חברות פינטק בסין גייסו יותר כסף מאשר חברות בארה"ב

חברות פינטק באסיה גייסו 9.6 מיליארד דולר בשבעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית - יותר מפי שניים מ-4.6 מיליארד הדולר שגייסו חברות דומות באמריקה הצפונית

דולר / צילום: בלומברג
דולר / צילום: בלומברג

חברות פינטק (טכנולוגיה פיננסית) באסיה גייסו 9.6 מיליארד דולר בשבעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית - יותר מפי שניים מ-4.6 מיליארד הדולר שגייסו חברות דומות באמריקה הצפונית, על פי נתוני Accenture.

גיוס ההון, שיותר מ-90% ממנו בוצע בידי חברות סיניות, היה גם גדול פי שניים מההון שגייסו באסיה בכל 2015 חברות טכנולוגיה פיננסיות - מונח כוללני שמתייחס גם לפלטפורמות השקעה מקוונת בהיקף של מיליארדי דולרים וגם אפליקציות להשגת הנחות על ארוחות במסעדה.

ב-2010 היו גיוסי ההון של חברות טכנולוגיה פיננסית באמריקה הצפונית גדולות פי 15 מאשר באסיה. אשתקד תפחו הגיוסים באמריקה הצפונית לשיא של 14.8 מיליארד דולר - יותר מפי שלושה מאשר באסיה. עם זאת, צפויה פעילות גיוס ההון באמריקה הצפונית בשנה הנוכחית להתכווץ ב-50% לעומת אשתקד, על פי הערכת Accenture.

לירידה זו התלוו בחברת Lending Club מסן פרנסיסקו - מיזם פורץ-דרך בתעשיית הטכנולוגיה הפיננסית האמריקאית, שנקלע במועד מוקדם יותר השנה לשערורייה בגין הלוואות שנמכרו באופן לקוי. השערורייה הפילה את מחיר מניית החברה.

הגאות בסין מעוררת חששות מפני התחממות יתר של מגזר הטכנולוגיה הפיננסית הסיני. לחברות שירותים פיננסיים מקוונים ולחברות הלוואה עמית-לעמית בסין יש מוניטין מעורב. רבות מהן קרסו ואחרות מעלו במיליארדי דולרים מכספי הלקוחות.

"בשנה שעברה היו כל כך הרבה חברות כאלה שפתאום החלו למכור שירותים פיננסיים באינטרנט", אמר אלכס רן, נשיא Ping An Group, "זה כמו בגדי המלך החדשים - מרביתן לא יוכלו להמשיך".

חברות סיניות לא הצליחו למשוך משקיעים בינלאומיים שהתלהבותם מעמק הסיליקון הצטננה. עיקר הגידול בהשקעות ההון בסין התבצע בצורת השקעות בתמיכה ממשלתית בכמה מחברות האינטרנט והשירותים הפיננסיים הגדולות ביותר במדינה.

Ant Financial, זרוע השירותים הפיננסיים של עליבאבא גרופ, המפעילה את פלטפורמת המסחר המקוון הגדולה בסין, גייסה באפריל 4.5 מיליארד דולר בסבב ההשקעות הגדול ביותר בעולם שביצעה חברת אינטרנט.

בעסקה היו מעורבים כמה מהמשקיעים הממשלתיים הגדולים ביותר בסין, כולל צ'יינה קונסטרקשן בנק טראסט, קרן ההשקעות הריבונית צ'יינה אינווסטמנט קורפ וחברת הביטוח הסינית הגדולה במדינה, צ'יינה לייף. כמו כן השקיעה בעסקה גם פרימוורה קפיטל, קרן פרייבט אקוויטי לא-ממשלתית.

Lu.com, שוק השירותים הפיננסים המקוון שנתמך בידי Ping An Group, הפועלת משנזן, גייס בינואר 1.5 מיליארד דולר משורה דומה של משקיעים, כולל בנק אוף צ'יינה ו-Guotai Jonan Securities, שהיו המשקיעים העיקריים.

"אין מנוס מהתהיה אם כל הבנקים הממשלתיים האלה מעוניינים במעורבות בטכנולוגיה", אמר לינדזי צ'ו, מנהל המימון התאגידי באסיה, למעט יפן. הוא הדגיש כי בנקים בינלאומיים רבים מבקשים לשדרג את מערכות האינטרנט המסורתיות שלהם באמצעות השקעה בחברות טכנולוגיה.

מרבית עסקאות גיוס ההון בשבעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית בוצעו בידי חברות שמפעילות שירותי תשלום של סכומים קטנים, או פלטפורמות מסחר מקוונות, כגון Fenquile.com, חברת מיקרו-אשראי שפועלת משנזן ומאפשרת למשתמשים לרכוש מוצרים בתשלומים, ושגייסה ביוני 235 מיליון דולר. ב-12 החודשים האחרונים, החלו המשקיעים לפתח מודעות לסיכונים, לדברי אלברט צ'אן, מנהל תחום הבנקאות בסין ב-Accenture.

"אנחנו רואים ארגון מחדש של השוק", אמר צ'אן, "שחקניות קטנות רבות ללא מודל עסקים הולכות ונעלמות, והשחקניות הגדולות יותר נמצאות במגמת עלייה".

השקעות בתחום הפינטק
 השקעות בתחום הפינטק