המגזר העסקי נגד התקציב: "אוסף של הצעות פופוליסטיות"

יו"ר נשיאות הארגונים ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, קרא לחברי הממשלה להתנגד לחלק מהסעיפים שהאוצר מציע בתוכניתו הכלכלית ■ לטענת הארגונים, המגזר העסקי בישראל פועל בסביבה העסקית מהקשות בעולם

נשיאות הארגונים העסקיים יוצאת נגד התוכנית הכלכלית של הממשלה לשנים 2017-2018 ובמסמך נרחב שהעבירה לשרי הממשלה היא קוראת להם להתנגד לחלק מסעיפי התוכנית: חברי נשיאות הארגונים העסקיים טוענים כי בחלק מסעיפי התוכנית, יש כדי להחמיר את מצב הסביבה העסקית בישראל - מבלי שהם עונים על הצורך של הגדלת הפריון והצמיחה במשק.

יו"ר נשיאות הארגונים ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, טוען כי התוכנית הכלכלית המוצעת גובשה לאחר מספר דיונים בשולחן העגול, שלהם היו שותפים גם יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן ומנכ"ל האוצר, שי באב"ד: "בדיונים אלה הגישו ארגוני המגזר העסקי עשרות הצעות שהיו עשויות לשפר משמעותית את הסביבה העסקית ולהוביל להאצת הצמיחה ורמת החיים בישראל. לצערנו, אף אחת מההצעות לא אומצה בידי האוצר".

בפניית חברי נשיאות הארגונים העסקיים אל השרים נטען עוד כי התוכנית המוצעת לא נבנתה במסגרת מדיניות כלכלית סדורה וכינו אותה "אוסף הצעות של היחידות השונות במשרד האוצר, שנעטף תחת כותרות פופוליסטיות אך למעשה יובילו לייקור עלות עשיית העסקים תוך הגדלת הנטל על המגזר העסקי". זאת, בזמן שעל פי נתונים עדכניים של הבנק העולמי ישראל הידרדרה אל המקום ה-53 במדד קלות עשיית העסקים. לטענתם, המגזר העסקי בישראל פועל בסביבה העסקית מהקשות בעולם, ובכל ענפי המשק מורגשת מגמה של העתקת השקעות לחו"ל.

על רקע אלה, ברוש קרא היום (ה') לחברי הממשלה להתנגד לחלק מהסעיפים שהאוצר מציע בתוכניתו הכלכלית.

 

בין סעיפי התוכנית שסופגים ביקורת מצד הארגונים העסקיים, העלאת המס על הסולר, שצפויה לייקר ב- 17% את עלות ההסעות המאורגנות לעבודה ולבתי ספר ולייקר את ההובלה של סחורות ומטענים במשאיות. זאת, תוך ביטול ההישבון, מנגנון המסדיר החזרים מהבלו מצד הרשות המסים למפעילי ציי רכב, בתהליך מדורג שיחל ב-2018 וימשך עד שנת 2026: "בשעה שאין בעתיד הנראה לעין חלופות ישימות לשימוש בסולר - מדובר בגזירה קשה על המגזר העסקי", נטען במסמך ההסתייגויות של הארגונים העסקיים שהוגש לשרים: "חלופת גז טבעי לתחבורה עלולה להתעכב עוד שנים רבות עקב גורמים ביורוקרטיים וגורמים תפעוליים, כמו התאמות של משקל המשאיות ומרחקי הנסיעה - לגז הטבעי".

במגזר העסקי מזהירים מהיווצרות מצב של ייקור הסולר - בו בזמן שתחבורה המונעת באמצעות גז טבעי טרם פותחה: "למיטב ידיעתנו, רק כעת מתחיל פיילוט באוטובוסים אחדים להפעלתם בגז טבעי", טענו.

עוד מזהירים במגזר העסקי כי ביטול ההישבון יוביל בגמר התהליך לתוספת מס שנתית של כמעט 3.5 מיליארד שקל ובאופן שיפגע בתעשייה וייקר דרמטית את סל המוצרים.

לצד אלה, מזהירים הארגונים העסקיים כי תוכנית הממשלה להעלות את הבלו על הגז הטבעי הדחוס עד לשנת 2026 ייקר אותו משמעותית - ובאופן שיהיה גבוה ב-140% מהמס הקיים כיום.

בין הארגונים העסקיים שפנו אל השרים בנושא זה התאחדות התעשיינים, התאחדות בוני הארץ, איגוד הבנקים, התאחדות האיכרים והחקלאים וגופים נוספים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לטענות כי "צר לנו שהארגונים העסקיים עסוקים בהוצאות הודעות פופוליסטיות ובמאבקי אגו במקום להתמקד בהגדלת הצמיחה והפריון במשק. אחרי שנים רבות של העלאות מסים, הכבדה ברגולציה ובביורוקרטיה - קיימת מגמה ברורה במשרד האוצר להפחתת מסים וצמצום נטל הרגולציה. חבל שגורמים אינטרסנטים שנלחמים בכל יוזמה של משרד להקל על האזרחים, מוליכים שולל ראשי ארגוני חשובים במשק".