"הלוויתן המעופף": כלי התעופה הגדול בעולם נחשף לראשונה

באורך של מגרש כדורגל: הכירו את כלי הטיס הגדול בעולם שיצא השבוע לראשונה מההאנגר שבו נבנה ■ הוא משלב בין ספינת אוויר למטוס נוסעים ענק ומסוגל לשהות באוויר 3 שבועות ברצף

כלי התעופה הגדול ביותר בעולם, צבא ארה"ב, Hybrid Air Vehicles / צילום: וידאו
כלי התעופה הגדול ביותר בעולם, צבא ארה"ב, Hybrid Air Vehicles / צילום: וידאו

כלי הטיס הגדול בעולם יצא השבוע מההנאגר שבו אוחסן בבדפורד שבבריטניה. "הלוויתן המעופף", כפי שהוא מכונה על-ידי רבים, הוא כלי טיס היברידי, שמשלב בין יכולות של ספינת אוויר, מטוס ומסוק.

הדגם הנוכחי שלו, ה-Airlander 10, נבנה בעלות של 30 מיליון ליש"ט, כלומר כ-175 מיליון שקל. הוא מגיע למהירות של 160 קמ"ש, רוחבו 43.5 מטר, ואורכו 91 מטר - מה שהופך אותו לכלי הטיס הגדול ביותר בעולם.

"הלוויתן המעופף" גם ידידותי לסביבה היות שהוא מופעל באמצעות הליום. בעתיד הוא ישמש גם למשימות מודיעין ותקשורת.

הדור הבא של "הלוויתן המעופף" יהיה באורך של 119 מטר וברוחב של 60 מטר, והוא יהיה מסוגל לשאת עד 50 טון של נוסעים ושל ציוד.

למי שטרם נחשף אליו, נספר כי הרעיון הראשוני לפיתוח ה-Airlander 10 היה של צבא ארה"ב, שחיפש כלי טיס בעלות נמוכה שמסוגל להמריא אנכית, לרחף ולשאת משאות כבדים כמו מטוס קונבנציונלי.

חברת Hybrid Air Vehicles, שהמשיכה עם הפרויקט לאחר שצבא ארה"ב זנח אותו, צופה כי הדורות המתקדמים יותר יהיו מסוגלים כבר לשאת מאות טון של ציוד, להמריא ולנחות על מים, על קרח, על חול ועל שטח טרשי.

החברה הבריטית מתכננת לבנות בין 600 ל-1,000 כלים מהסוג הזה, ובעתיד היא מקווה גם לפתח כלים היברידיים יוקרתיים, המיועדים לאלפיון העליון, שיכללו בריכות אינפיניטי ארוכות ושלל איבזורים מפנקים.