פעמיים הפכה למיליונרית, איבדה הכול ובנתה את עצמה שוב מחדש

יהודית הירש, שהחודש הוציאה לאור את ספרה "אתה הנהג של חייך", במסגרתו היא מסבירה כיצד ניתן לשנות את מציאות החיים: "אם נוכל לזהות את כל הסיבות, נוכל לשנות אותן, והתוצאות ישתנו בהתאם. במקום להיות מנוצחים נהפוך למנצחים"

יהודית הירש/ צילום: יהודית הירש
יהודית הירש/ צילום: יהודית הירש

סיפור חייה של יהודית הירש יכול בקלות להיות מצע נהדר לסרט הוליוודי. הירש, 69, הוציאה לאור החודש את ספרה, "אתה הנהג של חייך". במהלך חייה הסוערים ומלאי התהפוכות הצליחה הירש לצבור הון רב בעמל רב, פעמיים, ולאבד אותו. עלתה לפסגות רמות, צנחה לתהומות עמוקים והתרוממה מחדש.

יהודית הירש נולדה בשנת 1947 וחיה עם הוריה, ניצולי השואה, בעין שרה שבמבואות נהריה בבקתה עזובה על חוף הים שאותה שיפץ אביה כדי שיהיה ראוי למגורי בני אדם. היא בלתה את כל שנות ילדותה בחצר ביתה המלא בעלי חיים, במרחבי השדות החקלאיים הפתוחים לכל עבר ושיחקה בין קני הסוף של אגמי המים הקטנים בחוף הים שהיה מרוחק רק כמה עשרות מטרים מביתה.

החיות הקטנות והחרקים היו חבריה למשחק - צפרים, עכברים, תולעים, נמלים, קרפדות, פרפרים, נחשים, תרנגולות, אווזים ובסקרנות רבה הייתה עוקבת אחר חייהם. אהבה להתרוצץ יחפה בשדות, קוטפת נרקיסים, חמניות, שוקעת עד מותניה בבוץ ומטפסת על כל עצי התאנים, האקליפטוסים והברושים בסביבה. בערב היה אביה שולף עם מחט את כל הקוצים מכף רגליה כריטואל קבוע לפני השינה. היא צמחה כילדת טבע מאושרת ואוהבת את החיים. אלה היו השנים שעצבו את אופייה האוהב והאופטימי.

אופייה הסקרן משך אותה לעקוב בסקרנות מרובה אחר מעשיו של אביה שבנה את המחסן ולול התרנגולות בחצר, את השירותים בלב השדה, יצר אינסטלציית מים אל הבית בעזרת משאבה ידנית מהבאר העתיקה שמתחת לבית אל דוד ענק על הגג ויצר חשמל בעזרת שבשבת רוח על גג הבית שהטעינה עשרות בטריות משומשות של מכוניות כדי שיהיה למשפחה מים חמים בבית. את הכישרון הטכני, האהבה לטבע ולמוסיקה ירשה יהודית ממנו. בהתבגרותה הצטרפה אל אביה וסייעה לו בעבודות האינסטלציה שלו. מאימה, למדה יהודית לנהל את משק הבית, לדאוג לחיות המשק, לבשל, לאפות ולתפור בגדים.

לשאול את היקום הרבה שאלות

המעבר אל "העיר" נהריה (שהיתה אז עדיין מושבה קטנה) היה קשה לה במיוחד. שם חוותה את ההבדל העצום בין חיי החברה וחוסר הצדק החברתי מול החיים ההרמוניים שהכירה בחיק הטבע. חוותה את הפער בין הפשטות של חיי הטבע לחיים בין בני האדם. היא לא הבינה את חוסר הצדק החברתי דבר שגרם לה להרבה צער במשך כל שנות התבגרותה. גם הוריה לא יכלו לעזור לה, דבר שגרם לה לחיות בבדידות ולשאול את היקום הרבה שאלות.

את מחצית זמנה בבית הספר העממי בילתה יהודית מחוץ לכיתה משום ש"הפריעה" למורה. בגיל 12 סיימה את לימודיה הפורמליים ולא חזרה יותר אל ספסל הלימודים. שנתיים נשארה בבית לעבוד במשק הבית ולטפל באחותה הצעירה כדי לעזור להוריה שעבדו קשה לפרנסת המשפחה ובגיל 14 התחילה לעבוד בחנות האופטיקה השכונתית, התאהבה והתמחתה במקצוע והפכה לאופטומטריסטית. בגיל 18 עברה מנהריה לתל-אביב לעבוד גם שם בחנות אופטיקה ואחרי שנתיים יצאה "לגיחה" ללונדון ולא חזרה יותר לישראל. בביקור אצל חברה בברלין הכירה את בחיר ליבה, דיפלומט גרמני, נישאה לו וילדה שתי בנות ומשם המשיכה את נדודיה בעולם עם משפחתה.

