לא עוד הסדר חוב

אם בעלי השליטה לא יזרימו הון ניכר לפטרוכימיים, צריך לפרק את החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

ביוני 2015 השלימה חברת המפעלים הפטרוכימיים הסדר חוב עם נושיה הפיננסיים בראשות בנק הפועלים וקרן בראשית. כבר בתחילת 2017 צפויה קופת החברה להיות ריקה בעוד שהיא תידרש לפרוע סכום של 476 מיליון שקל. הפטרוכימיים, שנמצאת בבעלות דיויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, קיבלה מרואי החשבון שלה הערת "עסק חי" המעידה על מצבה הפיננסי החמור. הפטרוכימיים היא חברת החזקות שפעילותה היחידה היא שותפות בגרעין השליטה (20%) של בתי הזיקוק (בז"ן) ובעלת השליטה המלאה היא משפחת עופר.

בהסדר החוב של 2015 קיבלו בעלי החוב, כולל מחזיקי האג"ח של הפטרוכימיים מקרב הציבור, אפשרות לקבלת מניות בתי הזיקוק (בתרחיש של פירוק הפטרוכימיים), לבין דחיית תשלומי תוך ציפיות לשיפור במצבה של בתי הזיקוק שיקרין על הפטרוכימיים לטובה. מחזיקי האג"ח בחרו להמתין לשיפור בבז"ן עד דצמבר 2023 בעוד הפועלים ובראשית הסכימו להמתין רק עד ינואר 2017.

שווי מניות בז"ן של הפטרוכימיים מסתכם כיום בכ-901 מיליון שקל כאשר החברה נושאת בחוב של 1.4 מיליארד שקל. לאורך השנים פטרוכימיים תידרש לשלם תשלומי ריבית של 570 מיליון שקל, סכום שהיא תתקשה וספק אם תוכל לעמוד בו. במקרה ששווי מניות בתי הזיקוק ירד - כל קונסטרוקציית החוב של פדרמן ושותפיו תקרוס לחלוטין. הפטרוכימיים הסבירו את ההסדר ב-2015 בתקוות לשיפור בתוצאות בז"ן, דבר שתהיה לו השפעה על יכולתה לשרת את החוב באמצעות אשראי נוסף או דרך מכירת מניות בז"ן שערכן יעלה.

בז"ן עצמה העריכה באמצע 2015, זמן קצר לאחר הסדר החוב של הפטרוכימיים, כי היא לא תחלק דיבידנדים במזומן לפחות עד אמצע 2017. בז"ן, שהציגה שיפור משמעותי ברווחיה ב-2015 בגלל הירידה החדה במחירי הנפט הגולמי לזיקוק, נושאת בחוב פיננסי של כ-6 מיליארד שקל ויכולתה לחלק דיבידנדים מוטלת בספק.

הפטרוכימיים נוסדה ב-1961. בשנת 1991 מוזג נכסים ומתקנים שבבעלות הפטרוכימיים עם בז"ן והוקמה חברת כרמל אולפינים. ביוני 2008 מוזגה כרמל אולפינים עם בז"ן וקיבלה 20.53% מהשליטה בבז"ן.

בשנת 2006 רכשה הפטרוכימיים נתח מהשליטה בחברת אבגול, אותו מכרה ברווח יפה לקרן השקעות בריטית ב-2012. אולם הרווח טבע במבול ההפסדים של הפטרוכימיים במשך השנים. במרס 2015 היה לפטרוכימיים גירעון בהון של 632 מיליון שקל ויתרת הפסדים צבורים של 581 מיליון שקל. מאז ועד היום המסחר במניה דליל, במחזורים כספיים זניחים ולעתים מקריים. בעלי השליטה בפטרוכימיים בראשות פדרמן שואפים להסדר חוב נוסף מול בנק הפועלים וקרן בראשית לגבי סכום של 467 מיליון שקל.

הסדר חוב נוסף יהיה סביר לנושים, כולל בעלי האג"ח שממתינים עד 2023, בתנאי שקבוצת פדרמן תזרים הון עצמי משמעותי לקופת הפטרוכימיים ותוכיח במהלך את אמונה בעתיד החברה. אמון כזה ירגיע את הנושים ויאותת שפדרמן וחבריו מאמינים בחברה ובנכס העיקרי שלה - בז"ן - שיעלה ויפרח עד שייחלצם מהנושים.

אם בעלי השליטה לא יזרימו הון ניכר לפטרוכימיים ויבקשו משיכת החוב לעוד הסדר של שנים, ובהינתן שהחברה תתקשה לגייס הון בהנפקה או בהנפקת זכויות כשיש חובות כבדים, בעלי החוב צריכים לקבל את 20% מניות בז"ן ולפרק את הפטרוכימיים. אין סיבה לחכות לנס שבז"ן תשרת את החוב והריביות ועדיף לגדוע את הסיפור כבר בינואר 2017. ואולי אף לפני כן, באסיפת נושים מיוחדת.

הכותבת היא כלכלנית, מרצה במל"א, דירקטורית בחברות