הנפט זינק 23% באוגוסט - והמשקיעים מהמרים על המשך הראלי

קרטל הנפט אופ"ק צפוי לדון בהקפאת התפוקה - סעודיה תסכים הפעם? ■ אנליסט בסיטי: "המשקיעים רצים מצד אחד של הסירה לקצה השני שלה - השוק העולמי סוף סוף מתאזן"

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשבועות האחרונים חתכו המשקיעים בעולם פוזיציות שהימרו על ירידת מחירי הנפט, בעודם מגדילים את ההימורים על עלייה עתידית במחיר הזהב השחור. מחירי הנפט זינקו ב-23% בפחות מ-3 שבועות, והמשקיעים מהמרים על המשך העליות. 

טים אוונס, אנליסט אנרגיה בסיטי, הצביע על שינוי דרסטי ביחס המשקיעים לסחורה, שהתרחש בחודש האחרון: "המשקיעים רצים מצד אחד של הסירה לקצה השני שלה - השוק העולמי סוף סוף מתאזן".

שר האנרגיה של סעודיה, ח'ליד אל-פליח סיפק למשקיעים אלו סיבה לאופטימיות בראיון שנתן לאחרונה בלוס אנג'לס. השר הצהיר כי סעודיה תהיה מוכנה להקשיב להצעות יצרניות נפט אחרות בכל הקשור להקפאת תפוקת הנפט. הממלכה הינה יצרנית הנפט הגדולה בעולם ומפיקה כ-10 מיליון חביות ביום, ובינתיים היא לא מסכימה לחתוך את התפוקה.

אנליסטים בשווקים מטילים ספק בסיכויי ההתממשות של הסכמה כזו במסגרת אופ"ק, ומזכירים כי באפריל הייתה קרובה אופ"ק להסכם עם מדינות יצרניות אחרות, שסוכל לבסוף בשל דרישה בלתי מתפשרת של סעודיה לכלול את איראן בכל הסדר להגבלת התפוקה. נראה כי העניין יתברר בקרוב - בתחילת החודש, הצהירה אופ"ק כי תקיים "שיחות בלתי רשמיות" במסגרת כנס פורום האנרגיה הבינלאומי, שיחול באלג'יר בסוף חודש ספטמבר.

בנקי השקעות ברחבי העולם, ביניהם סיטיגרופ וקרדיט סוויס, מסבירים את עליות מחירי הנפט גם בכך שתפוקת-היתר הגלובלית דועכת לאיטה, ומצביעים על העלייה במחירו של נפט גולמי מסוג ברנט (המייצג כמחצית מהצריכה העולמית) כסמן ברור למגמת השווקים.

היום מחיר הנפט  מסוג WTI נסחר בירידה ל-46.92 דולר לחבית ומחיר חבית נפט מסוג ברנט יורד ל-49.12 דולר.