במשך שנים של מגורים במקומות שונים בעולם, באירופה, באפריקה המרכזית, באוסטרליה, בארצות-הברית, בדרום אמריקה ועוד, בחנה יהודית את התנהלותם של בני האדם משכבות שונות של חיי החברה, מהפרימיטיביים והעניים ביותר ביערות הג'ונגל שבאפריקה עד אנשים במרום עולם הפוליטיקה ועשירי העולם וגילתה את חוט השני שעובר בין כל בני האדם - מכנה משותף שמנהל את חיי כולם. "כולנו דומים בתכלית", היא אומרת.

התובנות שרכשה ריתקו אותה ותשובות רבות נחשפו בפניה. היא החלה לראות את מהות החיים מזווית אחרת לגמרי, דבר שפתר לה הרבה פרדוקסים בחיים עליהם חיפשה תשובות במשך כל חייה, משנות התבגרותה ובמשך כל חייה הדרמתיים לאחר מכן. יהודית מספרת על רכבת ההרים של חייה, על עליות מסחררות למרום הפיסגה ועל נפילות מסחררות באותה מידה. מספרת איך יצרה חיים של מיליונרית ולמה איבדה את כל הונה, איך חייה במשך מספר שנים כחסרת בית ברחובות אמסטרדם הקפואה ואיך שוב עלתה מחדש למרומי ההצלחה.

במהלך החיים היא רכשה כלים אוניברסאליים שאפשרו לה לברוא את עולמה בתוך כל תהפוכות חייה עליהם היא מספרת בגלוי לב בספרה.

רשת אופטיקה בהולנד

בשנת 1976 הגיעה להולנד שם התגרשה מבעלה הדיפלומט שלקח ממנה את ילדיה משום שהיה לו את הכסף ואת הכוח. לאחר זמן מה של התעשתות החליטה לפתוח חנות אופטיקה שהפכה לרשת של חנויות אופטיקה אותה ניהלה בהצלחה, כשבשיאה מכרו חנויות הרשת מוצרים במיליוני דולרים בשנה. הירש הבינה תוך כדי עבודה עם האנשים שעבדו עבורה שייעוד חייה צריך להיות בעזרה לבני אדם אחרים ולאחר שמכרה את הרשת הדבר הביא אותה לחפש זאת בשיווק הרשתי בו היא פעלה למעלה מ-35 שנים.

גם בתחום השיווק הרשתי היא חוותה הצלחה וצברה הון רב, שלאחר מכן איבדה אותו. כאן היא גילתה שגם כאן פועל חוק ה-80% -20% בדיוק כמו בעולם העסקים הקונבנציונליים. היא גילתה שעל אף הרצון העז של בני האדם להצליח זה לא מספיק. השאלות שהטרידו אותה במשך שנים היו: "למה אני מצליחה והם לא? למה אני מצליחה לקום מחדש לאחר כל נפילה ורבים לא? מה מונע מאנשים הצלחה על אף שהשיטה פשוטה כל כך". המשפט: "תראה את מה שאני עושה ותעשה בדיוק כמוני" פשוט לא עובד. ו"למה על אף הצורך המשווע למקורות הכנסה נוספים זה לא מצליח ל-80% מהאנשים שנחשפים לשיטה"?

השאלות שהחלו להציק להירש בתדירות הולכת וגוברת בעת שהתבוננה במסע חייה מאז ילדותה, במסעם של מצליחנים רבים אחרים בעולם העסקים הקונבנציונליים ובכל צורות השיווק במינוף החברתי, זעקו לתשובות. ולאט לאט התשובות החלו להופיע. האסימונים החלו ליפול בזה אחר זה. הכול החל להתבהר. כאמור, הירש החליטה לכתוב ספר על כל התובנות בצורה פשוטה ומובנת עם דוגמאות וסיפורים מחייה האישיים. היא קראה לספר "אתה הנהג של חייך" משום שרק האדם עצמו יכול להנהיג את עצמו מהמקום בו הוא נמצא עכשיו אל המקום אליו ברצונו להגיע ולשנות כך את מציאות חייו מהקצה לקצה.

