שאלת הבעלות בקשת תשפיע על הכניסה לעידן הרישיונות

עד אוקטובר השנה צריכה זכיינית ערוץ 2 להודיע האם היא מעוניינת לקבל מהמדינה רישיון, ושנה לאחר מכן צפוי להגיע לסיומו עידן הזכייניות

לוגו קשת
לוגו קשת

מוזי ורטהיים ז"ל נמנה כבר ב-1993 עם מקימי זכיינית ערוץ 2 קשת, ובמהלך השנים הפך לבעל השליטה בזכיינית החזקה בטלוויזיה עם 51% מהבעלות, וגם מונה ליו"ר שלה. העשור הראשון לפעילותו של ערוץ 2 היה רווחי מאוד עבור בעלי השליטה בשלוש הזכייניות שהרכיבו אז את הערוץ, ובמיוחד עבור קשת. אבל עם כניסתו של ערוץ 10 לתמונה ובמיוחד לאחר המכרז השני לערוץ ב-2005, התנאים השתנו והפכו קשים יותר.

למרות זאת, קשת המשיכה להתפתח. היא העלתה ב-2007 זרוע דיגיטל בדמות אתר מאקו, שכיום נחשב לגוף התוכן השלישי בגודלו מבין האתרים הישראלים, ובהמשך גם רכשה את ערוץ המוזיקה, ערוץ 24.

ב-2012 העביר ורטהיים את השליטה בהחזקותיו לילדיו, ובמסגרת זאת גם השליטה במניותיו בקשת (51%, כאמור) התחלקה ביחס של שני שלישים לבן דודי, ושליש לבת דרורית. עם זאת, מי שעומדת באופן רשמי בראש הארגון היא דרורית, שמונתה ליו"רית ב-2012, לאחר שהצטרפה לדירקטוריון ב-2011. דודי, שהיה מעורב בעבר בפעילות בקשת וכיהן כדירקטור, לא נמנה בשנים האחרונות עם חברי הדירקטוריון.

למאזן הכוחות הזה בין שני האחים צפויה להיות משמעות גדולה בעידן שאליו עומדת קשת להיכנס. עד אוקטובר השנה צריכה הזכיינית להודיע האם היא מעוניינת לקבל מהמדינה רישיון, ושנה לאחר מכן צפוי להגיע לסיומו עידן הזכייניות.

קשת, והזכיינית השנייה בערוץ, רשת, לא יחלקו עוד בערוץ 2, ולמרות שעומדת בפניהן גם האופציה להתפצל כל אחת לערוץ נפרד (את חברת החדשות הן יוכלו להמשיך לחלוק במשך 3 שנים), נראה כי מצב השוק וההיגיון העסקי ידחפו אותן להתאחד. במקרה כזה השאלה תהיה מי מבעלי השליטה בזכייניות יוותר על ההובלה: אודי אנג'ל ועידן עופר בעלי השליטה ברשת, או בני משפחת ורטהיים השולטים בקשת.