים להסרת רגולציות - לא יוכלו לקדם רגולציות חדשות במסגרת חקיקה ראשית, כך מבהיר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, בתשובתו לנשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין.

"בצעד זה יש כדי להעיד על היותה של הפחתת הרגולציה משימה לאומית שנמצאת בראש סדר העדיפויות של הממשלה בכללותה ושל ראש הממשלה בפרט", כתב גרונר ללין.

הרקע לדברים הוא פנייה מהשבוע שעבר של לין לגרונר בדרישה שיחשוף את המהלכים להפחתת הרגולציה במשק, תוך יישום של החלטת ממשלה שהתקבלה בנושא באוקטובר 2014. על פי החלטה זו, כל משרד ממשלתי נדרש להציג תוכנית חומש שבה הוא מפרט כיצד יש בכוונתו להפחית בנטל הרגולטורי ולהקל בביורוקרטיה.

לטענת גרונר, "כל משרדי הממשלה שעוסקים ברגולציה פרסמו את תוכניות החומש שלהם להפחתת הנטל הרגולטורי, שכוללות פירוט של תחומים שבהם תופחת הרגולציה בכל אחת מהשנים הקרובות".

עוד הוא ציין כי ב-2015 גובשו תוכניות מפורטות להפחתת רגולציות בתחומים הנוגעים לציוד רפואי; תמרוקים; רישום קבלנים; יבוא של מוצרי חשמל; סקרי אנרגיה למפעלים; יבוא וייצור של חומרי הדברה ותכשירים לשימוש וטרינרי ועוד.

"תוכניות אלה אושרו בידי הממשלה ונמצאות בהליכי רישום, לרבות אישורן בכנסת עד לסוף השנה", אמר. גרונר הוסיף כי השנה מקודמים מהלכים נוספים להפחתת 40 רגולציות נוספות, בתחומים שנוגעים לרישום של תרופות גנריות; רישום של כלי טיס וכלי רכב; יבוא ויצוא של פירות וירקות ועוד.

לפי גרונר, מהלכי הממשלה לצמצום הנטל הרגולטורי כוללים גם עצירה של רגולציות חדשות. בחצי השנה האחרונה פורסמו רק ארבעה תזכירי חוק רגולטוריים חדשים, ושטף של חקיקה ממשלתית בנושאים הנוגעים לרגולציה נעצר בעוד מועד. זאת, במסגרת הערכות שנעשות בנוגע להשפעות של רגולציה חדשה על המשק.