"אין לי בלעדיות על סיפורי חיים" אומרת הירש, "כולנו חווינו את אותם סיפורים בווריאציות שונות. אך דרך הסיפורים שלי, אתה יכול פתאום לראות בבירור מה קרה בסיפורים שלך - את הסיבות שיצרו את התוצאות בחייך. כי יש חוק יקום עקרוני עליו מבוססת הבריאה: חוק הסיבה - והתוצאה. אם תוכל לזהות את כל הסיבות, תוכל לשנות אותן והתוצאות מיד ישתנו בהתאם. במקום להיות מובל, תהפוך למוביל, במקום להיות מנוצח תהפוך למנצח. אך כדי לשנות דבר מה עליך קודם כל לראות אותו".

איך עושים את זה?

"אני מנתחת בכל סיפור שלי אילו חוקי יקום אוניברסאליים שיחקו שם תפקיד מכריע וברגע שהקורא מתחיל גם הוא לזהות אותם, הוא פתאום רואה מה קידם אותו או מה מנע בעדו הצלחה בסיפור שלו. הוא יוכל אז לחזור על הפעולה - הסיבה - שהיא עכשיו מודעת, או לשנות את הסיבה אם לא אהב את התוצאה. הוא יוכל אז בוודאות מדעית כמעט ליצור כל מציאות שירצה. הספר הוא בעצם חוברת עבודה לכל מי שרוצה לשנות את מציאות חייו".

את יכולה להסביר?

"לאורך כל הספר, לכל דף טקסט, השארתי דף ריק לידו שמיועד לכתיבה. הדף הכתוב הוא הספר שלי והדף השני הוא הספר שלך, שעדיין לא נכתב. זאת הסיבה שהספר נראה עבה. אבל רק בעומק הספר תבין עד כמה טריוויאלית עבורך היא הכתיבה בדף הזה"

"במהלך קריאת הספר יצוצו בראשך מחשבות, שהן הדעות והאמונות שלך בנושא שאותו אתה קורא. אילו הן האמונות שמנהלות את חייך. תיעוד מידי של כל המחשבות האלה בדפים הריקים שבספר הוא משמעותי ביותר בתהליך של זיהוי הגורמים אשר יצרו את המציאות העכשווית בחייך".

כלומר?

"הנחת היסוד היא שכולנו שואפים להצליח, ויש המון ספרי העצמה בהם מדובר על יצירת מציאות של הצלחה והדרכים להשיג אותה. ובכל זאת יצירת הצלחה נשארת תעלומה לרוב בני האדם. נאמר שאם אתה יודע מה אתה רוצה, תוכל להשיג זאת. אך זה לא מדויק. זה לא שאנשים לא יודעים מה שהם רוצים, כולם יודעים בהחלט מה שהם רוצים. וזה לא שאנשים לא יודעים מה עליהם לעשות כדי להשיג הצלחה, הרי כל כך הרבה נאמר ונכתב על ה- איך . הבעיה מן הסתם נמצאת במקום אחר לגמרי".

"הבעיה היא שעל אף שהעיניים נשואות אל מטרות נכספות בחיינו ואנחנו רוצים מאוד לנוע לעברם, הרגלים כבולות "באזיקים סמויים" שלא מאפשרים לנו לעשות זאת עם כל רצוננו הטוב. אז מה צריך לעשות כדי שנוכל לנוע? חייבים קודם לראות את ה"אזיקים" לפני שנוכל להשתחרר מהם. במהלך הספר ותוך כדי כתיבה יחלו התובנות להופיע. הערפל יתפזר ותוכל לראות את התמונה ברור לחלוטין ולפרטי פרטים. יתחוור לך שרק כאשר אתה רואה - אתה יכול לעשות. רק כאשר אותה רואה את המכשול - תוכל לעקוף אותו. רק כאשר אתה רואה את הכלים הסמויים - תוכל להשתמש בהם. אם אין תמונה- אין עשייה. זה חוק יקום. והספר מלמד אותך לראות את זה ולפעול".

כיום עוסקת יהודית בהתפתחות אישית, מרצה, מאמנת ומומחית בינלאומית לשיווק במינוף חברתי לפי חוקי יקום. מקום מגוריה הקבוע הוא אמסטרדם שבהולנד והיא מחלקת את זמנה בין הולנד וישראל. "כתבתי את הספר במשך 10 השנים", היא  אומרת לסיכום, "זה היה גם עבורי חוויה מתקנת ומשנה חיים, הפכתי לאדם טוב יותר בזכות הספר".