גוברים הסיכויים להקפאת מכסות הפקת הנפט של אופ"ק

ע"פ נתונים שהוצגו לאופ"ק תפוקת הנפט הסעודית ירדה באוגוסט ב-40 אלף חביות ביום ■ קצב הפקת הנפט של איראן יגיע עד לסוף השנה לרמות שלפני הסנקציות

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

דומה שמחירי נפט  הנמוכים צפויים לשנות כיוון. החסם המרכזי שמנע את הקפאת מכסות הנפט של המפיקות החברות באופ"ק היה המחלוקת בין ערב הסעודית לאיראן על חלוקת המכסות ביניהן. איראן הייתה זו שאמרה שכל עוד לא תחזור להיקפי הפקת הנפט מלפני הסנקציות, לא תסכים להקפאת מכסות הנפט. ערב הסעודית הייתה זו שנהנתה מהסנקציות של המערב על איראן והיא זו שסיפקה את מרבית כמויות הנפט שנגעו מהמכסה של איראן.

נתונים שהוצגו לארגון אופ"ק ופורסמו הערב (ה') בכלי התקשורת בארה"ב מלמדים כי קצב ההפקה של ערב הסעודית בחודש אוגוסט ירד בכ-40 אלף חביות ביום והוא עומד כרגע על פחות מ-10.67 מיליון חביות, אותם ייצאה בחודש יולי. "השאלה אם ערב הסעודית תסכים לקיצוץ בתפוקות הנפט שלה בחורף. קצב הפקת הנפט של ערב הסעודית במארס האחרון היה 10.22 מיליון חביות ביום, קצב שנשמר עד שבחודשי הקיץ גדל דרמטית הביקוש המקומי לנפט וערב הסעודית מיהרה לספק אותו, מצוטט היום אנליסט הנפט של בית ההשקעות NPG.

איראן, המתנגדת הגדולה להסכם הקפאת המכסות, הגדילה את קצב ההפקה היומי שלה באוגוסט בכ-4 מיליון חביות וכווית צמצמה את קצב הפקת הנפט שלה בכמה אלפים בודדים של חביות. ניגריה הגדילה את קצב הפקת הנפט שלה ל-1.45 מיליון חביות ביום לעומת 1.27 מיליון ביום בחודש יולי.

המסקנה שמגיעים אליה בבתי ההשקעות היא שככל שערב הסעודית תצמצם את קצב הפקת הנפט, ובהנחה שהביקושים יישארו כפי שהם היום, איראן תיכנס לפלח השוק הסעודי ותגיע עד לסוף השנה לקצב הפקת הנפט שלה שלפני הסנקציות המערביות, מה שיאפשר להגיע להסכם על הקפאת המכסות, נתון שילחץ כלפי מעלה את המחיר העולמי.