החל המיון המקדים לקראת המכרז להקמת קריית המודיעין בנגב

היקף המכרז: כ-10 מיליארד שקל ■ היעד: הקמת קריית המודיעין החדשה, שאליה יועתקו רוב יחידות המודיעין של צה"ל בשנת 2022

הדמיה של קרית המודיעין / הדמיה משרד נעמה מליס
הדמיה של קרית המודיעין / הדמיה משרד נעמה מליס

משרד הביטחון הודיע היום (ג') על פתיחת השלב המקדים למיון החברות והקבוצות שיתמודדו על הקמת קריית המודיעין החדשה של צה"ל ליד צומת שוקת שבנגב. מדובר בפרויקט הגדול והיקר ביותר במסגרת המעבר של יחידות צה"ל לדרום, והיקפו הוערך ב-10 מיליארד שקל.

השלב המקדים צפוי להימשך עד הרבעון הראשון של 2017. אחריו ייצא מכרז, שבו יתמודדו החברות שיעברו את השלב המקדים. על פי הערכות של משרד הביטחון ושל צה"ל, אכלוס הקריה החדשה יחל בסוף 2022 ובסוף תהליך ישרתו בה כ-80% מכלל אנשי המודיעין.

קריית המודיעין עתידה לקום על שטח של 2,500 דונם מהם כ-350 אלף מ"ר בנוי. הקבוצה הזכיינית שתיבחר במכרז היא חברה או מספר חברות מהמגזר הפרטי שיחברו לקראת המיזם, ותהיה אחראית למימון הפרויקט, התכנון, ההקמה והתפעול של הקריה לתקופה של 25 שנה.

החברות והקבוצות שיתמודדו במיון המוקדם ייבחנו בהיבטים שונים, הכוללים עמידה בתנאי סף של יכולות פיננסיות, הנדסיות, תקשוביות ותפעוליות. זאת, בדומה למודל שעל בסיסו הוקמה קריית ההדרכה (עיר הבה"דים) שבצומת הנגב בידי קבוצת "מבט לנגב", המורכבת מהחברות מנרב, אלקטרה, בינת וקרן נוי.

עם השלמת תוכנית הבינוי של הקריה החדשה יפונו רוב יחידות אמ"ן שתופסות כיום שטחים יקרים באזורי ביקוש בגוף דן, והמרכזי שבהם באזור גלילות.

4 קבוצות במכרז קריית התקשוב

התוכנית להקמת קריית המודיעין יוצאת לדרך במקביל לתהליך שבו משרד הביטחון וצה"ל פועלים להקמת קריית התקשוב החדשה של צה"ל בבאר-שבע, בהשקעה המוערכת ב-7 מיליארד שקל. התוכנית נמצאת בשלבי מכרז מתקדמים יותר ומתמודדות בה כמה חברות וקבוצות מובילות במשק: אפריקה ישראל עם שיכון ובינוי; מנרב עם אלקטרה והחברות שפיר ואשטרום שמתמודדות בנפרד. לפי הערכות, ברבעון הראשון של השנה הבאה ייבחר הזכיין שיוביל את הקמת הקריה החדשה.

בקריית המודיעין שתיבנה ליד צומת שוקת עתידים לשרת אלפי חיילים ואנשי קבע והבסיס עתיד להיות פתוח, כך שרוב המשרתים בו יגיעו אליו מדי בוקר וייצאו ממנו עם סיום פעילותם. על רקע תוכניות אלה, במערכת הביטחון הבהירו היום את הצורך בהשגת סיכומים על גישה של רכבות למקום והכנת תשתיות תחבורה שתתאים לאופי הפעילות בקריה.

עם סיום הקמת כל בסיסי צה"ל החדשים בנגב עתידים לשרת בהם יותר מ-30 אלף חיילים, מהם כ-7,000 אנשי קבע. "אנחנו בונים את הבסיסים החדשים עם ראיה ל-100 השנים הבאות, ובאופן שיענה להשתנות הטכנולוגית ולצרכים של היחידות השונות", אמר היום ראש מינהלת המעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') נתי אפרתי: "על קריית המודיעין אנחנו עמלים קשות כבר שנים, בגלל המאפיינים הטכנולוגיים הייחודיים שלה, ותוך חשיבה על מיגון ובינוי באופן שיבטיחו רציפות תפקודית לאורך זמן רב".

מפקדת מערך תשתיות לוגיסטיקה והמעבר לנגב (תל"ם) באמ"ן, אל"מ מ', אמרה כי "מדובר במיזם דגל שלא משנה רק את המיקום הגיאוגרפי של אמ"ן אלא צפוי להשפיע על האקו-סיסטם בדרום". לדבריה, כבר כיום מתקיים בין רשויות הצבא לבין מערכת החינוך בבאר-שבע קשר שיבטיח שרוב המשרתים בקריית המודיעין בעתיד יהיו תושבי הדרום.

עוברים דרומה
 עוברים דרומה