רבעון ללא מכירות באקסטל; הבעלים ינסה להרגיע את המשקיעים

החברה סיימה את הליך החתימות בדרך להלוואה בהובלת דויטשה בנק וקומרשיאל בנק אוף צ'יינה, עבור פרויקט וואן מנהטן סקוור שהיקפו 500 מיליון דולר

גארי ברנט / צילום: אתר החברה
גארי ברנט / צילום: אתר החברה

איגרות החוב של חברת הנדל"ן אקסטל   רשמו היום עליות שערים של כ-3%, לאחר שהחברה פרסמה בשעות הלילה המאוחרות עדכון על התקדמותה בקבלת הלוואות למימון הקמת מגדלי יוקרה למגורים שהיא יוזמת ברחבי מנהטן. עם זאת, גם לאחר עליות אלו, עדיין משקפים מחירי האג"ח של אקסטל תשואה שנתית לפדיון גבוהה יחסית של כ-10.5%, המגלמת בתוכה חשש לגבי יכולת הפירעון של החברה.

אקסטל, חברת נדל"ן אמריקאית שבבעלות היזם גארי ברנט, עוסקת בעיקר בייזום והקמה של פרויקטים בתחום דירות היוקרה למגורים בניו-יורק. אלא ששוק זה סובל בשנה האחרונה מירידה חדה בפעילותו, ועקב כך מתקשה החברה למכור את יתרת הדירות שבבעלותה ולהשלים את חבילת המימון הנדרש להקמת מגדלי דירות חדשים.

את הרבעון השני של 2016 סיימה אקסטל בהפסד של 9.6 מיליון דולר, שהשלים הפסד של 25.3 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה. הכנסות החברה (בעיקר מדמי שכירות בנכסים מניבים) הסתכמו ב-1.1 מיליון דולר ברבעון השני וב-2.8 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה, וזאת לעומת 6.8 מיליון דולר במחצית הראשונה אשתקד.

התחייבויות ב-1.65 מיליארד שקל

אחד הפרויקטים המרכזיים של קבוצת אקסטל (שחברת האג"ח מחזיקה ב-12% ממנו) הוא מגדל One57 במנהטן, שהקמתו הושלמה אשתקד. עד לסוף 2015 נמכרו במגדל רק 69 מתוך 129 הדירות הכלולות בו, כאשר בששת החודשים הראשונים של 2016 לא נחתם אף חוזה מכר נוסף. עם זאת, בדוחות מציינת אקסל כי במהלך החודשים יולי-אוגוסט נמכרו שלוש דירות נוספות בפרויקט.

בפרויקט נוסף, קרלטון האוס, שבנייתו הושלמה כבר בסוף 2014, נמכרו במהלך המחצית הראשונה של 2016 שלוש דירות (מתוכן אחת ברבעון השלישי), ועוד 8 דירות ממתינות להימכר. ההאטה במכירת הדירות בשני פרויקטים אלו מעידה על החולשה שמאפיינת כיום את כל שוק מגורי היוקרה בניו יורק, ומקשה על השגת מימון להקמת הפרויקטים החדשים שמתכננת החברה, ושממכירתם היא אמורה לפרוע בשנים 2018-2021 את התחייבויותיה למחזיקי האג"ח בישראל בהיקף של כ-1.65 מיליארד שקל.

ביום שני הקרוב תתכנס בת"א אסיפת מחזיקי האג"ח של אקסטל, אליה צפוי להגיע גם בעלי החברה, גארי ברנט, במטרה להרגיע את חששות המשקיעים. לקראת האסיפה ובמקביל לפרסום הדוחות, סיפקה אקסטל פרטים נוספים לגבי השלמת חבילות המימון של שניים מהפרויקטים החדשים המרכזיים שלה: וואן מנהטן סקוור וסנטרל פארק טאואר.

לגבי וואן מנהטן סקוור, מציינת החברה כי סיימה את הליך החתימות לקראת הסכם הלוואת בנייה לפרויקט בסך 500 מיליון דולר מקונסורציום בנקאי בראשות דויטשה בנק וקומרשיאל בנק אוף צ'יינה. הלוואה זו, שלפי אקסטל היא תוכל להגדילה ב-250 מיליון דולר נוספים בתשעת החודשים הקרובים, תיכנס לתוקף לאחר שיסתיים הליך החתימות עם החלק השני של המימון שמספקת קרן RXR בהיקף של 463 מיליון דולר.

בדיווח מאמש ציינה אקסטל כי חתימה מצד אחד המחכירים טרם התקבלה, אבל היא צפויה להתקבל בזמן הקרוב, ייתכן אף שעוד היום.

בנוסף, דיווחה החברה כי המלווה הקיים סנטרל פארק טאואר הסכים להאריך את מועד פירעון ההלוואה הקיימת על הנכס עד ל-9 בדצמבר השנה, תמורת פירעון של 50 מיליון דולר מקרן ההלוואה. כך, שכעת עומדת ההלוואה על 235 מיליון דולר ולברנט יש עוד שלושה חודשים להשיג מימון להקמת הפרויקט.