הירידה בשכר תחלחל גם למטה

מגבלת השכר במע' הפיננסית לא תיעצר כנראה רק במנכ"לים וראשי החטיבות

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

1. זהו, עכשיו זה רשמי: שכר הבכירים במערכת הפיננסית יירד ל-2.5 מיליון שקל בשנה. מראש, נראה היה שהסיכוי נמוך שהבנקים וחברות הביטוח יצליחו לבטל את הגבלת היחס בין השכר הנמוך לגבוה בחברה לעד פי 35, והיום באופן רשמי בג"ץ דחה את החלק הזה בעתירה.

במערכת הפיננסית טוענים שהמגבלה הזאת מפלה בין המגזר הפיננסי לשאר המגזרים במשק, ושיהיה קשה לגייס מנהלים טובים לענף הפיננסי. בינתיים, כמעט שלא ראינו התפטרות של בכירים בגלל החוק החדש, ובנק הפועלים הצליח למנות מנכ"ל חדש וראוי לתפקיד - אריק פינטו - למרות מגבלת השכר. ובכל זאת, מוקדם עדיין לקבוע מה יהיו ההשפעות ארוכות הטווח של המגבלות החריפות הללו ואם הן באמת יביאו ליציאה של כוח אדם איכותי מחוץ לבנקים.

מגבלת השכר לא תיעצר כנראה רק בדרגת המנכ"לים וראשי החטיבות. במערכת הבנקאית מעריכים כי היא תחלחל לאט לאט גם לרמות השכר של מנהלים בדרג הביניים - אלה שמועסקים בחוזים אישיים וניתן לקצץ בשכרם. הרי צריכה להישמר היררכיה ברמות השכר, וכעת גם יש להנהלה נימוק טוב לפתוח חוזים ולהוריד שכר או לחתום על חוזים אישיים עם רמות שכר נמוכות יותר.

בבנקים אמנם לא ימהרו לחתוך בשכר מנהלי הביניים, כיוון שממילא מדובר בנושא רגיש, שכבר הכניס את המערכת למערבולת של אי-ודאות בשל סוגיית הזכויות הפנסיוניות, אבל אם לפי נתוני בנק ישראל 347 עובדים במערכת הבנקאית נהנו אשתקד מעלות שכר חודשית של יותר מ-80 אלף שקל, הרשו לנו להמר שבשנים הקרובות נראה ירידה במספר הזה.

2. אל תיבנו על העלאת שכר מינימום. דרך נוספת שבה יוכלו הבנקים להתמודד עם מגבלת השכר החדשה היא באמצעות העלאת שכר המינימום בחברה, כשם שעשתה באחרונה חברת הביטוח הראל, שהעלתה את שכר המינימום של עובדיה ל-6,000 שקל.

אולם גורמים במערכת הבנקאית מעריכים כי הסיכוי שבבנקים יעשו זאת הוא נמוך. בהראל מספר העובדים המשתכרים מתחת ל-6,000 שקל אינו גבוה, כך שלא מדובר בגידול מהותי בהוצאות השכר של החברה; לעומת זאת בבנקים, ישנו מספר לא מבוטל של עובדים בשכר נמוך.

לפי הנתונים שנמצאים בבנק ישראל, נכון לשנת 2015, היו כ-6,100 עובדים עם שכר ברוטו של פחות מ-7,000 שקל (אין פילוח עמוק יותר של הנתונים, מלבד הנתון שישנם 80 עובדים במשרה חלקית בשכר נמוך מ-4,500 שקל). בחלק מהבנקים מציינים שהעלאת השכר הנמוך תגרור עלייה משמעותית בהוצאות השכר, וזאת בתקופה שהבנקים מבצעים תוכניות התייעלות משמעותיות להפחתת ההוצאות. עלייה בהוצאות השכר, שמטרתה להכשיר עלייה בשכר הבכירים, תהיה בעייתית מאוד מבחינתם.