אקסלמד ולואיס פל רוכשים את השליטה בחברת קוג'נטיקס

החברה אשר מטפלת בשלפוחית רגיזה מגלגלת מחזור של כ-50 מיליון דולר ■ הרוכשים ישלמו פרמיה של כ-29% על מחיר השוק ■ אקסלמד תטמיע בחברה טכנולוגיות ישראליות

קרן אקסלמד של ד"ר אורי גייגר ומורי ארקין מחברת את לואיס פל - משקיע המכשור הרפואי המיתולוגי - בחזרה לשוק הישראלי: אקסלמד ופל ירכשו במשותף את חברת Cogentix האמריקנית, הפועלת בשוק האורולוגיה ומובילה את תחום הטיפול בשלפוחית רגיזה.

אקסלמד תשקיע 25 מיליון דולר בחברה ואילו פל ימיר 29 מיליון דולר של חוב של החברה אליו למניות בחברה. לאחר ביצוע העסקה אקסלמד תחזיק 27% בקוג'נטיקס ואילו פל יחזיק 33%.

טרם ההודעה נסחרה קוג'נטיקס לפי שווי של 31 מיליון דולר. ההשקעה של אקסלמד נעשית בפרמיה של כ-29% על מחיר המניה טרם העסקה.

הרכישה היא דוגמא נוספת של יישום המודל של קרן אקסלמד שרוכשת חברות אמריקניות בעלות הכנסות משמעותיות, אך ללא מוצרים חדשים ולכן גם ללא צמיחה, ומוסיפה לסל המוצרים שלהן טכנולוגיות שמקורן בחברות ישראליות. כך מתכננת הקרן להתגבר על האתגר הכמעט בלתי אפשרי העומד בפני חברות ישראליות, לבנות לעצמן מערך הפצה בארה"ב על בסיס מוצר יחיד. בשיטה של אקסלמד, המוצרים הישראלים מצטרפים למערך הפצה קיים.

קוג'נטיקס רושמת הכנסות של כ-50 מיליון דולר בשנה. מוצריה משווקים לכ-40% מהאורולוגים בארה"ב, ולכן היא מהווה ערוץ שיווק מעניין לתחום זה. אולם, המוצר המוביל שלה לטיפול בשלפוחית רגיזה, נמצא תחת איום ממוצרים חדשים. במחצית הראשונה של 2016, רשמה החברה הפסד תפעולי של 2.8 מיליון דולר והפסד נקי של 3.6 מיליון דולר. לחברה 2.8 מיליון דולר בקופת המזומנים. במחצית הראשונה של השנה רשמה החברה תזרים מזומנים חיובי של 1 מיליון דולר.

גייגר מסר כי "הסיפור התחיל בכך שחברת ויז'ן סיינסז, שבה השקיע פל בדרך של חוב, כרעה תחת עול החוב ונמכרה לקוג'נטיקס. האחרונה עמדה בתנאי החוב, אך הוא ליווה אותה כצל ולא אפשר לה להשקיע במאמצי התרחבות ומו"פ. החברה לא השיקה מוצר חדש כבר כעשור. היא אינה צומחת ולכן מחיר המניה שלה ערב העסקה נמוך יחסית להכנסות. לאחר העסקה החברה תהיה נקיה מחוב ועם 25 מיליון דולר להשקעה בהזדמנויות טכנולוגיות שכבר זיהינו עבורה". לואיס פל שולט היום בדירקטוריון של החברה לאחר מאבק שליטה שהסתיים לפני כמה חודשים.

בעקבות העסקה אקסלמד ופל הם בעלי הזכות למנות את דירקטוריון החברה, ובכוונתם למנות את גייגר כיו"ר החברה ולהוסיף דירקטור אחד נוסף לאלה הקיימים. החברה תנוהל על ידי המנכ"ל הקיים, דארין המרס, שנכנס לתפקידו לפני כמה חודשים כחלק מן ההכנות לעסקה.

המרס היה בכיר בחברת האורולוגיה Bard ובחטיבת האורולוגיה של בוסטון סיינטיפיק. בעלי המניות של קוג'נטיקס צפויים להצביע על אישור העסקה עד נובמבר הקרוב.

בעסקה הקודמת שביצעה אקסלמד במודל של רכישת צינור הפצה ושילוב מוצר חדש בתוכו, שולבה הטכנולוגיה של חברת פיר מדיקל בתחום האנדוסקופיה בחברת אנדוצו'ייס האמריקנית שהציעה סל מוצרים בתחום רפואת מערכת העיכול.

את עסקת המיזוג ההיא הובילה קרן סקויה, ואקסלמד הצטרפה אליה. לעומת זאת, את העסקה הנוכחית יזמה והובילה אקסלמד.

כמו כן, העסקה הנוכחית אמורה לכלול יותר ממוצר ישראלי אחד, וקוג'נטיקס היא חברה שכבר נסחרת בבורסה, לעומת אנדוצ'ויס שהונפקה בעקבות העסקה. אנדוצ'וייס נסחרת היום לפי שווי של 103 מיליון דולר, לעומת שווי של 366 מיליון דולר בהנפקה, וזאת בעיקר בעקבות מכירות איטיות מן הצפוי של המוצר הישראלי.