מנוע הצריכה: כך תיחשפו לתחום היציב ביותר בארה"ב

כלכלת ארה"ב מונעת מגידול בהוצאות הצרכנים מתחילת השנה, למרות חוסר הוודאות בשווקים הגלובליים ■ עלייה בביקוש למוצרי צריכה מעידה בדרך-כלל על יציבות של המשק

קניות / צילום: בלומברג
קניות / צילום: בלומברג

סקטור הצריכה הפרטית נמצא במגמת עלייה מתחילת השנה, והוא התומך הגדול של הצמיחה בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם, כמו ישראל, יפן ובריטניה. ישנם שני סוגים עיקריים של צריכה פרטית: צריכה בסיסית וצריכה מחזורית.

הצריכה הבסיסית היא של מוצרי צריכה יומיומיים, והיא היציבה יותר. היתרון הבולט שלה הוא, שהיא בעלת רגישות נמוכה למחזוריות הכלכלית. גם בזמני משבר הצריכה הבסיסית של צרכנים תישאר כמעט באותם היקפים, ולכן החברות שנמצאות תחת סקטור זה לא צפויות להיפגע בצורה משמעותית. חברות בולטות בתחום הן וולמארט וטרגט.

לעומת זאת, הצריכה המחזורית מאופיינת במוצרים כמו הלבשה, בידור ומכוניות, ולכן תלויה במצב המשק ובהכנסה הפנויה של הצרכן. חברות גדולות הנכללות בקטגוריה זו, הן דיסני, אמזון ומקדונלד'ס. השקעות בסקטור זה נוטות לספק תשואת יתר בשלבים הראשונים של משברים פיננסיים, וזאת תוך תנודתיות נמוכה יותר.

כלכלת ארה"ב היא הגדולה בעולם, ומהווה 20% מהתוצר העולמי. היא כוללת מגזר שירותים מפותח, וטכנולוגיה מתקדמת המהווה 80% מהתפוקה שלה. הצמיחה בארה"ב לרבעון השני בשנת 2016 עמדה על 1.2% בחישוב שנתי, בעוד שהממוצע בשלושת הרבעונים האחרונים עמד על 1% בלבד.

הצמיחה הושפעה לטובה מהצריכה הפרטית, המהווה 68% מהתמ"ג, אשר התרחבה בשיעור של 4.2% ברבעון השני. הוצאות משקי הבית ממשיכות לעלות באופן יציב (0.4% בחודש יוני 2016), זה החודש השלישי ברציפות, וממשיכות להיות מנוע הצמיחה של כלכלת ארה"ב בשנה הנוכחית.

תחזיות הצמיחה לרבעונים הקרובים מסתמכות בעיקר על גידול בצריכה הפרטית. לעומת הצריכה, הוצאות הממשלה והשקעות פרטיות ירדו ברבעון השני של השנה, ונמצאות במגמה שלילית מתחילת השנה.

כלכלת ארה"ב מונעת מגידול בהוצאות הצרכנים מתחילת השנה, למרות חוסר הוודאות בשווקים הגלובליים, לאחר שבריטניה החליטה לצאת מהאיחוד האירופי, מהלך שהסעיר את השווקים. ביקוש מקומי של משקי הבית בארה"ב מהווה את עמוד התווך לתפוקה הכלכלית בשנים האחרונות. מסיבה זו, עלייה בביקוש למוצרי צריכה מעידה בדרך-כלל על יציבות של המשק.

למרות הגידול בהוצאה הצרכנית בארה"ב, קצב הגידול בהכנסה הפנויה (0.2%) הואט מתחת לקצב הגידול בהוצאה (0.4%). שיעור החיסכון בחודש יוני ירד ל-5.3%, לעומת שיעור חיסכון צרכנים שעמד על 6.2% בחודש ינואר.

למרות המגמה של צמיחה נמוכה יותר, הציגה ארה"ב דוח תעסוקה חזק, עם שיעור אבטלה נמוך של 4.9% בחודש יולי - התקרבות לתעסוקה מלאה. בתי העסק נהנים משיעור אבטלה יורד, הגורם לגידול בכוח הקנייה, ומחירי הדלק הנמוכים מביאים יותר צרכנים לקניונים ולמרכזי הקניות, והללו מוציאים יותר כסף.

בעשור האחרון שיעור ההשתתפות בעבודה בארה"ב ירד בשיעור של 6%. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה יחסית נמוך, ועומד על 62.8% בחודש יולי, אך נמצא בעלייה מתחילת השנה.

השכר הממוצע המשיך לעלות - ב-0.3% בחודש יולי וב-2.6% בקצב שנתי, הקצב המהיר ביותר משנת 2009 - מה שתומך בהמשך גידול בצריכה.

חברות בתחום הצרכנות נהנות משילוב המגמות של ירידה באבטלה ושל עלייה בהוצאות משקי הבית. מגמת צמצום הסניפים ופתיחה של חנויות מקוונות מלווה בגידול בצריכה באתרים מקוונים, שתופסת תאוצה חזקה בשנים האחרונות, ומהווה חלק הולך וגדל מהצריכה הפרטית.

היקף מכירות ההלבשה המקוונות בארה"ב הסתכם ב-2015 ב-60 מיליארד דולר. המכירות הקמעוניות כחלק מהצריכה הפרטית נשארו ללא שינוי בחודש יולי לעומת החודש הקודם, אך עדיין נמצאות בעלייה של 12.3% ב-12 החודשים האחרונים.

המכירות הקמעוניות הושפעו לטובה מהמכירות באינטרנט, שעלו ב1.3%, בעוד שמחירי הבגדים בחנויות ירדו ב-0.5%.

בעת תנודתיות בשווקים, עולה הצורך בהשקעה בנכסים דפנסיביים, כדי לשמור על יציבות תיק ההשקעות. העלאת ריבית בארה"ב כרגע לא נראית באופק, וגם אם הריבית תתחיל לעלות, העלייה תהיה הדרגתית ומדודה, ולכן הנטייה לחסוך אמנם עשויה לגדול מעט, אך הפגיעה בצריכת מוצרים בסיסיים תהיה נמוכה יחסית.

האפשרות הראשונה להפיק תועלת מהמצב המתואר לעיל היא באמצעות חשיפה לתחום הצריכה הבסיסית, דרך קרן S&P 500 Consumer Staples (XLP), המחזיקה ב-37 חברות בתחום. החשיפות העיקריות של הקרן הן לתחומי המזון והמשקאות (40%), הקמעונות (20%) והחקלאות (18%).

אפשרות שנייה היא חשיפה לתחום הצריכה המחזורית דרך קרן S&P 500 Consumer Staples (XLY), בעלת פיזור גבוה של 88 חברות. החשיפה העיקרית של הקרן היא לתחומי הקמעונות, (38%), התקשורת (20%) והאינטרנט (18%).

ניתן לראות בגרף המצורף, שתשואת הקרן XLP מתחילת שנת 2015 עומדת על 17.63%, תשואת הקרן XLY עומדת על 16.43%, ולעומתן תשואת מדד S&P 500 עומדת על 10.13%.

הכותבת היא אנליסטית באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מה עשו קרנות הסל
 מה עשו קרנות הסל