לקראת המכירה לכמצ'יינה: דוחות חזקים לאדמה

צמיחה של 6% ברווח החצי שנתי ליצרנית מוצרי ההדברה

חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום

בניגוד להערכות אדמה, שצפתה לירידה ברווחיות, המחצית הראשונה של 2016 הייתה חיובית ליצרנית מוצרי ההדברה. אדמה סיכמה את המחצית עם צמיחה של 6.2% ברווח הנקי המתואם, בהשוואה לתקופה המקבילה, ל-158 מיליון דולר. בכך העניקה החברה הסבר אפשרי להסכמת בעלת השליטה (60%), כמצ'יינה הסינית, לרכוש מידי שותפתה (40%), דיסקונט השקעות, את מניות המיעוט לפי שווי מפתיע של 3.5 מיליארד דולר לאדמה. ברבעון השני הציגה החברה רווח נקי מתואם של 57 מיליון דולר - 5.6% יותר מאשר ברבעון המקביל.

בדוח הדירקטוריון לסיכום 2015, שפורסם לפני חמישה חודשים, העריכה הנהלת אדמה, בראשות המנכ"ל חן ליכטנשטיין, כי עסקאות הגנת המטבע שביצעה אשתקד דווקא יביאו לירידה ברווחיותה במחצית הראשונה של 2016.

עם זאת, בפועל הצליחה החברה להשיג שיפור ברווחיות בזכות מכירת מוצרים רווחיים יותר, עלייה בכמות הסחורה שנמכרה וכן הפחתה מהותית בעלויות הרכש והייצור, למרות ההשפעה השלילית של הגנות המטבע. ההנהלה מצפה לעלייה בשיעורי צמיחת הרווחים במחצית השנייה של השנה, כאשר ההשפעה השלילית של הגנות המטבע תתפוגג.

בחינת שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית מסך ההכנסות, מעלה כי אלו עלו במחצית הראשונה של 2016 ל-34.1% ו-13.7%, בהתאמה, לעומת 33.1% ו-13% בהתאמה, במחצית הראשונה אשתקד.

את הרבעון השני סיימה אדמה עם הכנסות של 808 מיליון דולר, המשקפות ירידה של 5.1% לעומת הרבעון המקביל. עם זאת, במונחי מטבעות מקומיים דווקא נרשמה עלייה קלילה של 0.1% בהכנסות. גם בסיכום המחצית הראשונה מדובר בירידה, של 3.3% בהכנסות ל-1.66 מיליארד דולר - אולם עלייה של 3.5% במונחי מטבעות מקומיים.

הירידה שנרשמה בשנים האחרונות במחירי התבואות בעולם פגעה ביכולות הרכש של החקלאים ומשפיעה לרעה על ענף מוצרי ההדברה. למרות זאת, הצליחה אדמה להציג ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף יוני השנה, צמיחה של 95 מיליון דולר בהכנסות (כ-3%) לרמה של 3.01 מיליארד דולר, לעומת 12 החודשים שהסתיימו בסוף יוני 2013. זאת כאשר כל שבע החברות הגדולות האחרות בתחום מציגות ירידות חדות בהכנסותיהן בין אותן תקופות. עקב כך, אדמה גם התברגה לראשונה למקום השישי ברשימת החברות הגדולות בענף, על חשבונה של דופונט האמריקאית - שנדחקה למקום השביעי.

לדברי מנכ"ל אדמה, חן ליכטנשטיין, התמקדות החברה בביצוע ליבת האסטרטגיה העסקית שלה ממשיכה לשאת פרי, למרות האתגרים בשווקים החקלאים והחלשות המטבעות מול הדולר. "ההשקעה המתמשכת שלנו בשיפור סל המוצרים מניבה השקות של מוצרים חדשים ומבודלים רבים בשווקים ברחבי העולם, מה שממצב את החברה היטב כדי להמשיך לצמוח קדימה", ציין ליכטנשטיין.

הליך מיזוג מורכב

אדמה נמצאת כבר יותר משנה במהלך מורכב שבסיומו תמוזג אל תוך החברה הסינית הוביי סנונדה, שמניותיה רשומות למסחר בבורסת שנזן, ושגם היא נמצאת בשליטת קונצרן כמצ'יינה. בחודש שעבר סיכמה, כאמור, כמצ'יינה על רכישת אחזקות המיעוט של דיסקונט השקעות (דסק"ש) באדמה, במטרה להסיר עיכובים המקשים על השלמת המיזוג ולהאיץ את ביצועו.

היום דיווחה דסק"ש על חתימת הסכם המכר הסופי של העסקה, במסגרתה תיטול על עצמה כמצ'יינה את מלוא החוב של דסק"ש לבנק הסיני אקסיום בהיקף של 1.2 מיליארד דולר. בנוסף החברה תשלם לדסק"ש עוד 230 מיליון דולר, תמורת 40% ממניות אדמה שאינם בבעלותה כיום. העסקה אמורה להתבצע עד סוף אוקטובר (וייתכן שאף קודם לכן), בכפוף לקבלת האישורים הרגולטוריים הדרושים ואישור הבנק הסיני.

במקביל, ממתינים באדמה לכניסתו לתוקף בימים הקרובים של מתווה רגולטורי חדש שפרסמה רשות ני"ע בסין - ושלפיו יבוצע המיזוג בינה לבין סנונדה. מיד לאחר כניסת המתווה לתוקף יתכנס דירקטוריון סנונדה לאשר את עסקת המיזוג, כשהשלב הבא יהיה הגשת מתווה העסקה המלא לבורסה בשנזן. ביצוע צעדים אלו יאפשר חידוש של המסחר במניות סנונדה (שהופסק כבר לפני כשנה בגלל ההיערכות לעסקה), וכך ניתן יהיה לגלות כיצד המשקיעים הסינים רואים את שוויה של החברה הממוזגת.

החברות הגדולות בענף מוצרי ההדברה נחלשו מאז 2013  רק אדמה הצליחה לצמוח
 החברות הגדולות בענף מוצרי ההדברה נחלשו מאז 2013 רק אדמה הצליחה לצמוח