לאומי, אגוד ומזרחי יצטרפו להליך הבקשה לפשיטת רגל לפישמן

רשות המסים הייתה הראשונה להגיש את הבקשה נגד אליעזר פישמן, שחובותיו מוערכים בכ-4.18 מיליארד שקל ■ בהמשך הצטרף לבקשה גם בנק הפועלים

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

כצפוי, הבנקים לאומי, מזרחי-טפחות ואגוד הצטרפו לתיק בקשת רשות המסים להכריז על איש העסקים אליעזר פישמן פושט רגל, בקשה שאליה הצטרף כבר בנק הפועלים.

החובות של פישמן נאמדים במעל 4 מיליארד שקל. מדובר ככל הנראה בפשיטת הרגל הגדולה ביותר של איש עסקים בישראל.

רשות המסים, שהייתה הראשונה להגיש את הבקשה לפני כחודש, ביקשה למנות לפישמן כונס נכסים על רקע חוב של 200 מיליון שקל, שלפישמן ככל הנראה אין את המקורות לשלמו. בהמשך הצטרף כאמור בנק הפועלים, שאף ביקש למנות את עורכי דינו, פנחס (פיני) רובין וירון אלכאווי לכונסי נכסיו של פישמן, בהיות הבנק הנושה הגדול ביותר של איש העסקים. חובותיהן של החברות מקבוצת פישמן לבנק נאמדים ב-1.8 מיליארד שקל, ופישמן ערב אישית לחלק מתוך הסכום, ששיעורו לא פורסם.

בנק לאומי, הנושה השני בגודלו של פישמן עם חוב של כ-1.7 מיליארד שקל, כבר יזם בעבר מהלך של מימוש שיעבודים על נכסיו של פישמן, וכבר מימש בשנה החולפת את אחזקותיו בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים, בתמורה לכ-200 מיליון שקל.

חובות אישיים

בניגוד לבקשה הנרחבת יחסית של בנק הפועלים, שנימק את בקשתו למנות את עורכי דינו ככונסי נכסים לנכסי פישמן, הבנקים האחרים הגישו בקשות קצרות, שמהותן הצטרפות לתיק גרידא. כך לדוגמה, בנק לאומי דיווח - באמצעות עו"ד יוסי בן-נפתלי ממשרד מטרי-מאירי ושות' - כי "הבנק הוא נושה של פישמן, כאשר לחייב חובות אישיים לבנק במאות מיליוני שקלים, וזאת בגין אשראי והלוואות בסכומים שונים שהעמיד הבנק לאורך השנים לחברות שונות המצויות בשליטת פישמן, להם הוא ערב אישית".

בנק מזרחי-טפחות - המיוצג בידי עו"ד עמית פינס ממשרד וקסלר-ברגמן ושות' - ציין כי "נכון למועד הגשת אגף מס הכנסה למתן צו כינוס ולהכרזתו של פישמן פושט רגל, עומד חובה של קבוצת פישמן לבנק על כ-281 מיליון שקל". עוד פורט כי "בהתאם לכתבי ערבות אישית עליהם חתם החייב, ערב הוא באופן אישי למלוא החוב".

בנק אגוד הגיש בקשה קצרצרה - באמצעות עו"ד גבריאל מויאל-מאור ממשרד המבורגר-עברון ושות' - במסגרתה ביקש להצטרף להליך מבלי לציין את גובה החוב המיוחס לפישמן, העומד לפי פרסומים על כ-200 מיליון שקל, כשלא ידוע לאיזה חלק מן החוב ערב פישמן באופן אישי.

העובדה שאף אחד מהבנקים, למעט הפועלים, לא ביקש עד כה למנות כונס נכסים מטעמו, עשויה להעיד על מגעים מאחורי הקלעים בין הבנקים, וייתכן כי בקרוב תושג הסכמה בין חלק מהנושים, לפיה עורכי הדין מטעם הפועלים הם שימונו לכונסים.

לאורך השנים נמתחה ביקורת על מדיניות הבנקים ביחס לפישמן, והתפרסמו טענות לפיהן הבנקים נקטו ביחס מקל כלפיו, כשהעניקו לו אשראי ללא בטוחות מתאימות לכאורה. עוד פורסמו טענות לפיהן הבנקים לא פעלו בנחרצות מספקת לגביית החוב.

בין נכסיו של פישמן ניתן למנות את רשת תחנות הדלק טן, רשת ה"עשה זאת בעצמך" הום סנטר, נכסי נדל"ן רבים (פרטיים ובאמצעות חברות) וכן אחזקות בתחום התקשורת לרבות שליטה בכשליש ממניות קבוצת "ידיעות אחרונות" וכן את השליטה ב"גלובס".

הדיון בבקשת פשיטת הרגל קבוע ליום 5 לספטמבר. פישמן טרם הגיב לבקשות רשות המסים ובנק הפועלים. 

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס". 

חובות פישמן
 חובות פישמן

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"