מיהו מנהל טוב: שישה אינדיקטורים שמודדים איכות של מנכ"ל

האם ניתן לכמת איכות של מנכ"ל על בסיס קריטריונים ישירים?, תוהים בחברת המחקר Glassdoor, שמדרגת מדי שנה מנכ"לים לפי חוות דעת אנונימיות של עובדים

מנהלים חסרי ניסיון, המכללה האקדמית נתניה / Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מנהלים חסרי ניסיון, המכללה האקדמית נתניה / Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

מה הופך מנכ"ל למוצלח? "מחקרים אקדמיים רבים מתבססים על קריטריונים לא ישירים לביצועי מנכ"ל, כמו מחיר המניה או רווחי החברה, אך אלו מושפעים לא רק מזהות המנכ"ל. האם ניתן לכמת איכות של מנכ"ל על בסיס קריטריונים ישירים?", תוהים בחברת המחקר Glassdoor, שמדרגת מדי שנה מנכ"לים לפי חוות דעת אנונימיות של עובדים.

מידע זה, ש-Glassdoor מכנה "מידע מההמון", מספק הצצה מיוחדת לביצועי מנכ"לים "ומאפשר לנו לזהות אינדיקטורים עיקריים לקביעת איכות מנכ"ל לאורך זמן", הם טוענים. במחקר הנוכחי, לראשונה, מציגה החברה ניתוח סטטיסטי של הדירוג השנתי ומזהה את האינדיקטורים העיקריים המשפיעים על איכות המנכ"ל. המחקר מבוסס על 1.2 מיליון חוות דעה של עובדים ב-70 אלף חברות ציבוריות בארה"ב, שנאספו בשנים 2008-2015. הנה הם 6 האינדיקטורים שזוהו:

1 תרבות ארגונית

בעיני עובדים רבים, המנכ"ל נתפס כמי שבסופו של דבר אחראי להגדרה ושימור של תרבות וערכי הארגון שבראשו הוא עומד. ע"י קביעת עמדות הארגון והתנהגותו, המנכ"ל מסייע בהגדרה ובטיפוח אקוסיסטמה של שביעות רצון כללית בסביבת העבודה של הארגון. יש קשר ברור בין שביעות רצון של עובדים לדירוג איכות המנכ"ל. בחברות שבהן המורל של העובדים נמוך מאוד, דירוג המנכ"ל יהיה נמוך - ובחברות שבהן המורל גבוה מהממוצע, הדירוג יהיה גבוה.

2 ביצועי הארגון

כשמחיר המניה של חברות ציבוריות עולה, לפעמים המנכ"ל מקבל על כך את הקרדיט. כשמחיר המניה יורד, כמעט תמיד המנכ"ל הוא זה שמקבל על עצמו את האשמה. לפיכך יש קשר חיובי בין הביצועים הפיננסיים לדירוג המנכ"ל: מנכ"לים של חברות רווחיות יותר מדורגים גבוה יותר, אך השפעת הביצועים על הדירוג ברור פחות מהאינדיקטור של תרבות ארגונית, ואחת הסיבות היא שמחיר מניה וביצועים פיננסיים הם לא פועל יוצא של עבודת המנכ"ל לבדה. אלו מושפעים, בין היתר, מסביבה מאקרו-כלכלית שלמנכ"ל אין שליטה עליה.

3 מנכ"ל שהוא המייסד

אינדיקטור מפתיע מעט הוא מעמד המנכ"ל כמייסד החברה. מחקרים אקדמיים רבים מצאו שחברות שבהן המנכ"ל הוא המייסד נוטות להציג ביצועים טובים מהמתחרות. Glassdoor הבחינה בין מנכ"לים מייסדים, מנכ"לים שהוצנחו ומנכ"לים שקודמו מבפנים, וגילתה שהמייסדים קיבלו את הדירוג הכי גבוה, אחריהם אלו שקודמו ובמקום האחרון היו אלו שהוצנחו אליה. לטענת חברת המחקר, מחויבות המנכ"ל לחברה שייסד יכולה להעיד על סיכויי הצלחתה, והיא מעידה על איכותו בעיני עובדיו.

4 מגדר

האם מינו של המנכ"ל משפיע על דירוגו? לפי Glassdoor, מנכ"לים גברים מקבלים בממוצע דירוג מעט גבוה יותר מנשים, ובמילים אחרות, המגדר משפיע על האופן שבו המנכ"ל נשפט ע"י עובדיו, אך Glassdoor מבהירה כי ראוי להתייחס לממצא זה בספקנות: ראשית, ההבדל בציון קטן, ושנית, נשים מנכ"ליות היו רק 5% מהמדגם במחקר.

5 שכר המנכ"ל

ואיך אפשר לדרג מנכ"ל בלי להתייחס לכיס הפרטי שלו: שכר המנכ"לים הרי מצוי בעלייה מתמדת בשלושת העשורים האחרונים. לפי Glassdoor, בשנת 2014 עלות השכר הממוצעת למנכ"ל הייתה פי 204 מהשכר החציוני לעובד בקרב 500 חברות מדד S&P500. באופן כללי, המחקר טוען כי יש קשר בין שכר המנכ"ל לדירוג שלו כמוצלח, והוא קשר שלילי: ככל ששכר המנכ"ל נמוך, כך הדירוג שלו גבוה יותר, ולהיפך. ואולם כשיורדים יותר לעומק הנתונים, ובוחנים אותם לאו דווקא בנקודות הקיצון (שכר גבוה מאוד או נמוך מאוד), הקשר מובהק פחות.

6 משך הכהונה כמנכ"ל

האינדיקטור האחרון הוא משך כהונת המנכ"ל. יש תפיסה שלפיה מנכ"לים חדשים נהנים מ"אפקט ההילה", כלומר מקבלים דירוג גבוה. ואכן, Glassdoor מצאה כי יש קשר בין משך הכהונה לדירוג המנכ"ל, אך קשר זה אינו מובהק והוא תלוי, בין היתר, בדרך שעשה המנכ"ל לתפקיד: מייסד, קידום פנימי או מינוי חיצוני. במקרה של מייסדים ומינויים חיצוניים נמצא קשר שלילי, כלומר הדירוג יורד ככל שמספר שנות הכהונה עולה ואילו במקרה של מינויים פנימיים, נמצא קשר חיובי, כלומר הדירוג עולה ככל שמספר שנות הכהונה עולה.

מנכ"ל שלי מוצלח
 מנכ"ל שלי מוצלח