רכש גומלין בהיקף 3.8 מיליארד שקל מהחברות הביטחוניות

במחצית הראשונה של 2016 עלו ההזמנות של לוקהיד מרטין מהחברות הביטחוניות הישראליות בשיעור חד של 28% והסתכמו ב-835 מיליון שקל

מטוס חמקן / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס חמקן / צילום: לוקהיד מרטין

שני מטוסי חמקן F-35 ("אדיר") ראשונים מבין 33 מטוסים שישראל הזמינה מהיצרנית האמריקאית לוקהיד מרטין ינחתו בארץ רק לקראת אמצע דצמבר - אך החברות הביטחוניות הישראליות כבר מרוויחות מעסקת הנשק הגדולה בתולדות ישראל: מנתוני משרד הביטחון שנמסרו היום (א') עולה כי מאז החתימה על הזמנת מטוסי הקרב החדשים בשנת 2010, לוקהיד מרטין הזמינה ציוד מהחברות הישראליות בהיקף כולל של כ-3.8 מיליארד שקל, במסגרת רכש גומלין.

מנתוני מינהל הרכש של משרד הביטחון עולה עוד כי במחצית הראשונה של 2016 חלה עלייה חדה בשיעור של 28% בהיקף ההזמנות של לוקהיד מרטין מהחברות הישראליות בהשוואה לחציון השני של שנת 2015. והן הסתכמו בכ-835 מיליון שקל.

במינהל הרכש הסבירו את העלייה ברכש שעושה לוקהיד מרטין בחברות הישראליות בהגדלת ההזמנות של מערכות ורכיבים המוטמעים במטוסי הקרב המתקדמים עוד בשלבי הייצור. כך, מאז תחילת השנה, הגדילה לוקהיד מרטין את הזמנותיה לקסדות הטייס המתקדמות, שפותחו ומיוצרות במשותף בידי אלביט מערכות והחברה האמריקאית רוקוול-קולינס, בכ-190 מיליון דולר.

זאת, לצד הגדלה של חוזה אחר שנחתם בעבר בין לוקהיד מרטין לבין התעשייה האווירית בנוגע לייצור הכנפיים של מטוסי החמקן, בסכום של כ-26 מיליון דולר. במסגרת הזיכיון של התע"א לייצר את הכנפיים למטוסי הקרב המתקדמים, החברה פתחה קו ייצור מתקדם במתחם שלה שליד נמל התעופה בן-גוריון ובחודשים האחרונים החלה לספק זוגות ראשונים של כנפיים ליצרנית האמריקאית.

"פנינו לעסקאות רכש הגומלין הבאות", אמר היום ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר: "נפעל כדי להגדיל רכש זה במידה ניכרת כבר בתקופה הקרובה".

חברות ישראליות נוספות שמעורבות בתוכנית המטוס ועוסקות בייצור של תת מערכות ותוכנות לחמקן הן סאיקלון מכרמיאל, שמייצרת למטוס חלקי גוף; תדיראן שעוסקת בייצור של מערכות תקשורת, ניווט וזיהוי; כבירן מקיבוץ כברי שמייצרת יחידות ממשק מרוחק לטילים ועוד.

 

עוד 17 חמקנים

בחיל האוויר ובצה"ל מבקשים להרחיב במהלך התוכנית הרב שנתית הנוכחית, גדעון, את מספר מטוסי החמקן שיעמדו לרשות ישראל ולקיים סבב רכישות נוסף של לפחות 17 מטוסי חמקן, כך שיהיו לה שתי טייסות מלאות, 25 מטוסים בכל אחת. בצה"ל ובחיל האוויר שואפים להצטייד בשנים הבאות גם בטייסת שלישית של מטוסי חמקן, אך הדבר כרוך במציאת תקציבים מתאימים. הממשל האמריקאי כבר נתן את הסכמתו העקרונית לכך.

עסקת ההצטיידות הראשונה של ישראל במטוסי החמקן נחתמה ב-2010 והיקפה כ 2.75 מיליארד דולר בעבור 19 מטוסים. עסקה שנייה נחתמה בתחילת 2015 והיקפה כ-2.82 מיליארד דולר - בתמורה להצטיידות בעוד 14 מטוסים, חלקי חילוף ומערכות נלוות כמו סימולטורים להכשרה ולאימון של טייסים. בעבר אמרו בלוקהיד מרטין כי לקראת עסקה אפשרית של הצטיידות בטייסת שלישית של חמקן, צפויה ירידה במחיר המטוס בשיעור של יותר מ-50%.

בענקית הנשק האמריקאית הבטיחו כי במקרה שישראל תחליט לרכוש 75 מטוסי חמקן - היא תקיים בחברות הביטחוניות רכש גומלין בסכום פנטסטי של קרוב ל-5 מיליארד דולר.

הטייסת הראשונה של מטוסי החמקן עתידה להיפתח בבסיס נבטים של חיל האוויר בדרום, שם נשלמות ההכנות לקליטת שני המטוסים המתקדמים הראשונים בסוף השנה.