ארה"ב: רופאים נותנים תרופות מקור יקרות במקום גנריות

על פי ניתוח של "פייננשל טיימס", יצרניות תרופות גדולות הרוויחו יותר ממיליארד דולר במחצית השנה הראשונה ממכירות תרופות מקור שהפטנט עליהן פג

תרופות / צילום: רויטרס
תרופות / צילום: רויטרס

רופאים בארה"ב מבזבזים מיליוני דולרים בשנה כשהם רושמים לחולים תרופות מקור יקרות למרות זמינותן של חלופות גנריות זולות יותר. כך עולה מניתוח שערך "פייננשל טיימס".

יצרניות תרופות גדולות, כולל פייזר, GSK (גלקסו-סמית-קליין) ואלי לילי (Eli Lilly), הרוויחו יותר מ-1 מיליארד דולר בששת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית ממכירת גרסאות מקור יקרות של תרופות פופולריות שהפטנט עליהן כבר פג, כגון ליפיטור להנמכת רמת הכולסטרול, למיקטל, המשמשת לטיפות במחלת הנפילה, ופרוזאק, המשמשת לטיפול בדיכאון.

מחיר התרופות בארה"ב - שוק שירותי הבריאות הגדול והרווחי ביותר בעולם - הפך לסוגיה מרכזית במסע הבחירות לנשיאות, בעקבות סערת הזעם הציבורי שעוררה החלטתו של מרטין שקרלי, מנכ"ל חברת תרופות, להעלות ב-5,000% את מחירה של תרופה לטיפול באיידס.

בתגובה לביקורת על שמחירי התרופות גבוהים מדי, טוענות יצרניות התרופות הגדולות כי למוצריהן יש חיי מדף מוגבלים וכי גרסאות גנריות זולות יותר מציפות את השוק. עם זאת, חברות רבות עדיין רושמות הכנסות גדולות מתרופות ותיקות.

במחצית הראשונה של השנה מכרה פייזר בארה"ב "מוצרי מורשת מבוססים" בשווי כולל של יותר מ-2 מיליארד דולר. מרבית המוצרים האלה היו תרופות שהפטנט עליהן כבר פג ושיש להן חלופות גנריות. במרבית המקרים, מחיר התרופה המקורית גבוה משמעותית ממחירי הגרסאות הגנריות.

מחיר הפרוזאק של אלי לילי, שיצא לשוק ב-1987, עומד על 11.39 דולר לגלולה, לעומת 3 סנטים לגלולה גנרית. ליפיטור של פייזר עולה 10.59 דולרים לטבלה, לעומת 13 סנט לגרסה הגנרית, על פי המחירים שמופיעים במאגר הנתונים הלאומי על מחיר הרכישה הממוצע של תרופות בארה"ב (National Average Drug Acquisition Cost).

פלואוקסטין, אחת הגרסאות הגנריות של פרוזאק, נמכרת בארה"ב מאז 2001, והגרסה הגנרית של ליפיטור, אטורבסטטין, זמינה כבר חמש שנים.

בבריטניה מספקים הרוקחים באופן אוטומטי את הגרסאות הגנריות, אך בארה"ב רשאים הרופאים לעמוד על כך שהמטופל יקבל את הגרסה המקורית באמצעות צירוף ההערה: "לתת את התרופה בעלת השם המצוין במרשם".

חלק מהרופאים האמריקאים טוענים כי הם נרתעים מהעברת מטופלים לגרסאות גנריות לאחר שהמטופלים כבר התרגלו לתרופה מסוימת, בייחוד כשאותם מטופלים סובלים ממחלת נפש או מבעיה רפואית מסכנת-חיים.

וליאנט (Valeant), יצרנית תרופות קנדית שעוררה זעם רב בגין העלאות המחירים התלולות שביצעה, הרוויחה 151 מיליון דולר ממכירות התרופה נגד דיכאון וולבוטרין בששת החודשים הראשונים של השנה. התרופה המקורית עולה 36 דולר לגלולה, לעומת 46 סנט לגרסה הגנרית.

הילארי קלינטון, מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, מתחה ביקורת חריפה על וליאנט בגין "סחיטה במרמה של צרכנים ומטופלים אמריקאים", והצהירה כי "תרדוף אותם" אם תגיע לבית הלבן.

ד"ר סידני וולף, רופא ומייסד 'קבוצת המחקר הציבורית לבריאות האזרח', אמר: "לנוכח העלייה המהירה במחירי התרופות, זה פשוט בזבוז כסף, ואין שום ראיה לכך שלא מדובר פשוט ברווח כספי קל לחברות התרופות הגדולות". הוא הוסיף: אף אחד לא מקבל שום דבר מזה חוץ מפייזר, אלי לילי ודומותיהן".

פייזר אמרה: "קיים פלח של אוכלוסיית המטופלים שמעדיף להשתמש בתרופות מקוריות במקום במקבילותיהן הגנריות, ולמטופלים האלה צריכה להיות גישה. יותר מ-99% מהמרשמים לליפיטור כיום הם לתרופות גנריות. בארה"ב - שבה קיימת הגנת קניין רוחני חזקה על תרופות שמאפשרת פסק זמן של חזרה לחדשנות - קצב המעבר לגרסאות גנריות גבוה בהרבה מאשר במדינות רבות אחרות כשתרופה מאבדת את הגנת הפטנט".

כמה עולה התרופה המקורית, כמה עולה הגרסה הגנרית
 כמה עולה התרופה המקורית, כמה עולה הגרסה הגנרית