ביטול הפטור על סולר ייקר ב-17% הסעות לעבודה ובתי"ס

הכנסות המדינה יגדלו בכ-3.5 מיליארד שקל ■ התשתיות לתדלוק בגז עדיין מקרטעות

כחלון / צילום: יונתן בלום
כחלון / צילום: יונתן בלום

עידוד התחבורה הציבורית והקטנת השימוש ברכב פרטי הוא אחת המטרות המוצהרות של חוק ההסדרים הנוכחי. אלא שמתברר שבחבילת הצעדים הכלולה בחוק יש גם צעד אחד שמשיג את המטרה ההפוכה: העלאת המס על סולר צפויה לייקר בשיעור של עד 17% את עלויות ההסעות המאורגנות למקומות העבודה ולבתי הספר - המביאות להפחתת הגודש בכבישים בשעות השיא ונפוצה בעיקר ביישובי הפריפריה. בנוסף צפויה להתייקר ההובלה של סחורות ומטענים במשאיות - מה שעשוי להתגלגל להתייקרות במחירי המוצרים ויוקר המחיה.

מחיר הסולר לתחבורה עומד כיום על 4 עד 5 שקלים לליטר, כאשר הבלו (המס המוטל על ידי המדינה) מהווה שני שלישים מהמחיר הסופי, בדומה לבנזין בכלי הרכב הפרטיים. בניגוד לבעלי רכב פרטיים זכאים מפעילי המשאיות והאוטובוסים להחזר (הישבון) של עד 50% מהבלו, באמצעות זיכויים מרשות המסים.

אלא שבמסגרת חוק ההסדרים מציע האוצר לבטל את הפטור החלקי מבלו על סולר לתחבורה, בהדרגה, החל ב-2018. ביטולו המלא של הפטור צפוי להגדיל את הכנסות המדינה בכ-3.5 מיליארד שקל. במקום ההנחה בבלו על סולר מציע האוצר להעניק הנחה בבלו על גז טבעי דחוס (CNG), הנחשב לדלק ידידותי יותר לסביבה ומיועד להפקה מגז ישראלי.

באוצר מסבירים שהם מעוניינים לתמרץ מעבר והסבה של משאיות ואוטובוסים מסולר מזהם ל-CNG, אלא שהקמת התשתית לתדלוק ב-CNG מתקדמת בצעדי צב ומספר קטן מאוד של תחנות דלק מציעות תדלוק כזה לכלי רכב פרטיים. אין גם יבוא מסודר של משאיות ואוטובוסים מונעי CNG - שמחיריהם גבוהים יותר מאלה של המשאיות והאוטובוסים המונעים בסולר. גם להערכת האוצר שיעור החדירה של ה-CNG לא יעלה על 10% משוק המשאיות והאוטובוסים בשנים הקרובות.

בעקבות פרסום היוזמה להעלאת המס, פנו לאוצר בין היתר ארגון חברות ההסעה בישראל ומועצת המובילים והמסיעים. ארגון חברות ההסעה, באמצעות עו"ד רנאטו יאראק ועו"ד איתן צפריר ממשרד מ.פירון, טוען כי ביטול ההנחה בבלו יביא להתייקרות של 17% במחירי ההסעות הפרטיות בישראל ובהם הסעות תלמידים לבתי הספר והסעות עובדים למפעלים. באיגוד חברות ההסעה הפרטיות בישראל חברים כמה מאות מסיעים המפעילים כ-4,000 אוטובוסים.

מפעילי קווי התחבורה הציבוריים אגד דן והמפעילים הפרטיים אינם צפויים להיפגע מהמהלך משום שהמדינה מחויבת לשפות אותם על התייקרויות בעלויות הההפעלה של הקווים.

ההסעות הפרטיות המאורגנות נחשבות לאחד מאמצעי התחבורה היעילים ביותר במשק, בגלל תרומתן הרבה להפחתת השימוש ברכב פרטי בשעות השיא של התנועה. על פי בדיקה שביצעה חברת מתת, כ10%- מהעובדים בישראל מגיעים למקומות עבודתם בהסעה מאורגנת, ירידה לעומת השימוש בעבר. מעבר לכך, החברה מצאה כי ההסתמכות על הסעות מאורגנות לעבודה גבוהה בהרבה ביישובי הפריפריה לעומת המרכז: כך למשל כשליש מהמועסקים בכרמיאל וכרבע מהמועסקים בבאר שבע וביקנעם מגיעים למקומות העבודה בהסעה מאורגנת לעומת אחוזים בודדים בגבעתיים ובתל אביב.

גם עלות ההובלה של סחורות במשאיות צפויה להתייקר משמעותית כתוצאה מהמהלך. כ-94% מהסחורות בישראל משונעות באמצעות משאיות כביש ורק 6% באמצעות רכבת.

במהלך פגישות שקיים היום הארגון עם גורמים באגף התקציבים באוצר וברשות המסים, הגיעו הצדדים לפשרה באשר ליישום המתווה להורדת החזר הבלו. לפי הפשרה הסכים האוצר לשנות את המתווה באופן שבו אוטובוסים משנת יצור 2015 קיבלו דחייה של שנה נוספת, כך שיישום מתווה ההורדה של ההחזר על הבלו יחול לגביהם החל משנת 2019, במקום בשנת 2018 ואילו לגבי אוטובוסים משנת יצור 2016, יחול המתווה החל משנת 2020.". 

מנכ"ל ארגון חברות ההסעה שוקי שדה אמר ל"גלובס" בעקבות השגת הסיכום כי "לאורך כל הדרך הדגשנו כי אנו תומכים במעבר לגז טבעי, אך במקביל, חושבים שיש לעשות זאת בזהירות ובאחריות תוך שקילת כלל השיקולים הרלוונטיים ולטובת כלל הגורמים המושפעים מן המהלך".