פלוג: מסגרות כרטיסי האשראי יקטנו ב-4 השנים הקרובות

נגידת בנק ישראל אמרה בוועדת הרפורמות של הכנסת כי בתקופת המעבר שבין הפרדת כרטיסי האשראי מהמערכת הבנקאית, חברות האשראי לא יוכלו לספוג את ההיקף הגדול של האשראי בכרטיסים

קרנית פלוג / צילום מסך
קרנית פלוג / צילום מסך

"חשבנו שנכון כי הבנקים יקטינו את מסגרות האשראי שלהם ללקוחות על פני 4 שנים ולא על פני שנתיים, שכן לדעתנו, חברות כרטיסי האשראי לא מסוגלות לספוג בשנתיים היקף מסגרות הגדול מסך המסגרות שהן מעמידות היום. לא מבחינת היקף המקורות שלהן וגם לא מבחינת יכולות הקשורות לניהול סיכונים" - כך אמרה היום (ג') נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בדיון בוועדת הרפורמות של הכנסת.

"השינויים שקובע החוק, ובעיקר, ההמלצה להפרדת שתי חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים, לצד יוזמות שמובילים בנק ישראל והפיקוח על הבנקים, כגון בניית מאגר נתוני אשראי, מתווה להקמת בנקים חדשים מהיסוד, קידום התייעלות המערכת הבנקאית, וקידום הטכנולוגיה והחדשנות בתחומי הבנקאות - ייצרו בשנים הקרובות מערכת בנקאות מתקדמת, ויותר תחרותית בתחומי הקמעונאות והעסקים הקטנים. צריך לזכור, עם זאת, כי שינוי במערכת הפיננסית דורש מהלכים מושכלים, יסודיים וארוכי-טווח, וצריך גם מעט אורך-רוח, את הפירות של הרפורמה יקצור הציבור בהדרגה, לאורך זמן", הוסיפה פלוג.

פלוג התייחסה בדבריה למסקנות וועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית שאמורה להפוך לחוק (לאחר אישור וועדת הרפורמות וההצבעות הרלוונטיות), תקופת המעבר שבין כניסתו של החוק לתוקף ליישומו המלא והסופי תהיה לא קצרה ובמסגרתה הורה בנק ישראל למערכת הבנקאית להקטין את מסגרות האשראי בכרטיסי האשראי כדי להותיר לחברות האשראי מרחב פעולה לבחון את מבנה ההון שלהן לצורך מתן האשראי ולהקים קריטריונים מתאימים למתן האשראי.

קשה יהיה לחברות האשראי להתמודד עם היקפי האשראי הבנקאי בכרטיסי האשראי הן בנוגע להון העצמי שלהן והן בנוגע לניהול הסיכונים, הרי כשהבנק נותן מסגרת אשראי בכרטיס האשראי הוא לוקח בחשבון את מלוא המידע שיש ברשותו על הלקוח ועל כלל החבויות שלו, מידע שבשלב זה לא נמצא אצל חברות כרטיסי האשראי והן עלולות למצוא את עצמן עם מסגרות אשראי גדולות מכפי שהן יכולות לתת ללקוחות ולעיתים אף עם מסגרות אשראי שאינן מתאימות ללקוח על פי התנאים שהן יקבעו.