אלדן הפסידה כ-17 מיליון שקל ברבעון; עלייה במכירת רכבים

אלדן מחקה 11.4 מיליון שקל בשל הקפאת הליכים לקבוצת האבטחה והנדל"ן ח.א.ש ביטחון ■ חברת הליסינג והשכרת הרכב גייסה בשנה וחצי כ-1.4 מיליארד שקל

חברת הליסינג והשכרת הרכב אלדן הציגה תוצאות חלשות במיוחד ברבעון השני של 2016. בשורה התחתונה דיווחה אלדן על מעבר להפסד רבעוני כבד של 16.6 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-3.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. חלק ניכר מההפסד מיוחס למחיקת חוב חד-פעמית בהיקף של 11.4 מיליון שקל, לאחר הקפאת הליכים לקבוצת ח.א.ש ביטחון של צביקה בן שבת.

בשורה העליונה דיווחה החברה על ירידה של 1% בהכנסות הרבעון השני לרמה של 408.7 מיליון שקל, כשהכנסותיה מהשכרת רכבים וליסינג הצטמקו ב-4% והסתכמו ב-242.3 מיליון שקל. מנגד ההכנסות ממכירת רכבים גדלו ב-5% ל-166.4 מיליון שקל.

עלייה בהוצאות ההשכרה, בעיקר כתוצאה מתאונות שבהן היו מעורבים רכבי החברה ומגניבות, הביאה לירידה של 19% ברווח הגולמי ברבעון ל-57.1 מיליון שקל. השינוי המשמעותי יותר בא לידי ביטוי ברווח התפעולי, שצנח ב-81% ועמד על 6.1 מיליון שקל בלבד ברבעון.

בדומה ליתר החברות הפועלות בענף הליסינג, גם אלדן נפגעת מהתחרות הגוברת בתחום הליסינג לצד צמצום בביקושים. החברה מנסה לפצות על כך באמצעות הגדלת המכירות (רכבי "אפס ק"מ" ואחרים). אלדן היא אחת מחברות הליסינג וההשכרה הגדולות בארץ ולה צי של כ-34 אלף רכבים אותו היא מתפעלת באמצעות 24 סניפים הפזורים בארץ.

בעל השליטה באלדן הוא יוסי דהן (יו"ר ומנכ"ל) כאשר בניו, שי ושלמה, מועסקים בחברה כמנכ"לים משותפים. עלות שכרם של השלושה עמדה אשתקד על 5 מיליון שקל בסך-הכול. 

אינפו אלדן
 אינפו אלדן

בסיכום המחצית הראשונה של שנת 2016 רשמה אלדן עלייה של 4% בהכנסות לרמה של 814.9 מיליון שקל, כשההכנסות מהשכרת רכבים וליסינג הצטמקו ב-4% ל-480.7 מיליון שקל ומנגד הכנסות החברה ממכירת כלי רכב גדלו ב-19% ועמדו על 334.1 מיליון שקל. הרווח הגולמי של אלדן הצטמק ב-10% לרמה של 120 מיליון שקל וברווח התפעולי נרשמה ירידה של 47% לרמה של 31.8 מיליון שקל. בשורת הרווח הנקי רשמה חברת אלדן הפסד של 14.2 מיליון שקל לעומת רווח של 4.1 מיליון שקל בחצי הראשון של שנת 2015.

כאמור, חלק ניכר מההפסד הרבעוני של אלדן מיוחס למחיקת חוב חד-פעמית בהיקף של 11.4 מיליון שקל. בחודש יולי האחרון הגישה חברת האבטחה והנדל"ן ח.א.ש ביטחון, של איש העסקים צביקה בן שבת, בקשה להקפאת הליכים לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שקיבל אותה. בן שבת עבד עם אלדן הן כספק שירותים והן כלקוח זה למעלה מ-20 שנה. הקפאת ההליכים נפסקה לגבי שתי חברות - ח.א.ש מערכות ושירותים ומוקד ח.א.ש, שלגביהן ציין בית המשפט כי בן שבת למעשה "רוקן את החברות והעביר כספים לחברות אחרות שבשליטתו".

בחברת אלדן מציינים כי "לאחר בחינת המצב המשפטי והיקף הביטחונות שעומדים לרשות החברה והנכסים שניתן להיפרע מהם, ובשלב מקדמי זה, בוחנת החברה, בתיאום עם יועציה המשפטיים לעניין זה, את דרכי הפעולה המיטביות להשבת החוב". עם זאת, "לאור האי-ודאות הכרוכה בתוצאות ההליכים שינקטו על ידה להשבת החוב כאמור, כללה החברה בדוחות הפרשה לירידת ערך מלוא החוב... כתוצאה מכך, הצטמק הרווח הנקי של החברה (נטו, לאחר השפעת המס) בסכום של 8.6 מיליון שקל".

חברת אלדן עשתה בשנה וחצי האחרונה שימוש אינטנסיבי בשוק ההון: החברה הנפיקה שתי סדרות אג"ח וסדרת ניירות ערך מסחריים בהיקף כולל של כ-1.4 מיליארד שקל. לפחות בשלב זה בשוק ההון עדיין לא מתרגשים במיוחד מהתוצאות החלשות - סדרה א', בהיקף של כ-720 מיליון שקל, נסחרת בתשואה של 3.6% (מח"מ הסדרה 2.3 שנים, האג"ח שקלית לא צמודה) וסדרה ב' בהיקף של כ-530 מיליון שקל נסחרת בתשואה של 3.8% (מח"מ 3 שנים, שקלית לא צמודה). זאת ועוד, ביולי השנה גייסה אלדן 116.6 מיליון שקל בהנפקת ני"ע מסחרים שעומדים לפירעון בתשלום אחד ב-6 ביולי 2017. הריבית שיקבלו הגופים שקנו את הנייר עומדת על 2.88%, תמורה גבוהה למדי בימים בהם הריבית השנתית קרובה מאוד לאפס. מאז ההנפקה, אגב, רשם הנייר עלייה של 0.5%.

בשנה הקרובה תצטרך אלדן לפרוע חובות לבנקים ולבעלי האג"ח שלה בהיקף של כ-870 מיליון שקל ובשנה שלאחריה ב-455 מיליון שקל ובחברה מעריכים שהחברה תוכל לפרוע את החובות ממקורותיה העצמיים. בקופת החברה, אגב, היו בסוף הרבעון מזומנים בהיקף של 79 מיליון שקל, מתוכם 69.6 מיליון שקל מוגבלים בשימוש (כולל פיקדון בנאמנות להבטחת סדרת אג"ח ב'). הונה העצמי עמד על 324.3 מיליון שקל.

בשוק ההון, כאמור, עדיין לא מתרגשים מההרעה בתוצאותיה של אלדן. אבל אם גם הרבעון השלישי יראה תוצאות מאכזבות, או שהריבית במשק תתחיל לעלות מסיבה כזו או אחרת (לאלדן כמו לחברות ליסינג אחרות הוצאות מימון גבוהות המושפעות משיעור האינפלציה ומגובה הריבית במשק), החברה עלולה לגלות שהחבל שהיא מקבלת מהשוק יכול להתקצר במהרה.