אובדן "עמוס 6": "הפיצוץ אירע במהלך תדלוק מיכל החמצן"

SpaceX הודיעה כי שיגור נוסף של החברה שנקבע לחודש נובמבר צפוי לצאת לפועל במועד, אלא אם כן פעולות החקירה יחשפו ממצאים חריגים

הלוויין עמוס 6/ צילום: חלל תקשורת
הלוויין עמוס 6/ צילום: חלל תקשורת

יומיים לאחר שהתפוצץ הלוויין "עמוס 6" במהלך ההכנות לשיגורו בפלורידה, ארה"ב, פרסם היום (שבת) צוות החקירה פרטים ראשונים מבדיקת נסיבות הפיצוץ. הצוות, הבנוי ממומחים של חברת SpaceX, נאס"א, רשות התעופה האמריקאית וחיל האוויר האמריקאי, מלקט מידע מ-3,000 ערוצי מידע המכילים נתוני וידאו וחיישנים והודיעו כי הם משוכנעים שבתוך זמן לא רב, יתברר מה גרם לפיצוץ.

מנתוני החקירה הראשוניים עולה כי הפיצוץ אירע שמונה דקות לאחר תחילת הבדיקות, במהלך תדלוק של מיכל החמצן העליון ששייך לשלב 2 של הטיל, החלק שאמור לשייט מחוץ לאטמוספירה. כעת בוחן הצוות האם הייתה זו דליפה של אדי דלק או ניצוץ חשמלי שגרמו לפיצוץ.

חברת SpaceX הודיעה כי שיגור נוסף של החברה שנקבע לחודש נובמבר צפוי לצאת לפועל במועד, אלא אם כן פעולות החקירה יחשפו ממצאים חריגים. 

ביום חמישי האחרון, פחות משנה לאחר שאבד הקשר עם הלוויין "עמוס 5", אירע פיצוץ עז בבסיס קייפ קנברל בפלורידה שבארה"ב, בעת הכנות אחרונות לקראת שיגורו לחלל של הלוויין "עמוס 6" - שנהרס כליל. בעת הצתת מנועיו של טיל מסוג "פלקון 9", שאמור היה לשאת את הלוויין לחלל, אירעה התלקחות שהובילה לפיצוץ הטיל והלוויין. לא היו נפגעים בפיצוץ.

 

"צר לנו על אובדנו של הלוויין"

שיגור הלוויין תוכנן להיום בבוקר, כשהטיל הנושא את הלוויין (המשגר) הוצב כבר מוקדם יותר השבוע על כן השיגור בקייפ קנברל. במהלך ההכנות ביצעה חברת SpaceX שורה של בדיקות במשגר שכללו גם התנעה של מנועי הטיל כחלק מההכנות לשיגור. במהלך ההצתה של המנועים אירעה תקלה שנסיבותיה נבדקות וגרמה להתלקחות ופיצוץ של המשגר ולהשמדת הלוויין.

מהתעשייה האווירית נמסר: "לוויין התקשורת עמוס 6 הינו הגדול והמתקדם שנבנה אי פעם במדינת ישראל, ע"י התעשייה האווירית עבור חברת חלל. בניית הלוויין הסתיימה זה מכבר והוא הועבר לאתר השיגור לטובת שילוב עם המשגר של חברת SpaceX עימה התקשרה חברת חלל". בתעשייה האווירית ציינו כי "צר לנו על אובדנו של הלוויין עקב תקלה במשגר של ספייס X ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין. תחום לוויינות התקשורת הינו אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל ואנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לווייני תקשורת ישראלים".

פיתוחו של לוויין התקשורת עלה כ-200 מיליון דולר ומדובר במכה כואבת במיוחד בעקבות יציאתו מכלל שימוש של הלוויין "עמוס 5", שהקשר עמו אבד לפני פחות משנה, ושיגור "עמוס 6" אף זורז כדי להחליפו. מעבר לשירותי הטלוויזיה והשידור, הלוויין אמור היה לשמש גם את חברת פייסבוק בכוונתה לחבר את כל יבשת אפריקה לאינטרנט. כמו כן ייתכן שהתקלה תפגע בחברת "חלל תקשורת" הישראלית, מפעילת הלוויין שאותה אמורים היו לקנות משקיעים סיניים - בכפוף להצלחת השיגור.