סגן השר ירון מזוז: פרסומי איכות השלטון נגדי - לשון הרע

התנועה לאיכות השלטון פרסמה שסגן השר ביקש רכב יקר יותר ללא הצדקה ■ מזוז לתנועה: "לא פעלתם בתום-לב המצופה מגוף הקורא לקידום ממשל איכותי"

סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז, המתגורר בקריית ביאליק ועובד בירושלים, נדרש בתוקף תפקידיו לסייר בכל הארץ. במאי השנה הוא נפגע בתאונת דרכים ואושפז בבית החולים בשל כאבים בגב ובצוואר. בעקבות החמרה במצבו, האורתופד המליץ שידאג להתאמות אורתופדיות ברכבו. למזוז אושר רכב-שרד מותאם למצבו הרפואי.

הדברים לא הפריעו לתנועה למען איכות השלטון (להלן התנועה) לנהל מסע נגדו, לרבות הפרסום שסגן השר ביקש רכב יקר יותר ללא הצדקה.

מזוז שיגר השבוע לתנועה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטים. לטענתו, באמצעות עו"ד אילן בומבך, התנועה מנהלת נגדו "מסע הכפשות", שבו פורסמו נגדו בדף הפייסבוק של התנועה "דברי לשון הרע חמורים": "מזוז דרש לשדרג את הרכב שמספקת לו המדינה למכונית יוקרה, אבל נדחה על-ידי האוצר... שברולט מאליבו בכ-160 אלף שקל לא מספיק יוקרתי בשבילו, והוא ביקש לשדרג לשברולט אימפלה ב-250 אלף שקל; כי כשהציבור משלם, למה לא לדרוש את הכי יוקרתי?".

בהמשך נכתב: "נראה שמישהו התבלבל. שברולט מאליבו לא נחשב לרכב 'מוזל', והוא אמור לספק את צרכיו של כל נבחר ציבור...".

עוד נכתב: "אנחנו מברכים על החלטת האוצר שלא לאשר את השדרוג המיותר... הגיע הזמן להזכיר לחברי הכנסת שהם נבחרו לשרת אותנו, ולא כדי לספק את תאוותם לרכבי יוקרה ולשאר הפינוקים על-חשבון הציבור".

עו"ד בומבך מציין במכתב ההתראה כי בהמשך לפרסומים בפייסבוק התראיין בכיר בתנועה, עו"ד דניאל דושינצקי, בגלי צה"ל והשחיר את שמו של מזוז בלי לבדוק את העובדות. בין היתר אמר: "נראה שחברי הכנסת ונבחרי הציבור שוכחים ענווה מהי, וגרוע מזה - שהם משרתים את הציבור ולא להפך". 

בהתראה ששוגרה לדושינצקי ולמנכ"ל התנועה, אלי סולם, טוען עו"ד בומבך כי בטרם פורסמו דברי לשון הרע, לא טרחו בתנועה לבדוק עובדות, ובהן שמזוז סובל מבעיות גב וזקוק לרכב המתאים למצבו הרפואי. בנוסף, "כדי ליצור נופך שערורייתי לפרסומים, עיוותו בתנועה את העובדות, הציגו מצגים שלא היו והשמיטו עובדות מהותיות שהיה בהן כדי להפריך את הסיפור שיצרו".

כך, לטענת מזוז, אין אמת בפרסום כאילו הוא הגיש בקשה להגדלת ההקצאה לקבלת רכב מסוג שברולט אימפלה, אך זו נדחתה על-ידי האוצר. "להפך. ב-13.7.2016 מנהל מינהל הרכב קבע: 'לאור הנסיבות החריגות הנובעות ממצבו הרפואי של סגן השר... הריני לאשר, על דעת החשבת הכללית, את בקשתו...".

מזוז תוהה מהיכן הסיקו בתנועה כי דגם הרכב שברולט אימפלה מוגדר כ"רכב יוקרה" שעלותו 250 אלף שקל. לטענתו, חשב הכנסת ציין כי עלות הקצאת הרכב היא 183 אלף שקל, כשמזוז צפוי לשלם מסים בגובה 2.48% משווי השימוש ברכב.

לדבריו, גם טענת דושינצקי, ש"הלחץ הציבורי האדיר בעקבות התחקיר גרם לסגן השר להבין... כי אין מקום לבקשות ליחס מועדף ללא הצדקה" - היא מופרכת.

לטענת עו"ד בומבך, מזוז בחן חלופות שונות שהיו ברשותו, וכ-5 ימים לפני המתקפה של התנועה התקיימה פגישה, בהשתתפות חשב המשרד לאיכות הסביבה ומנהל התחבורה, ומזוז החליט לקבל שברולט מאליבו. "הצגת הדברים והסקת המסקנות על-ידכם, כאילו הפרסום השקרי הצליח להביא ל'לחץ ציבורי אדיר' שהניא את מרשי מלבקש רכב אחר, נטולות כל יסוד", ציין.

עוד נטען כי פרסומי התנועה פוגעים קשות במעמדו של מזוז כאיש ציבור לגיטימי והטילו בו דופי. "זאת, בזמן שמרשי... הסתפק ברכב הזול ביותר שהוצע לו (שברולט מאליבו), עוד בטרם החל הפרסום המסולף, לאור רצונו לחסוך בכספי ציבור".

בומבך כותב לבכירי התנועה: "דבריכם הבוטים ושימושכם בכלים טכנולוגיים מעידים כי לא פעלתם בתום-לב המצופה מגוף הקורא לקידום ממשל 'איכותי' בשלטון".

מזוז דורש מהתנועה "פיצויים שיסוכמו, הסרת הפרסומים המופרכים ופרסום התנצלות והבעת צער על הדיבה. זאת, תוך שבוע".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "נשמח להגיב לטענות לאחר שנשלח את תגובתנו לסגן השר".