טראמפ מפתיע: "מתחרט אם פגעתי במישהו"

סקר חדש: טראמפ מצמצם הפער מול קלינטון ■ המועמד הרפובליקני הפתיע את תומכיו בכנס בחירות בצפון קרוליינה, כשבחר באופן חריג להתנצל על התבטאויותיו במהלך הקמפיין: "לפעמים בלהט הוויכוח אתה בוחר במילים הלא נכונות. עשיתי זאת, ואני מתחרט על כך"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

משנה כיוון? המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ הצליח להפתיע הלילה (שישי) אפילו את תומכיו הנלהבים ביותר, כשנקט בפעולה שממנה נמנע עד כה באדיקות במשך כל קמפיין הבחירות שלו - הוא התנצל.

"לפעמים, בלהט הוויכוח וכאשר דנים בנושאים רבים, לא בוחרים במילים הנכונות או שאומרים את הדבר הלא נכון", אמר טראמפ בכנס בחירות בצפון קרוליינה. "עשיתי זאת, והאמינו או לא, אני מתחרט על כך, בייחוד במקרים שבהם ייתכן שנגרם כאב לאנשים".

עם זאת, טראמפ המשיך וציין כי אינו פוליטיקאי וכי מעולם לא נהג לשמור על התנסחות שהיא בגדר "פוליטיקלי קורקט". הוא הוסיף: "יש דבר אחד שאני יכול להבטיח לכם: תמיד תשמעו ממני את האמת".

המועמד הרפובליקני לא התייחס בהתנצלותו להתבטאות מסוימת, אך בשבועות האחרונים עורר מספר פעמים שערוריות - בייחוד כאשר יצא נגד הוריו השכולים של חייל אמריקאי-מוסלמי, וגם כאשר רמז לכאורה, בבדיחות הדעת, שכדי לעצור את קלינטון יהיה צורך להתנקש בה.

 

דוברת הקמפיין של קלינטון התייחסה להתנצלות של טראמפ בביטול. "הוא החל את קמפיין הבחירות שלו על-ידי כך שהעליב אנשים ומאז המשיך בזאת מדי יום, בלי בושה או חרטה", אמרה. "כותב הנאומים שלו הבין שיש לו הרבה על מה להתנצל, אבל מדובר בסך-הכול במשפט מנוסח היטב. אני ממתינה לשמוע על מה בדיוק הוא מתנצל".

פרשנים פוליטיים בארצות-הברית מייחסים את התבטאותו החריגה של טראמפ בעיקר לירידה שלו בסקרים בתקופה האחרונה. הירידה הזאת בסקרים הובילה אותו גם להחליף את מנהל הקמפיין שלו, וההערכה היא כי המנהל החדש הוא שאחראי לנאום הסליחה הלא שגרתי של טראמפ.

בתוך כך, סקר כלל-ארצי חדש של מכון "פיו" מצביע על צמצום מסוים של הפער בין קלינטון לטראמפ. על-פי הסקר זוכה קלינטון ל-41% תמיכה, לעומת 37% לטראמפ. בקרב הנשים קלינטון ממשיכה להוליך בפער עצום, עם 49% תמיכה, לעומת 30% בלבד לטראמפ. עם זאת, בקרב הגברים זוכה טראמפ ליתרון משמעותי עם 45% לעומת 33% לקלינטון.

נתון נוסף שבא לידי ביטוי באופן מובהק בסקר הוא חוסר שביעות-רצונם של האמריקאים משני המועמדים המובילים לנשיאות. רק 27% מהנשאלים העריכו שטראמפ יהיה נשיא "טוב" או מצוין", לעומת 55% שסברו שיהיה נשיא "לא טוב" או "גרוע". אצל קלינטון המצב טוב רק במעט: 31% סבורים שתהיה נשיאה "טובה" או "מצוינת", לעומת 45% שמעריכים שתהיה נשיאה "לא טובה" או "גרועה".